Implementation and Usability of Automated Guided Vehicles: A Case Study of Wärtsilä Sustainable Technology Hub and Logistics Centre
Karvonen, Olli (2022-11-15)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565708
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565708
Tiivistelmä
Automated Guided Vehicles (AGV) are one concrete illustration of the Industry 4.0. AGVs are expected to increase the predictability, reliability, efficiency and safety of different logistics processes, and are capable of transporting different kinds of loads on predefined routes. They are increasingly implemented in a wide range of organizations globally and have achieved broad visibility over the past decade. However, a relatively limited number of case study -research exists in the context of AGVs implemented in the Finnish industry. Wärtsilä is implementing an AGV-system in its state-of-the-art facility, the Sustainable Technology Hub (STH).
To create knowledge in the context of the implementation of the AGVs in the STH, a research question was defined: How can AGVs be implemented and utilized in an ever-changing corporate landscape?
This thesis is written for Wärtsilä Finland Oy, which at the time of writing was establishing operations in the Sustainable Technology Hub in Vaasa. AGVs have a crucial role in the internal logistics of the facility, transporting predefined loads from the Logistics Centre to various locations of the STH. The study considers the implementation of the AGV-system in the facility, with four topics of research: implementation, uninterruptedness, responsibilities in problem situations, and lessons learned. Also, the purpose was to identify the aspects leading to a successful implementation of an AGV-system. The information was collected through a literature review, interviews carried out from the personnel involved in the project, in addition to observations made as a member of the project team. The research process started after the innovative technology had been decided to be implemented, and therefore, the phases leading to the decision are not considered in this study.
As a result of the research, eight factors were discovered benefitting the implementation of an AGV-system. The interviews and observations helped identify the most likely reasons for interruptions in the AGV-system, thus helping the project team and other support staff to proactively avoid such interruptions. More so, such identification would lead to down time minimization of the individual AGVs thus maximizing their overall utilization rate. Vihivaunut (Automated Guided Vehicle, AGV) ovat eräs Teollisuus 4.0:n ilmentymistä. Vihivaunujen odotetaan kasvattavan logististen järjestelmien ennustettavuutta, luotettavuutta, tehokkuutta ja turvallisuutta, ja ne kykenevät kuljettamaan erilaisia kuormia ennaltamääritellyillä reiteillä. Vihivaunujärjestelmiä otetaan käyttöön enenevissä määrin erilaisissa organisaatioissa maailmanlaajuisesti ja ne ovat saavuttaneet laajaa näkyvyyttä viimeisimmän vuosikymmenen aikana. Kuitenkin, varsin rajallinen määrä tapaustutkimuksia on olemassa AGV:iden käyttöönotoista suomalaisessa teollisuudessa. Wärtsilä on ottamassa vihivaunujärjestelmää käyttöön
huipputason tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus Sustainable Technology Hub:ssa (STH).
Tiedon tuottamiseksi vihivaunujärjestelmästä STH:ssa, tutkimuskysymys määriteltiin seuraavasti: Miten AGV:t voidaan käyttöönottaa ja hyödyntää jatkuvasti muuttuvassa yritysympäristössä?
Tämä diplomityö kirjoitettiin Wärtsilä Finland Oy:lle, joka kirjoitushetkellä aloitti toimintaansa STH:lla Vaasassa. AGV:illä on keskeinen rooli keskuksen sisälogistiikassa, kuljettaen ennalta määriteltyjä kuormia Logistiikkakeskuksesta useisiin eri kohteisiin STH:lla. Tutkimukseen sisältyy AGV-järjestelmän käyttöönotto neljän painopistealueen näkökulmasta: käyttöönotto, keskeytyksettömyys, vastuut ongelmatilanteissa sekä opitut asiat. Lisäksi tunnistettiin menestyksekkääseen AGV-järjestelmän käyttöönottoon liittyvät tekijät. Tiedot kerättiin kirjallisuuskatsauksen, käyttöönottoprojektissa mukana olleiden haastatteluiden, sekä projektitiimissä mukana olleen tekemien havaintojen kautta. Tutkimusprosessi alkoi innovatiivisen teknologian käyttöönottopäätöksen jälkeen, joten siihen johtaneita tekijöitä ei käsitellä työssä.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin kahdeksan AGV-järjestelmän käyttöönottoa hyödyttävää tekijää. Haastattelut ja havainnot auttoivat tunnistamaan todennäköisimpiä syitä katkoksille AGV-järjestelmässä, auttaen projektitiimiä ja tukihenkilöstöä proaktiivisesti välttämään katkoksia. Lisäksi, tunnistaminen auttaisi minimoimaan yksittäisten AGV:iden toimintakatkosten kestoja sekä maksimoimaan järjestelmän käyttöastetta.
To create knowledge in the context of the implementation of the AGVs in the STH, a research question was defined: How can AGVs be implemented and utilized in an ever-changing corporate landscape?
This thesis is written for Wärtsilä Finland Oy, which at the time of writing was establishing operations in the Sustainable Technology Hub in Vaasa. AGVs have a crucial role in the internal logistics of the facility, transporting predefined loads from the Logistics Centre to various locations of the STH. The study considers the implementation of the AGV-system in the facility, with four topics of research: implementation, uninterruptedness, responsibilities in problem situations, and lessons learned. Also, the purpose was to identify the aspects leading to a successful implementation of an AGV-system. The information was collected through a literature review, interviews carried out from the personnel involved in the project, in addition to observations made as a member of the project team. The research process started after the innovative technology had been decided to be implemented, and therefore, the phases leading to the decision are not considered in this study.
As a result of the research, eight factors were discovered benefitting the implementation of an AGV-system. The interviews and observations helped identify the most likely reasons for interruptions in the AGV-system, thus helping the project team and other support staff to proactively avoid such interruptions. More so, such identification would lead to down time minimization of the individual AGVs thus maximizing their overall utilization rate.
huipputason tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus Sustainable Technology Hub:ssa (STH).
Tiedon tuottamiseksi vihivaunujärjestelmästä STH:ssa, tutkimuskysymys määriteltiin seuraavasti: Miten AGV:t voidaan käyttöönottaa ja hyödyntää jatkuvasti muuttuvassa yritysympäristössä?
Tämä diplomityö kirjoitettiin Wärtsilä Finland Oy:lle, joka kirjoitushetkellä aloitti toimintaansa STH:lla Vaasassa. AGV:illä on keskeinen rooli keskuksen sisälogistiikassa, kuljettaen ennalta määriteltyjä kuormia Logistiikkakeskuksesta useisiin eri kohteisiin STH:lla. Tutkimukseen sisältyy AGV-järjestelmän käyttöönotto neljän painopistealueen näkökulmasta: käyttöönotto, keskeytyksettömyys, vastuut ongelmatilanteissa sekä opitut asiat. Lisäksi tunnistettiin menestyksekkääseen AGV-järjestelmän käyttöönottoon liittyvät tekijät. Tiedot kerättiin kirjallisuuskatsauksen, käyttöönottoprojektissa mukana olleiden haastatteluiden, sekä projektitiimissä mukana olleen tekemien havaintojen kautta. Tutkimusprosessi alkoi innovatiivisen teknologian käyttöönottopäätöksen jälkeen, joten siihen johtaneita tekijöitä ei käsitellä työssä.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin kahdeksan AGV-järjestelmän käyttöönottoa hyödyttävää tekijää. Haastattelut ja havainnot auttoivat tunnistamaan todennäköisimpiä syitä katkoksille AGV-järjestelmässä, auttaen projektitiimiä ja tukihenkilöstöä proaktiivisesti välttämään katkoksia. Lisäksi, tunnistaminen auttaisi minimoimaan yksittäisten AGV:iden toimintakatkosten kestoja sekä maksimoimaan järjestelmän käyttöastetta.