Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja oikeusvaltioperiaatteen haasteet hallintoprosessissa : Tarkastelussa viivästyneet oikeudenkäynnit ja tuomarin riippumattomuus
Tanhua, Venla (2022-10-20)
Tanhua, Venla
20.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102062683
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102062683
Tiivistelmä
Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset tulee täyttää kaikissa olosuhteissa jokaiselle
tasavertaisesti. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään painottanut sopimusvaltioiden velvollisuuksista täyttää ihmisoikeusvelvoitteet oikeuslaitoksessa, johon liittyy olennaisesti oikeusturvan toteutuminen tuomioistuimissa.
Hallintoprosessi toteuttaa perusoikeuksia ja valtiosäännön mukaan hallintoviranomaisten tehtävänä on lainsäädännön toimeenpano. Hallintotoiminnalta edellytetään tehokkuutta, tuloksellisuutta ja palvelualttiutta, kuitenkin oikeusturvan perusvaatimusten mukaisesti. Lakiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (2019/808) täsmennettiin hallintolainkäyttölain (1996/586) säädöskohtia, jotta hallintotuomioistuintoiminta olisi yhdenmukaisempaa ja selkeämpää.
Oikeudenalat ovat vahvasti kansainvälistyneet, jonka vuoksi hallintotuomioistuimet soveltavat
ja toimeenpanevat keskeisesti EU-oikeutta. Euroopan ihmisoikeussopimus, etenkin oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä käsittelevä 6 artikla, ohjaa hallintoprosessia.
Suomessa on nostettu esiin oikeusvaltioperiaatetta horjuttavia haasteita, jotka voivat suoraan
vaikuttaa oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Näistä käsittelen kahta tutkimuksessani; viivästyneet oikeudenkäynnit ja tuomareiden riippumattomuus. Suomi on saanut huomautuksia liian pitkistä oikeudenkäynneistä ja laajaa keskustelua on myös käyty tuomareiden asemasta ja tuomioistuinten riippumattomuudesta.
Suomen perustuslain (1999/731) 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä asian käsittelyn laatu ja olosuhteet huomioon ottaen. Viivytyksetön oikeudenkäynti ja hallintoasian käsittely viranomaisessa on yksi perusoikeuksista ja oikeusturvan peruspilareista.
Tuomioistuimen toiminta tulee olla riippumatonta ja itsenäistä muiden tahojen, kuten lainsäätäjän, toimeenpanovallan, viranomaisten, median ja muiden osapuolten vaikutuksesta. Hallitus tai muut tahot eivät voi suoraan toimillaan vaikuttaa yksittäisiin ratkaisulinjoihin. Riippumattomuuden merkitys on kansainvälisen ja kotimaisen oikeudellisen kehityksen myötä kasvanut. Tuomarien toimintaan vaikuttavat vahvasti esteellisyyssäännökset, virkamiesasema sekä rakenteelliset perusteet.
tasavertaisesti. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään painottanut sopimusvaltioiden velvollisuuksista täyttää ihmisoikeusvelvoitteet oikeuslaitoksessa, johon liittyy olennaisesti oikeusturvan toteutuminen tuomioistuimissa.
Hallintoprosessi toteuttaa perusoikeuksia ja valtiosäännön mukaan hallintoviranomaisten tehtävänä on lainsäädännön toimeenpano. Hallintotoiminnalta edellytetään tehokkuutta, tuloksellisuutta ja palvelualttiutta, kuitenkin oikeusturvan perusvaatimusten mukaisesti. Lakiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (2019/808) täsmennettiin hallintolainkäyttölain (1996/586) säädöskohtia, jotta hallintotuomioistuintoiminta olisi yhdenmukaisempaa ja selkeämpää.
Oikeudenalat ovat vahvasti kansainvälistyneet, jonka vuoksi hallintotuomioistuimet soveltavat
ja toimeenpanevat keskeisesti EU-oikeutta. Euroopan ihmisoikeussopimus, etenkin oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä käsittelevä 6 artikla, ohjaa hallintoprosessia.
Suomessa on nostettu esiin oikeusvaltioperiaatetta horjuttavia haasteita, jotka voivat suoraan
vaikuttaa oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Näistä käsittelen kahta tutkimuksessani; viivästyneet oikeudenkäynnit ja tuomareiden riippumattomuus. Suomi on saanut huomautuksia liian pitkistä oikeudenkäynneistä ja laajaa keskustelua on myös käyty tuomareiden asemasta ja tuomioistuinten riippumattomuudesta.
Suomen perustuslain (1999/731) 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä asian käsittelyn laatu ja olosuhteet huomioon ottaen. Viivytyksetön oikeudenkäynti ja hallintoasian käsittely viranomaisessa on yksi perusoikeuksista ja oikeusturvan peruspilareista.
Tuomioistuimen toiminta tulee olla riippumatonta ja itsenäistä muiden tahojen, kuten lainsäätäjän, toimeenpanovallan, viranomaisten, median ja muiden osapuolten vaikutuksesta. Hallitus tai muut tahot eivät voi suoraan toimillaan vaikuttaa yksittäisiin ratkaisulinjoihin. Riippumattomuuden merkitys on kansainvälisen ja kotimaisen oikeudellisen kehityksen myötä kasvanut. Tuomarien toimintaan vaikuttavat vahvasti esteellisyyssäännökset, virkamiesasema sekä rakenteelliset perusteet.