Johdon muutosvalmius julkisessa organisaatiossa : Tarkastelussa TE-hallinnon esihenkilöiden näkemykset muutosta johdettaessa
Jussila, Maiju Maarit Vilhelmiina (2022)
Jussila, Maiju Maarit Vilhelmiina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462784
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462784
Tiivistelmä
Muutosvalmiutta voidaan rakentaa organisaatiossa silloin kun halutaan varmistaa muutoksen
onnistuminen. Muutosvalmiuden on katsottu kertovan organisaation jäsenten arvoista,
uskomuksista, sekä organisaation kyvystä toteuttaa muutos onnistuneesti. Muutosvalmiuden
ajatellaan myös kertovan siitä, ymmärretäänkö organisaatiossa muutoksen tarkoitus. Voidaan
ajatella, että mitä enemmän muutosvalmiutta organisaatiosta löytyy, sitä suuremmalla
todennäköisyydellä muutosprosessi onnistuu. Muutosvalmiudessa ihmisten ajatellaan ikään
kuin olevan valmiita vastaanottamaan muutos.
Tutkielmassa keskitytään myös muutosjohtamisen teemoihin, kuten muutosvastarinnan
käsittelyyn. Muutosvastarinnalla tarkoitetaan muutoskielteisyyttä. Muutosvastarintaa saattaa
esiintyä organisaatiouudistusten aikana, ja sitä voi esiintyä niin johdolla kuin alaisillakin.
Muutoksien tuoma epävarmuus ja pelko tulevaisuudesta saattavat lisätä muutosvastarinnan
esiintyvyyttä. Muutosprosessien aikana organisaation jäsenillä voi esiintyä monenlaisia
tuntemuksia, ja myös niihin keskitytään tässä tutkielmassa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan johdon muutosvalmiutta julkisessa organisaatiossa
Kohdeorganisaationa on työ- ja elinkeinotoimisto, ja siellä tapahtuva organisaatiouudistus.
Tarkastelun kohteena oleva organisaatiomuutos on TE-hallinnossa toukokuussa vuonna 2022
käyttöönotettu uusi asiakaspalvelumalli. Uudistuksen myötä käytännön työ TE-hallinnossa on
muuttunut huomattavasti. Tutkimusta varten on haastateltu TE-hallinnossa työskenteleviä
esihenkilöitä. Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita johdossa työskentelevien henkilökohtaisesta muutosvalmiudesta.
onnistuminen. Muutosvalmiuden on katsottu kertovan organisaation jäsenten arvoista,
uskomuksista, sekä organisaation kyvystä toteuttaa muutos onnistuneesti. Muutosvalmiuden
ajatellaan myös kertovan siitä, ymmärretäänkö organisaatiossa muutoksen tarkoitus. Voidaan
ajatella, että mitä enemmän muutosvalmiutta organisaatiosta löytyy, sitä suuremmalla
todennäköisyydellä muutosprosessi onnistuu. Muutosvalmiudessa ihmisten ajatellaan ikään
kuin olevan valmiita vastaanottamaan muutos.
Tutkielmassa keskitytään myös muutosjohtamisen teemoihin, kuten muutosvastarinnan
käsittelyyn. Muutosvastarinnalla tarkoitetaan muutoskielteisyyttä. Muutosvastarintaa saattaa
esiintyä organisaatiouudistusten aikana, ja sitä voi esiintyä niin johdolla kuin alaisillakin.
Muutoksien tuoma epävarmuus ja pelko tulevaisuudesta saattavat lisätä muutosvastarinnan
esiintyvyyttä. Muutosprosessien aikana organisaation jäsenillä voi esiintyä monenlaisia
tuntemuksia, ja myös niihin keskitytään tässä tutkielmassa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan johdon muutosvalmiutta julkisessa organisaatiossa
Kohdeorganisaationa on työ- ja elinkeinotoimisto, ja siellä tapahtuva organisaatiouudistus.
Tarkastelun kohteena oleva organisaatiomuutos on TE-hallinnossa toukokuussa vuonna 2022
käyttöönotettu uusi asiakaspalvelumalli. Uudistuksen myötä käytännön työ TE-hallinnossa on
muuttunut huomattavasti. Tutkimusta varten on haastateltu TE-hallinnossa työskenteleviä
esihenkilöitä. Tässä tutkielmassa ollaan kiinnostuneita johdossa työskentelevien henkilökohtaisesta muutosvalmiudesta.