Terveydenhuollon sähköisten palveluiden tuoma arvo monisairaille asiakkaille : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Laitila, Mira Marianne (2022-10-12)
Laitila, Mira Marianne
12.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261792
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261792
Tiivistelmä
Terveydenhuollon kasvavana asiakasryhmänä ovat monisairaat asiakkaat, eli asiakkaat, joilla on kaksi tai useampi pitkäaikaissairaus. Monisairaat asiakkaat kohtaavat haasteita navigoida sairausperusteisesti järjestäytyneessä terveydenhuollossa, sekä tarpeessaan hallinnoida useita sairauksia ja niiden hoitoa samanaikaisesti. Sähköiset terveyspalvelut tarjoavat yhden mahdollisuuden vastata paremmin monisairaiden asiakkaiden palvelutarpeeseen. Sähköisten palveluiden avulla monisairaille asiakkaille voidaan tarjota asiakaslähtöisempiä palveluita, sekä voimaannutta heitä omahoitoon. Tässä pro gradu -tutkimuksessa tavoitteena on selvittää mitä arvoa terveydenhuollon sähköiset palvelut tuovat monisairaille asiakkaille. Terveydenhuollon palveluiden arvoa lähestytään arvoon perustuvan (value-based) terveydenhuollon kontekstissa, josta on hyödynnetty laajempaa eurooppalaiseen kontekstiin sopivaa näkökulmaa kolminkertaisesta arvosta (triple value). Tässä tutkimuksessa hyödynnetyn arvon määritelmän mukaan terveydenhuollossa asiakkaalle tuotettavaa arvo nähdään muodostuvan, mikäli palveluista saatava hyöty on haittoja merkittävämpi.
Monisairaiden asiakkaiden kokemuksia sähköisistä terveyspalveluista lähestytään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Katsauksen aineisto koostuu 15:sta kansainvälisestä, vertaisarvioidusta, empiirisestä tutkimusartikkelista, joissa kaikissa tutkimuksiin osallistuneet ovat monisairaita asiakkaita. Tässä tutkimuksessa selvitetään myös, millä menetelmillä kokemuksia sähköisistä palveluista on tutkittu. Katsauksen artikkeleista valtaosa (n=8) on laadullisia, neljä on monimenetelmällisiä ja kolme kvantitatiivisia. Monisairaiden asiakkaiden kokemuksia sähköisistä palveluista voidaan lähestyä erilaisilla menetelmillä.
Tutkimusaineiston analyysistä löytyi viisi teemaa; 1) kommunikaatio ja vuorovaikutus, 2) omahoito, 3) tiedon merkitys, 4) vaikutukset asiakkaan elämään ja terveyspalveluiden käyttöön ja 5) sovellusten ominaisuudet ja käytettävyys. Teemat kuvaavat monisairaiden asiakkaiden kokemia hyötyjä ja haittoja sähköisistä terveyspalveluista, joiden pohjalta muodostuu niiden tuoma arvo monisairaille asiakkaille. Tutkimuksen tulosten valossa sähköiset palvelut tuovat arvoa monisairaille asiakkaille osana terveydenhuollon palveluverkkoa.
Monisairaiden asiakkaiden kokemuksia sähköisistä terveyspalveluista lähestytään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Katsauksen aineisto koostuu 15:sta kansainvälisestä, vertaisarvioidusta, empiirisestä tutkimusartikkelista, joissa kaikissa tutkimuksiin osallistuneet ovat monisairaita asiakkaita. Tässä tutkimuksessa selvitetään myös, millä menetelmillä kokemuksia sähköisistä palveluista on tutkittu. Katsauksen artikkeleista valtaosa (n=8) on laadullisia, neljä on monimenetelmällisiä ja kolme kvantitatiivisia. Monisairaiden asiakkaiden kokemuksia sähköisistä palveluista voidaan lähestyä erilaisilla menetelmillä.
Tutkimusaineiston analyysistä löytyi viisi teemaa; 1) kommunikaatio ja vuorovaikutus, 2) omahoito, 3) tiedon merkitys, 4) vaikutukset asiakkaan elämään ja terveyspalveluiden käyttöön ja 5) sovellusten ominaisuudet ja käytettävyys. Teemat kuvaavat monisairaiden asiakkaiden kokemia hyötyjä ja haittoja sähköisistä terveyspalveluista, joiden pohjalta muodostuu niiden tuoma arvo monisairaille asiakkaille. Tutkimuksen tulosten valossa sähköiset palvelut tuovat arvoa monisairaille asiakkaille osana terveydenhuollon palveluverkkoa.