The Ecological Use of Plug-in Hybrid Features in Fringe Benefit Vehicles in Finland
Salusjärvi, Mikko (2022-08-22)
Salusjärvi, Mikko
22.08.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092259949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022092259949
Tiivistelmä
The ecological use of plug-in hybrid features refers to the actual process of using the vehicle as it was intended. It includes both the initial consumption decision of selecting ecologically friendlier plug-in hybrid electric vehicle, or PHEV, as the fringe benefit vehicle instead of a traditional combustion engine counterpart, and the actual process of using the said vehicle. Fringe benefit vehicle refers to a vehicle that is being operat-ed by the end user, meaning the person that has received a vehicle under leasing con-tract either from a company that is providing its services for the employer of the end user or directly from the employer itself.
Despite the consumers have already selected to use PHEVs as their selected fringe benefit vehicle, it is far from assuring that they will be used as intended. This study focuses on finding out the motives of users driving company cars that have no econom-ical or ecological responsibility over their vehicles and seeks to find why would they act ethically in the using process. In order to achieve results suitable for the research, a supportive research question was implied to study current users, in which 230 vehicles fuel consumption data was studied quantitatively, followed by three qualitative inter-views among Finnish fringe benefit vehicle users and leasing company representative that were conducted in order to understand the current motives and tools that they have in use in order to use the vehicles as sustainably as possible. The data from the interviews was reflected to propositions made based on theoretical background in or-der to categorize the behavior of the users.
The findings indicate that lack of awareness is among the largest contributors of the current unethical operation of PHEV fringe benefit vehicles, as the leasing companies, the employers and the end users are unaware of the tools they can get in order to achieve better consumption figures in order to behave more ethically and ecologically.
This study contributes to the fairly unresearched field of PHEVs and how to improve the consumption values of Finnish fringe benefit vehicles, as the cumulative emission values of traffic are increasing annually in Finland. Finally, the research attempts to give a glimpse of understanding to a situation, where the consumer is not bound to do the right thing but can do so without any personal loss. Plug-in hybridien ekologisella käytöllä viitataan ajoneuvon kokonaisvaltaiseen ja tarkoi-tuksenmukaiseen käyttöön. Se sisältää sekä ensisijaisen kulutuspäätöksen, joka tehdään valitessa työsuhde ajoneuvoksi plug-in hybrid -ajoneuvo (lyh. PHEV) tavallisen poltto-moottoriajoneuvon sijasta, sekä sen toteutuneen käytön. Työsuhdeajoneuvolla tarkoite-taan tässä tutkimuksessa autoa, jonka käyttäjä on saanut työsuhde-etuna joko suoraan työnantajalta, tai sitten leasing-yritykseltä, joka tuottaa palvelua työnantajalle.
Ensisijaisesta kulutuspäätöksestä huolimatta ei ole varmaa, että työntekijät käyttäisivät ajoneuvoja niiden tarkoituksen mukaisesti. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään käyt-täjien motivaatiota ekologiseen ja eettiseen toimintaan, vaikka heillä ei olisikaan ta-loudellista tai ekologista vastuuta heidän ajoneuvonsa käytöstä. Saavuttaakseen sopivia tuloksia, tutkimukseen lisättiin tukeva tutkimuskysymys, jossa 230 työsuhdeajoneuvoa ja niiden polttoaineen kulutusta tutkittiin kvantitatiivisesti. Tätä seurasi kolme kvalita-tiivista haastattelua, johon osallistui työsuhdeajoneuvonkäyttäjiä, sekä leasing-yrityksen edustaja. Haastattelujen tehtävänä oli kartoittaa nykyisiä motivaattoreita ja työkaluja työsuhdeajoneuvon kestävään käyttöön. Haastatteludataa verrattiin ehdotuk-siin, jotka koottiin teoreettisen tutkimuksen avulla, jotta motiivit pystyttiin kategori-soimaan.
Tutkimuksen tulokset indikoivat, että tietoisuuden puute oli yksi suurimmista yksittäisis-tä tekijöistä, joka johti ajoneuvojen epäekologiseen käyttöön, sillä epätietoisuutta löy-tyy kaikilta kolmelta taholta. Tutkimus osoittaa, että sekä käyttäjien, työnantajien, että leasing-yritysten joukossa on epätietoisuutta siitä, että millaisia työkaluja käyttäjät ovat oikeutettuja saamaan ja käyttämään ajoneuvonsa leasing-aikana saavuttaakseen eettisempää ja ekologisempaa työsuhdeautoilua.
Tämän tutkimuksen tulokset edistävät ymmärrystä plug-in hybridien käytöstä Suomes-sa, sekä työsuhdeajoneuvojen polttoaineen kulutuslukemien kohentamisesta tilantees-sa, jossa liikennepäästöt kasvavat vuosittaisella tasolla. Lisäksi, tutkimus pyrkii anta-maan ymmärrystä kulutustilanteisiin, joissa kuluttajalla ei ole eettistä vastuuta tehdä kestävää kulutuspäätöstä, mutta mahdollisuudet toimia kestävästi.
Despite the consumers have already selected to use PHEVs as their selected fringe benefit vehicle, it is far from assuring that they will be used as intended. This study focuses on finding out the motives of users driving company cars that have no econom-ical or ecological responsibility over their vehicles and seeks to find why would they act ethically in the using process. In order to achieve results suitable for the research, a supportive research question was implied to study current users, in which 230 vehicles fuel consumption data was studied quantitatively, followed by three qualitative inter-views among Finnish fringe benefit vehicle users and leasing company representative that were conducted in order to understand the current motives and tools that they have in use in order to use the vehicles as sustainably as possible. The data from the interviews was reflected to propositions made based on theoretical background in or-der to categorize the behavior of the users.
The findings indicate that lack of awareness is among the largest contributors of the current unethical operation of PHEV fringe benefit vehicles, as the leasing companies, the employers and the end users are unaware of the tools they can get in order to achieve better consumption figures in order to behave more ethically and ecologically.
This study contributes to the fairly unresearched field of PHEVs and how to improve the consumption values of Finnish fringe benefit vehicles, as the cumulative emission values of traffic are increasing annually in Finland. Finally, the research attempts to give a glimpse of understanding to a situation, where the consumer is not bound to do the right thing but can do so without any personal loss.
Ensisijaisesta kulutuspäätöksestä huolimatta ei ole varmaa, että työntekijät käyttäisivät ajoneuvoja niiden tarkoituksen mukaisesti. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään käyt-täjien motivaatiota ekologiseen ja eettiseen toimintaan, vaikka heillä ei olisikaan ta-loudellista tai ekologista vastuuta heidän ajoneuvonsa käytöstä. Saavuttaakseen sopivia tuloksia, tutkimukseen lisättiin tukeva tutkimuskysymys, jossa 230 työsuhdeajoneuvoa ja niiden polttoaineen kulutusta tutkittiin kvantitatiivisesti. Tätä seurasi kolme kvalita-tiivista haastattelua, johon osallistui työsuhdeajoneuvonkäyttäjiä, sekä leasing-yrityksen edustaja. Haastattelujen tehtävänä oli kartoittaa nykyisiä motivaattoreita ja työkaluja työsuhdeajoneuvon kestävään käyttöön. Haastatteludataa verrattiin ehdotuk-siin, jotka koottiin teoreettisen tutkimuksen avulla, jotta motiivit pystyttiin kategori-soimaan.
Tutkimuksen tulokset indikoivat, että tietoisuuden puute oli yksi suurimmista yksittäisis-tä tekijöistä, joka johti ajoneuvojen epäekologiseen käyttöön, sillä epätietoisuutta löy-tyy kaikilta kolmelta taholta. Tutkimus osoittaa, että sekä käyttäjien, työnantajien, että leasing-yritysten joukossa on epätietoisuutta siitä, että millaisia työkaluja käyttäjät ovat oikeutettuja saamaan ja käyttämään ajoneuvonsa leasing-aikana saavuttaakseen eettisempää ja ekologisempaa työsuhdeautoilua.
Tämän tutkimuksen tulokset edistävät ymmärrystä plug-in hybridien käytöstä Suomes-sa, sekä työsuhdeajoneuvojen polttoaineen kulutuslukemien kohentamisesta tilantees-sa, jossa liikennepäästöt kasvavat vuosittaisella tasolla. Lisäksi, tutkimus pyrkii anta-maan ymmärrystä kulutustilanteisiin, joissa kuluttajalla ei ole eettistä vastuuta tehdä kestävää kulutuspäätöstä, mutta mahdollisuudet toimia kestävästi.