Kuluttajasopimuksen hinnankorotus ja muutoksiin varautuminen sopimusehdoin : Tarkasteluna erityisesti kuluttajansuojalain lukujen 5, 8 ja 9 soveltavuusalat
Göös, Matilda (2022-10-06)
Göös, Matilda
06.10.2022
Tiivistelmä
Hinta ja sen määräytyminen ovat oleellisimpia asioita kuluttajasopimuksissa. Koska kuluttajat ovat heikommassa asemassa sopimussuhteessa elinkeinonharjoittajan kanssa, tulee heidän olla tietoisia oikeuksistaan ja kuluttajasopimuksiin kuuluvista säännöksistä. Vaikka kuluttajasopimusta on suojattu pakottavalla lainsäädännöllä, heikomman suojalla ja EY:n asettamalla direktiivillä kohtuusperiaatetta koskien, ei hintojen korotuksen tullessa vastaan, kuluttajat ole välttämättä tietoisia heitä koskevista oikeuksistaan. Tutkimuksen teema alkoi kehittyä pikkuhiljaa, kun raken-tamassa olevilta ihmisiltä kävi ilmi, miten rakentamiskustannukset olivat sopimuksen teon jälkeen nousseet merkittäviäkin määriä. Hintojen nousu tuli vastaan useassa eri tilanteessa sähkön hin-nasta rakentamiskustannuksiin.
Näkymä maailmalla on ollut pitkään epävakainen niin koronan kuin keväällä 2022 alkaneen Uk-rainan sodan takia. Tämä on vaikuttanut paljon Suomen sekä muiden maiden talouteen, hintojen nousuun materiaalipulan ja toimitusvaikeuksien myötä. Lisäksi sähkön hinta on noussut valtavasti viime vuosien aikana. Näiden seurauksena ovat yritykset ja elinkeinonharjoittajat olleet kovilla epätietoisuuden, alihankkijoiden ongelmien sekä tavaroiden hintojen nousun vuoksi. Hintojen korotuspaineet ovat olleet kovasti esillä monilla toimittajilla ja elinkeinonharjoittajilla. Pääsään-tönä on, että sopimukset pitävät sellaisinaan kun ne on tehty. Jos vastaan tulee voimassa olevan sopimuksen hintojen nousua, on tärkeä olla tietoinen siitä, onko hintojen korotus todella perus-teltua. Esimerkiksi Force majeure -ehtoon viittaaminen ei ole perusteltua aina pelkästään vetoa-malla Ukrainan sotaan ja siitä aiheutuvaan materiaali- ja komponenttipulaan. Elinkeinonharjoit-tajilla tulee olla myös vastuu, mahdolliset riskit ja niiden seuraukset kannettavinaan. Joskus en-nalta-arvaamaton hintojen nousu voi aiheuttaa toimittajalle ainoastaan huonon taloudellisen tilanteen, joka ei kuuluu kuluttajalle korvattavaksi.
On hyvä tarkastella jo sopimuksentekovaiheessa annettuja tarjouksia ja niihin kirjattuja ehtoja. Tarjoukseen voidaan lisätä hinnan kannalta määräaikoja, johon asti hinta on pätevä ja jonka jäl-keen hinta voi nousta tietyn prosenttimäärän verran. Tarjoukseen lisätyt ehdot siirtyvät suoraan sopimukseen, jos niihin ei ajoissa puututa. Lähtökohtaisesti kaikki hintojen korotukseen mahdol-listavat keinot tulee kirjata sopimuksen ehtoihin. Jos näin ei ole, ei pääsääntöisesti sopimuksen hintaa voida jälkikäteen korottaa.
Kuluttajan asema on onneksi parantunut huomattavasti sopimussuhteen osapuolena. Kuluttaja-asiamies on neuvotellut vakiosopimusehtoja, jotka lähtökohtaisesti ovat kuluttajalle hyödyksi. Tämäkään ei kuitenkaan takaa sitä, että kuluttajan kannalta sopimukset olisivat aina sopimuseh-doiltaan järkeviä, mutta ovat huomattavasti parantaneet aiempaa tilannetta.
Näkymä maailmalla on ollut pitkään epävakainen niin koronan kuin keväällä 2022 alkaneen Uk-rainan sodan takia. Tämä on vaikuttanut paljon Suomen sekä muiden maiden talouteen, hintojen nousuun materiaalipulan ja toimitusvaikeuksien myötä. Lisäksi sähkön hinta on noussut valtavasti viime vuosien aikana. Näiden seurauksena ovat yritykset ja elinkeinonharjoittajat olleet kovilla epätietoisuuden, alihankkijoiden ongelmien sekä tavaroiden hintojen nousun vuoksi. Hintojen korotuspaineet ovat olleet kovasti esillä monilla toimittajilla ja elinkeinonharjoittajilla. Pääsään-tönä on, että sopimukset pitävät sellaisinaan kun ne on tehty. Jos vastaan tulee voimassa olevan sopimuksen hintojen nousua, on tärkeä olla tietoinen siitä, onko hintojen korotus todella perus-teltua. Esimerkiksi Force majeure -ehtoon viittaaminen ei ole perusteltua aina pelkästään vetoa-malla Ukrainan sotaan ja siitä aiheutuvaan materiaali- ja komponenttipulaan. Elinkeinonharjoit-tajilla tulee olla myös vastuu, mahdolliset riskit ja niiden seuraukset kannettavinaan. Joskus en-nalta-arvaamaton hintojen nousu voi aiheuttaa toimittajalle ainoastaan huonon taloudellisen tilanteen, joka ei kuuluu kuluttajalle korvattavaksi.
On hyvä tarkastella jo sopimuksentekovaiheessa annettuja tarjouksia ja niihin kirjattuja ehtoja. Tarjoukseen voidaan lisätä hinnan kannalta määräaikoja, johon asti hinta on pätevä ja jonka jäl-keen hinta voi nousta tietyn prosenttimäärän verran. Tarjoukseen lisätyt ehdot siirtyvät suoraan sopimukseen, jos niihin ei ajoissa puututa. Lähtökohtaisesti kaikki hintojen korotukseen mahdol-listavat keinot tulee kirjata sopimuksen ehtoihin. Jos näin ei ole, ei pääsääntöisesti sopimuksen hintaa voida jälkikäteen korottaa.
Kuluttajan asema on onneksi parantunut huomattavasti sopimussuhteen osapuolena. Kuluttaja-asiamies on neuvotellut vakiosopimusehtoja, jotka lähtökohtaisesti ovat kuluttajalle hyödyksi. Tämäkään ei kuitenkaan takaa sitä, että kuluttajan kannalta sopimukset olisivat aina sopimuseh-doiltaan järkeviä, mutta ovat huomattavasti parantaneet aiempaa tilannetta.