Creating the market image of reusable packaging: Case: 4everPack
Ylitalo, Laura (2022-10)
Ylitalo, Laura
10 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100761299
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022100761299
Tiivistelmä
The single-use philosophy of FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) products generate increasing amounts of waste and environmental emissions. The 4everPack project aims to develop reusable packaging for FMCG products to reduce their environmental impact and change the single-use packaging market more sustainable and environmentally friendly.
The thesis is conducted as a part of the 4everPack research project by the University of Vaasa and the Technology Research Center VTT Oy. The purpose of the thesis is to address the early phase of market shaping through market image creation of the 4everPack project. The aim of the thesis is to create the market images of reusable packaging in the context of the 4everPack project. The first objective of the research is to describe the early phase of market shaping through the creation of market image and shared market image. The second objective is to form a framework for the market image creation process. The third objective is to create the market images of the 4everPack project.
The theoretical part of the thesis discusses the theory of reusable packaging and market shaping. The theory of the thesis focuses on the early phase of market shaping, where the market image of desired solution is formed, and the market image is expanded into a shared market image through ecosystem development and value co-creation. The research has been conducted as a qualitative study using extensive case study as a research method. The material of the study has been collected with semi-structured stakeholder interviews and workshops.
Based on the interview findings, five use cases for the 4everPack project have been created. The use cases serve as the market images for reusable packaging. The use cases have been developed further in research workshops by the co-operation of the project actors. As a result of the research, the goals for the use cases, ecosystem value chains and value propositions have been formed. In addition, general challenges have been found that must be resolved before the use cases can be developed into realized market images in the market innovation phase. The research brings further understanding of the early stage of market shaping, where the aim is to form an image of the desired solution and the pursued change in the market through co-operation of the ecosystem. On a practical level, the research creates use cases for reusable packaging for the 4everPack project, which can be refined into business models with further development. FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) -tuotteiden kertakäyttöpakkaukset tuottavat kasvavissa määrin jätettä ja ympäristöpäästöjä. 4everPack-projekti pyrkii kehittämään FMCG-tuotteille uudelleen käytettäviä pakkauksia vähentääkseen niiden ympäristövaikutuksia sekä muuttaakseen kertakäyttöön perustuvaa pakkausmarkkinaa kestävämmäksi ja ympäristöystävällisemmäksi.
Tutkimus on toteutettu osana Vaasan yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n 4everPack-tutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta 4everPack-projektin markkinakuvien luomisen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvia 4everPack-projektin kontekstissa. Tutkimuksen ensimmäisenä osatavoitteena on kuvailla markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta markkinakuvan ja jaetun markkinakuvan luomisen kautta. Toisena osatavoitteena on luoda viitekehys markkinakuvien luomisen prosessille. Kolmantena osatavoitteena on luoda 4everPack-projektin markkinakuvat.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään uudelleen käytettävien pakkausten sekä markkinoiden muokkaamisen teoriaa. Tutkimuksen teoria painottuu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheeseen, jossa muodostetaan halutun ratkaisun markkinakuva, sekä laajennetaan markkinakuvaa ekosysteemin kehittämisen ja arvon yhteisluomisen avulla jaetuksi markkinakuvaksi. Tutkimuksessa on luotu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheen viitekehys. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen laajaa tapaustutkimusta tutkimusmetodina. Tutkimuksen materiaali on koottu puolistrukturoitujen sidosryhmähaastatteluiden sekä -työpajojen avulla.
Tutkimuksessa on muodostettu haastatteluiden perusteella 4everPack-projektille viisi käyttötapausta, jotka toimivat uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvina. Käyttötapauksia on kehitetty tutkimuksen työpajoissa yhteistyössä projektin toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksena on saatu muodostettua käyttötapausten tavoitteet, ekosysteemien arvoketjut sekä arvoehdotukset. Lisäksi on löydetty yleiset ongelmakohdat, jotka tulee ratkaista ennen kuin käyttötapauksia voidaan kehittää toteutuneiksi markkinakuviksi markkinainnovaatiovaiheeseen. Tutkimus tuo lisäymmärrystä markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheesta, jossa pyritään muodostamaan ekosysteemin yhteistyöllä kuva halutusta ratkaisusta ja markkinan lopputuloksesta. Käytännön tasolla tutkimus luo 4everPack-projektin osallistujille uudelleen käytettävien pakkausten käyttötapaukset, jotka voidaan jatkokehityksellä jalostaa liiketoimintamalleiksi.
The thesis is conducted as a part of the 4everPack research project by the University of Vaasa and the Technology Research Center VTT Oy. The purpose of the thesis is to address the early phase of market shaping through market image creation of the 4everPack project. The aim of the thesis is to create the market images of reusable packaging in the context of the 4everPack project. The first objective of the research is to describe the early phase of market shaping through the creation of market image and shared market image. The second objective is to form a framework for the market image creation process. The third objective is to create the market images of the 4everPack project.
The theoretical part of the thesis discusses the theory of reusable packaging and market shaping. The theory of the thesis focuses on the early phase of market shaping, where the market image of desired solution is formed, and the market image is expanded into a shared market image through ecosystem development and value co-creation. The research has been conducted as a qualitative study using extensive case study as a research method. The material of the study has been collected with semi-structured stakeholder interviews and workshops.
Based on the interview findings, five use cases for the 4everPack project have been created. The use cases serve as the market images for reusable packaging. The use cases have been developed further in research workshops by the co-operation of the project actors. As a result of the research, the goals for the use cases, ecosystem value chains and value propositions have been formed. In addition, general challenges have been found that must be resolved before the use cases can be developed into realized market images in the market innovation phase. The research brings further understanding of the early stage of market shaping, where the aim is to form an image of the desired solution and the pursued change in the market through co-operation of the ecosystem. On a practical level, the research creates use cases for reusable packaging for the 4everPack project, which can be refined into business models with further development.
Tutkimus on toteutettu osana Vaasan yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n 4everPack-tutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta 4everPack-projektin markkinakuvien luomisen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvia 4everPack-projektin kontekstissa. Tutkimuksen ensimmäisenä osatavoitteena on kuvailla markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta markkinakuvan ja jaetun markkinakuvan luomisen kautta. Toisena osatavoitteena on luoda viitekehys markkinakuvien luomisen prosessille. Kolmantena osatavoitteena on luoda 4everPack-projektin markkinakuvat.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään uudelleen käytettävien pakkausten sekä markkinoiden muokkaamisen teoriaa. Tutkimuksen teoria painottuu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheeseen, jossa muodostetaan halutun ratkaisun markkinakuva, sekä laajennetaan markkinakuvaa ekosysteemin kehittämisen ja arvon yhteisluomisen avulla jaetuksi markkinakuvaksi. Tutkimuksessa on luotu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheen viitekehys. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen laajaa tapaustutkimusta tutkimusmetodina. Tutkimuksen materiaali on koottu puolistrukturoitujen sidosryhmähaastatteluiden sekä -työpajojen avulla.
Tutkimuksessa on muodostettu haastatteluiden perusteella 4everPack-projektille viisi käyttötapausta, jotka toimivat uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvina. Käyttötapauksia on kehitetty tutkimuksen työpajoissa yhteistyössä projektin toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksena on saatu muodostettua käyttötapausten tavoitteet, ekosysteemien arvoketjut sekä arvoehdotukset. Lisäksi on löydetty yleiset ongelmakohdat, jotka tulee ratkaista ennen kuin käyttötapauksia voidaan kehittää toteutuneiksi markkinakuviksi markkinainnovaatiovaiheeseen. Tutkimus tuo lisäymmärrystä markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheesta, jossa pyritään muodostamaan ekosysteemin yhteistyöllä kuva halutusta ratkaisusta ja markkinan lopputuloksesta. Käytännön tasolla tutkimus luo 4everPack-projektin osallistujille uudelleen käytettävien pakkausten käyttötapaukset, jotka voidaan jatkokehityksellä jalostaa liiketoimintamalleiksi.