Kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Sahanen, Sara (2022-10-27)
Sahanen, Sara
27.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102763606
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Vantaan ja Keravan kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonnan nykytilaa sekä kartoittaa tarpeita tulevaa hyvinvointialuetta varten. Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023 ja sote-uudistuksen tuomat muutokset vaikuttavat myös sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaukseen ja valvontaan. Tutkimusprosessin aikana uusi laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnasta on valmisteilla ja sen on tarkoitus astua voimaan vuonna 2024. Laadukkaat, vaikuttavat ja yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yksi sote-uudistuksen keskeinen tavoite.
Tutkimus lähtee liikkeelle oletuksesta, että kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta eroaa asumispalvelujen laadunvalvonnasta. Tutkimuksessa selvitetään kotiin vietävien palvelujen erityispiirteitä ja kuinka niiden laadunvalvontaa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistoa kerätään sekä tutustumalla Vantaan ja Keravan laadunvalvonnan nykytilaan sekä laadunvalvonnan parissa työskentelevien haastatteluiden kautta. Haastattelujen kautta saatu aineisto litteroidaan ja analysoidaan sisällönanalyysin avulla. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään monipuolista aineistoa, joka pitää sisällään erilaisia kirjallisia aineistoja sekä havainnointia hyvinvointialueen laadunvalvonnan kehittämisen parissa.
Tutkimustuloksissa korostuu, että sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun määrittely kattavasti on haastavaa ja se koostuu useista eri elementeistä. Laatu koetaan usein subjektiivisesti ja asiakkaan ja työntekijän näkemys laadukkaasta palvelusta voi olla erilainen. Kotiin vietävien palvelujen laatu koostuu pitkälti samoista elementeistä kuin muidenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu. Asiakkaan kokemus on keskeinen laatutekijä kaikissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Sekä Vantaalla että Keravalla tunnistettiin yhteneväisiä menetelmiä sosiaali- ja terveyspalvelujen laadunvalvonnassa ja molemmissa kaupungeissa on tehty kehittämistyötä laadunvalvonnan parantamiseksi. Kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta koetaan haasteellisemmaksi verrattuna asumispalveluihin, eikä sitä varten ole kehittynyt yhtä systemaattisia keinoja kummassakaan kaupungissa. Hyvinvointialueelle toivotaan yhtenäisiä ja systemaattisempia työtapoja, riittäviä resursseja sekä koulutusta niin valvontatyötä tekeville kuin palveluntuottajille. Valvontalakiesitys nähdään pääasiassa hyvänä ja tarpeellisena.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehitettäessä yhteisiä laadunvalvonnan toimintatapoja sekä laadunvalvonnan käsikirjaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Tutkimuksen valmistuessa hyvinvointialueet ovat valmisteluvaiheessa, eikä yhteinen toimintamalli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ole vielä täysin valmis.
Tutkimus lähtee liikkeelle oletuksesta, että kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta eroaa asumispalvelujen laadunvalvonnasta. Tutkimuksessa selvitetään kotiin vietävien palvelujen erityispiirteitä ja kuinka niiden laadunvalvontaa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistoa kerätään sekä tutustumalla Vantaan ja Keravan laadunvalvonnan nykytilaan sekä laadunvalvonnan parissa työskentelevien haastatteluiden kautta. Haastattelujen kautta saatu aineisto litteroidaan ja analysoidaan sisällönanalyysin avulla. Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään monipuolista aineistoa, joka pitää sisällään erilaisia kirjallisia aineistoja sekä havainnointia hyvinvointialueen laadunvalvonnan kehittämisen parissa.
Tutkimustuloksissa korostuu, että sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun määrittely kattavasti on haastavaa ja se koostuu useista eri elementeistä. Laatu koetaan usein subjektiivisesti ja asiakkaan ja työntekijän näkemys laadukkaasta palvelusta voi olla erilainen. Kotiin vietävien palvelujen laatu koostuu pitkälti samoista elementeistä kuin muidenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu. Asiakkaan kokemus on keskeinen laatutekijä kaikissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Sekä Vantaalla että Keravalla tunnistettiin yhteneväisiä menetelmiä sosiaali- ja terveyspalvelujen laadunvalvonnassa ja molemmissa kaupungeissa on tehty kehittämistyötä laadunvalvonnan parantamiseksi. Kotiin vietävien palvelujen laadunvalvonta koetaan haasteellisemmaksi verrattuna asumispalveluihin, eikä sitä varten ole kehittynyt yhtä systemaattisia keinoja kummassakaan kaupungissa. Hyvinvointialueelle toivotaan yhtenäisiä ja systemaattisempia työtapoja, riittäviä resursseja sekä koulutusta niin valvontatyötä tekeville kuin palveluntuottajille. Valvontalakiesitys nähdään pääasiassa hyvänä ja tarpeellisena.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehitettäessä yhteisiä laadunvalvonnan toimintatapoja sekä laadunvalvonnan käsikirjaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Tutkimuksen valmistuessa hyvinvointialueet ovat valmisteluvaiheessa, eikä yhteinen toimintamalli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ole vielä täysin valmis.