Yhdessä onnistumisen kulttuuri : Kokemuksia auttamisesta asiantuntijatyössä
Kokko, Heli (2022-10-12)
Kokko, Heli
12.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101261793
Tiivistelmä
Digitalisaation ja tiedon lisääntymisen aiheuttama työelämän muutospaine on jatkuvaa.
Pysyäkseen kilpailukykyisenä, organisaatioiden on kyettävä luomaan uutta tietoa. Asiantuntijat
kohtaavat työssään haasteita, joihin ei välttämättä ole valmiita ratkaisuja. Tämä vaatii
työntekijöiltä itseohjautuvuutta ja tiedon nopeaa omaksumista vuorovaikutuksessa työyhteisön
muiden jäsenien kanssa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia asiantuntijan roolissa työskentelevien kokemuksia
prososiaalisesta käyttäytymisestä organisaatiokontekstissa. Tutkimuksella pyrittiin
selvittämään, mikä merkitys auttamisella on asiantuntijan työssä, minkälaista auttamista
asiantuntijatyössä esiintyy ja mitkä ovat auttamisen taustatekijät ja motiivit. Tutkimus on tehty
kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä
eri toimialoilla asiantuntijaroolissa työskentelevää henkilöä. Puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu itseohjautuvuusteoriaan ja
organisaatiokäyttäytymisen aiempaan tutkimukseen sekä muuhun auttavaa käyttäytymistä
selittävään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen keskeiset tulokset ovat pääosin yhteneväisiä teoreettiseen viitekehyksen kanssa.
Havainnot osoittavat, että itseohjautuvuusteorian psykologisiin perustarpeisiin liitetty hyvän
tekemisen tarve on usein auttamisen motiivina, mikä ilmeni vahvana haluna auttaa muita
työyhteisön jäseniä työhön liittyvissä haasteissa. Omaehtoinen muiden auttaminen on
palkitsevaa, kun omalla osaamisella voi olla avuksi muille työyhteisön jäsenille tai organisaatiolle
laajemmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että prososiaalinen käyttäytyminen
asiantuntijatyössä koetaan merkitykselliseksi. Muiden auttaminen parantaa myös ammattilista
itsetuntoa ja yhteisöllisyyden kokemusta työyhteisössä. Tutkimuksen havainnot osoittavat, että
auttaminen on mahdollista, kun organisaatiossa on avoin ja psykologisesti turvallinen
työilmapiiri, joka rakentuu organisaation arvoista ja toimintatavoista, johtamisesta sekä
yksilöiden kokemuksista vuorovaikutuksessa muiden työyhteisön jäsenien kanssa. Auttamisen
keskiössä on keskinäinen luottamus ja vuorovaikutustaidot. Prososiaalista käyttäytymistä
asiantuntijatyössä ei voida enää pitää erityisenä työsopimukseen kuulumattomana
työyhteisötaitona. Uudistumisen ja tiedon jakamisen hyödyt on ymmärrettävä siten, että
itseohjautuvuus ja muiden auttaminen ovat asiantuntijaorganisaatioissa itsestäänselvyyksiä.
Pysyäkseen kilpailukykyisenä, organisaatioiden on kyettävä luomaan uutta tietoa. Asiantuntijat
kohtaavat työssään haasteita, joihin ei välttämättä ole valmiita ratkaisuja. Tämä vaatii
työntekijöiltä itseohjautuvuutta ja tiedon nopeaa omaksumista vuorovaikutuksessa työyhteisön
muiden jäsenien kanssa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia asiantuntijan roolissa työskentelevien kokemuksia
prososiaalisesta käyttäytymisestä organisaatiokontekstissa. Tutkimuksella pyrittiin
selvittämään, mikä merkitys auttamisella on asiantuntijan työssä, minkälaista auttamista
asiantuntijatyössä esiintyy ja mitkä ovat auttamisen taustatekijät ja motiivit. Tutkimus on tehty
kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä
eri toimialoilla asiantuntijaroolissa työskentelevää henkilöä. Puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu itseohjautuvuusteoriaan ja
organisaatiokäyttäytymisen aiempaan tutkimukseen sekä muuhun auttavaa käyttäytymistä
selittävään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen keskeiset tulokset ovat pääosin yhteneväisiä teoreettiseen viitekehyksen kanssa.
Havainnot osoittavat, että itseohjautuvuusteorian psykologisiin perustarpeisiin liitetty hyvän
tekemisen tarve on usein auttamisen motiivina, mikä ilmeni vahvana haluna auttaa muita
työyhteisön jäseniä työhön liittyvissä haasteissa. Omaehtoinen muiden auttaminen on
palkitsevaa, kun omalla osaamisella voi olla avuksi muille työyhteisön jäsenille tai organisaatiolle
laajemmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että prososiaalinen käyttäytyminen
asiantuntijatyössä koetaan merkitykselliseksi. Muiden auttaminen parantaa myös ammattilista
itsetuntoa ja yhteisöllisyyden kokemusta työyhteisössä. Tutkimuksen havainnot osoittavat, että
auttaminen on mahdollista, kun organisaatiossa on avoin ja psykologisesti turvallinen
työilmapiiri, joka rakentuu organisaation arvoista ja toimintatavoista, johtamisesta sekä
yksilöiden kokemuksista vuorovaikutuksessa muiden työyhteisön jäsenien kanssa. Auttamisen
keskiössä on keskinäinen luottamus ja vuorovaikutustaidot. Prososiaalista käyttäytymistä
asiantuntijatyössä ei voida enää pitää erityisenä työsopimukseen kuulumattomana
työyhteisötaitona. Uudistumisen ja tiedon jakamisen hyödyt on ymmärrettävä siten, että
itseohjautuvuus ja muiden auttaminen ovat asiantuntijaorganisaatioissa itsestäänselvyyksiä.