Työnantajamielikuvan muodostuminen digitaalisen sisältömarkkinoinnin keinoin
Karvonen, Jonna (2017)
Karvonen, Jonna
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykypäivänä yritysten yhdeksi liikkeenjohdolliseksi haasteeksi on noussut osaavien ja ammattitaitoisten työntekijöiden hankkiminen ja säilyttäminen. Samaan aikaan työntekijöiden odotukset työstä ovat kasvaneet ja työnantajaa ollaan valmiita vaihtamaan entistä alttiimmin. Työnantajabrändiin ja työnantajamielikuvaan panostaminen nähdäänkin yhtenä merkittävänä työkaluna entistä kilpailluimmilla työmarkkinoilla, sillä työnhakijan mielikuva yrityksestä työnantajana vaikuttaa siihen, kuinka houkuttelevana työpaikkana yritys nähdään ja kuinka halukkaita sinne ollaan hakemaan töihin. Digitaaliset kanavat tarjoavat yrityksille monia mahdollisuuksia houkutella työntekijöitä ja muovata työnantajamielikuvaa ja erilaisilla markkinointiviestinnän toimilla on todettu olevan vaikutusta työnantajamielikuvan muodostumiseen. Digitaalisissa kanavissa tietoa on kuitenkin saatavilla runsaasti, mistä syystä sisältömarkkinointia pidetään tänä päivänä yhtenä tärkeimpänä markkinointistrategiana.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko sisältömarkkinoinnin keinoin toteutettavalla työnantajamielikuva-artikkelilla luoda mielikuvaa yrityksestä työnantajana ja miten se vaikuttaa potentiaalisen työnhakijan muodostamaan työnantajamielikuvaan. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomessa toimivan rekrytointimedian kanssa. Työnantajamielikuva työnantajabrändin kontekstissa sekä sisältömarkkinointi toimivat tutkimuksen viitekehyksinä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä koeasetelmana ja aineisto kerättiin rekrytointimedian omalla internetsivustolla kyselytutkimuksen muodossa suomalaisten työnhakijoiden keskuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sisältömarkkinoinnissa erityisesti työnantajamielikuva-artikkeleiden sekä työnantajamielikuvan muodostumisen väliltä löytyi yhteyksiä. Tutkimuksen toteuttaminen ja sen tulokset tarjoavatkin tutkimuksen toimeksiantajalle lisätietoa työnantajabrändistä ja työnantajamielikuvan muodostumisesta sekä sisältömarkkinoinnin keinoin toteutetuista työnantajamielikuva-artikkelista. Tämän lisäksi tutkimus edistää työnantajamielikuvan ja sisältömarkkinoinnin ilmiöiden välistä yhteyttä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko sisältömarkkinoinnin keinoin toteutettavalla työnantajamielikuva-artikkelilla luoda mielikuvaa yrityksestä työnantajana ja miten se vaikuttaa potentiaalisen työnhakijan muodostamaan työnantajamielikuvaan. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomessa toimivan rekrytointimedian kanssa. Työnantajamielikuva työnantajabrändin kontekstissa sekä sisältömarkkinointi toimivat tutkimuksen viitekehyksinä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä koeasetelmana ja aineisto kerättiin rekrytointimedian omalla internetsivustolla kyselytutkimuksen muodossa suomalaisten työnhakijoiden keskuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sisältömarkkinoinnissa erityisesti työnantajamielikuva-artikkeleiden sekä työnantajamielikuvan muodostumisen väliltä löytyi yhteyksiä. Tutkimuksen toteuttaminen ja sen tulokset tarjoavatkin tutkimuksen toimeksiantajalle lisätietoa työnantajabrändistä ja työnantajamielikuvan muodostumisesta sekä sisältömarkkinoinnin keinoin toteutetuista työnantajamielikuva-artikkelista. Tämän lisäksi tutkimus edistää työnantajamielikuvan ja sisältömarkkinoinnin ilmiöiden välistä yhteyttä.