Yksilölähtöiset konfliktitilanteet esihenkilö-alaissuhteissa ja niiden ratkaisustrategiat
Jyrinki, Minna (2022-10-13)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101361863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101361863
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen keskiössä ovat esihenkilön ja alaisen väliset yksilölähtöiset haastavat
konfliktitilanteet sekä esihenkilöiden käyttämät ratkaisustrategiat. Tutkimuksessa tarkastellaan
esihenkilöiden kohtaamia haastavia tilanteita, jotka liittyvät alaisten yksilölähtöisiin ongelmiin,
kuten sairauksiin tai haastavaan käyttäytymiseen, sekä keinoja ja menetelmiä, joiden avulla
esihenkilöt ovat pyrkineet selvittämään kohdattuja haasteita. Tutkimus valaisee esihenkilötyötä,
esihenkilön ja alaisen välistä vaihtosuhdeteoriaa (LMX), vuorovaikutusta sekä
konfliktinratkaisumenetelmiä. Tutkimuksen kohteena olevia tapauksia tarkastellaan organisaatio
X:n esihenkilöiden näkökulmasta kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimukseen
osallistui viisi esihenkilötehtävissä toimivaa informanttia, ja aineisto kerättiin
yksilöhaastatteluiden avulla.
Tutkimusten tulosten mukaan esihenkilöiden kohtaamat konfliktitilanteet liittyivät alaisen
henkilökohtaisiin haasteisiin, kuten haastavaan käyttäytymiseen, henkilökohtaisessa elämässä
kohdattuihin kriiseihin, työtehtävien laiminlyöntiin, osaamisvajeeseen ja terveydellisiin
haasteisiin, kuten jaksamisongelmiin, sairauksiin ja päihteiden käyttöön. Esihenkilön ja alaisen
välinen vuorovaikutussuhde oli useimmiten tuore tai etäinen, ja esihenkilön käsitys alaisesta oli
useimmiten neutraali tai hyvä ennen ongelmien esiin tuloa. Ongelmatilanteet havaittiin, kun ne
alkoivat vaikuttamaan työyhteisön hyvinvointiin tai asiakkaiden tyytyväisyyteen, tai
työyhteisössä nousi huoli yksilön hyvinvoinnista.
Konfliktitilanteiden ratkaisukeinot ovat jaoteltavissa kolmeen eri kategoriaan, joita ovat yhteiset
sopimiset, kolmannen osapuolen apu sekä varoitus- ja työsuhteen päättämismenettelyt.
Ratkaisukeinojen valinnassa lähdettiin liikkeelle matalamman kynnyksen
vuorovaikutustilanteista ja edettiin henkilöstöhallinnon ja työterveyshuollon konsultoinnin
kautta tarpeen vaatiessa vahvempiin toimenpiteisiin, kuten varoituksen antamiseen tai
irtisanomiseen. Suurin osa tämän tutkimuksen tapauksista ratkesi työsuhteen päättymiseen eri
tavoin. Esihenkilön toimijuus sekä ongelman vaikutukset asiakkaisiin ja työyhteisöön vaikuttivat
siihen, millä tavoin ja kuinka tehokkaasti konfliktitilanteet ratkaistiin.
Tutkimus tarjoaa tietoa esihenkilöiden käyttämistä konfliktitilanteiden ratkaisustrategioista
organisaation johdolle, henkilöstöhallinnolle sekä esihenkilöille. Lisäksi tutkimus tarjoaa
käytännön ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja esihenkilötyön tukemiseksi
tutkimuskohteena olevalle organisaatiolle, mutta myös muille haastavien tilanteiden parissa
toimiville organisaatioille.
konfliktitilanteet sekä esihenkilöiden käyttämät ratkaisustrategiat. Tutkimuksessa tarkastellaan
esihenkilöiden kohtaamia haastavia tilanteita, jotka liittyvät alaisten yksilölähtöisiin ongelmiin,
kuten sairauksiin tai haastavaan käyttäytymiseen, sekä keinoja ja menetelmiä, joiden avulla
esihenkilöt ovat pyrkineet selvittämään kohdattuja haasteita. Tutkimus valaisee esihenkilötyötä,
esihenkilön ja alaisen välistä vaihtosuhdeteoriaa (LMX), vuorovaikutusta sekä
konfliktinratkaisumenetelmiä. Tutkimuksen kohteena olevia tapauksia tarkastellaan organisaatio
X:n esihenkilöiden näkökulmasta kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimukseen
osallistui viisi esihenkilötehtävissä toimivaa informanttia, ja aineisto kerättiin
yksilöhaastatteluiden avulla.
Tutkimusten tulosten mukaan esihenkilöiden kohtaamat konfliktitilanteet liittyivät alaisen
henkilökohtaisiin haasteisiin, kuten haastavaan käyttäytymiseen, henkilökohtaisessa elämässä
kohdattuihin kriiseihin, työtehtävien laiminlyöntiin, osaamisvajeeseen ja terveydellisiin
haasteisiin, kuten jaksamisongelmiin, sairauksiin ja päihteiden käyttöön. Esihenkilön ja alaisen
välinen vuorovaikutussuhde oli useimmiten tuore tai etäinen, ja esihenkilön käsitys alaisesta oli
useimmiten neutraali tai hyvä ennen ongelmien esiin tuloa. Ongelmatilanteet havaittiin, kun ne
alkoivat vaikuttamaan työyhteisön hyvinvointiin tai asiakkaiden tyytyväisyyteen, tai
työyhteisössä nousi huoli yksilön hyvinvoinnista.
Konfliktitilanteiden ratkaisukeinot ovat jaoteltavissa kolmeen eri kategoriaan, joita ovat yhteiset
sopimiset, kolmannen osapuolen apu sekä varoitus- ja työsuhteen päättämismenettelyt.
Ratkaisukeinojen valinnassa lähdettiin liikkeelle matalamman kynnyksen
vuorovaikutustilanteista ja edettiin henkilöstöhallinnon ja työterveyshuollon konsultoinnin
kautta tarpeen vaatiessa vahvempiin toimenpiteisiin, kuten varoituksen antamiseen tai
irtisanomiseen. Suurin osa tämän tutkimuksen tapauksista ratkesi työsuhteen päättymiseen eri
tavoin. Esihenkilön toimijuus sekä ongelman vaikutukset asiakkaisiin ja työyhteisöön vaikuttivat
siihen, millä tavoin ja kuinka tehokkaasti konfliktitilanteet ratkaistiin.
Tutkimus tarjoaa tietoa esihenkilöiden käyttämistä konfliktitilanteiden ratkaisustrategioista
organisaation johdolle, henkilöstöhallinnolle sekä esihenkilöille. Lisäksi tutkimus tarjoaa
käytännön ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja esihenkilötyön tukemiseksi
tutkimuskohteena olevalle organisaatiolle, mutta myös muille haastavien tilanteiden parissa
toimiville organisaatioille.