The Impact of Country of Origin to Perceived Sustainability of a Fashion Item : Empirical research to Finnish consumers
Impola, Tia (2022-07-23)
Impola, Tia
23.07.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022072251879
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022072251879
Tiivistelmä
Sustainability has raised its importance and actions related to sustainability can be seen in both consumers and companies’ side. Consumers have become more aware of issues related to sustainability and thus are making changes in their behavior. Companies as well are aware of the issues and as an example sustainability reporting has become more common.
In terms of international business, country-of-origin effect is a common research area, and it has been studied related to various industries. Country-of-origin have resulted to both having and not having an influence on consumers, and thus in this research was studied, whether there is a connection with country-of-origin effect and sustainability.
As fashion industry is a large industry with various issues related to sustainability, and there is prior research connecting fashion industry to both country-of-origin effect and sustainability, it was chosen as the industry for the research. There are various issues in the fashion industry both in the consumer-side and the company-side, such as the linear supply chain, the shortness of the product’s lifecycle, the speed of the industry and the overconsumption in the industry.
The research was conducted as qualitative research and the target was to find out whether country-of-origin is influencing consumers’ views on the sustainability of a fashion item. Through the research it was understood that there is a connection between country-of-origin effect and perceived sustainability. Country of manufacturing had a more influential role in terms how sustainable or unsustainable the fashion item was seen. Also, it was understood that various consumers of the study consider the items sustainable if they are using it in a more sustainable way, such as prolonging the life cycle of the item, by taking care of the product and fixing the product. In addition, second-hand purchases were thought to be a sustainable choice and for various interviewees the first step to consume in a more sustainable way.
Kestävä kehitys on noussut tärkeäksi teemaksi nykymaailmassa ja kestävän kehityksen tekoja voi nähdä sekä kuluttajien että yritysten puolelta. Kuluttajat ovat tulleet entistä tietoisemmiksi kestävästä kehityksestä, jonka vuoksi käyttäytyminen on myös muuttunut. Yhtä lailla yritykset ovat tietoisia kestävästä kehityksestä ja yrityksien puolella esimerkiksi erilaiset Kestävän kehityksen raportit (”Sustainability reporting”) ovat yleistyneet.
Kansainvälisen liiketoiminnan saralla, alkuperämaahan liitetty vaikutus (”country-of-origin effect”) on yleinen tutkimuksen kohde. Alkuperämaahan liittyvien tutkimuksien lopputuloksena on ollut kahdenlaisia johtopäätöksiä, sekä alkuperämaalla on vaikutus kuluttajiin että sillä ei ole vaikutusta, ja sen vuoksi tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, onko alkuperämaalla ja kestävällä kehityksellä yhteys kuluttajien näkökulmasta.
Yksi maailman suurimmista teollisuusaloista on vaateteollisuus, johon liitetään monenlaisia ongelmia kestävään kehitykseen liittyen. Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa vaateteollisuus on yhdistetty sekä kestävän kehityksen teemoihin että alkuperämaan vaikutusta kuluttajiin vaateteollisuuteen on tutkittu. Vaateteollisuuteen liittyy useita ongelmia kestävän kehityksen kannalta sekä kuluttajien että yritysten puolelta, kuten lineaarinen toimitusketju, jättäen toimitusketjun lopun ’avoimeksi’, tuotteen elinkaaren lyhyys, vaateteollisuuden nopeus ja ylikuluttaminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen tavoitteena oli selvittää, onko alkuperämaalla vaikutusta kuluttajien näkemykseen vaatteen vastuullisuudesta. Tutkimuksen kautta selvisi, että alkuperämaalla on vaikutusta siihen, miten vastuullisena tuote nähdään. Tuotteen valmistusmaalla oli suurempi vaikutus kuinka vastuullisena tai ei-vastuullisena tuote nähdään verrattuna tuotteen brändin alkuperämaan vaikutukseen. Lisäksi tutkimus selvensi kuluttajien näkemystä vastuullisesta tuotteesta, sillä kuluttajat mainitsivat omien tekojen vaikuttavan tuotteen vastuullisuuteen, kuten tuotteen elinkaaren pidentäminen pitämällä tuotteesta huolta tai korjaamalla sitä. Kuluttajat myös pitivät käytettyjen vaatteiden ostamista vastuullisena valintana ja monissa haastatteluissa tuli ilmi, kuinka se on heidän silmissään ensimmäinen askel vastuulliseen kuluttamiseen.
In terms of international business, country-of-origin effect is a common research area, and it has been studied related to various industries. Country-of-origin have resulted to both having and not having an influence on consumers, and thus in this research was studied, whether there is a connection with country-of-origin effect and sustainability.
As fashion industry is a large industry with various issues related to sustainability, and there is prior research connecting fashion industry to both country-of-origin effect and sustainability, it was chosen as the industry for the research. There are various issues in the fashion industry both in the consumer-side and the company-side, such as the linear supply chain, the shortness of the product’s lifecycle, the speed of the industry and the overconsumption in the industry.
The research was conducted as qualitative research and the target was to find out whether country-of-origin is influencing consumers’ views on the sustainability of a fashion item. Through the research it was understood that there is a connection between country-of-origin effect and perceived sustainability. Country of manufacturing had a more influential role in terms how sustainable or unsustainable the fashion item was seen. Also, it was understood that various consumers of the study consider the items sustainable if they are using it in a more sustainable way, such as prolonging the life cycle of the item, by taking care of the product and fixing the product. In addition, second-hand purchases were thought to be a sustainable choice and for various interviewees the first step to consume in a more sustainable way.
Kestävä kehitys on noussut tärkeäksi teemaksi nykymaailmassa ja kestävän kehityksen tekoja voi nähdä sekä kuluttajien että yritysten puolelta. Kuluttajat ovat tulleet entistä tietoisemmiksi kestävästä kehityksestä, jonka vuoksi käyttäytyminen on myös muuttunut. Yhtä lailla yritykset ovat tietoisia kestävästä kehityksestä ja yrityksien puolella esimerkiksi erilaiset Kestävän kehityksen raportit (”Sustainability reporting”) ovat yleistyneet.
Kansainvälisen liiketoiminnan saralla, alkuperämaahan liitetty vaikutus (”country-of-origin effect”) on yleinen tutkimuksen kohde. Alkuperämaahan liittyvien tutkimuksien lopputuloksena on ollut kahdenlaisia johtopäätöksiä, sekä alkuperämaalla on vaikutus kuluttajiin että sillä ei ole vaikutusta, ja sen vuoksi tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, onko alkuperämaalla ja kestävällä kehityksellä yhteys kuluttajien näkökulmasta.
Yksi maailman suurimmista teollisuusaloista on vaateteollisuus, johon liitetään monenlaisia ongelmia kestävään kehitykseen liittyen. Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa vaateteollisuus on yhdistetty sekä kestävän kehityksen teemoihin että alkuperämaan vaikutusta kuluttajiin vaateteollisuuteen on tutkittu. Vaateteollisuuteen liittyy useita ongelmia kestävän kehityksen kannalta sekä kuluttajien että yritysten puolelta, kuten lineaarinen toimitusketju, jättäen toimitusketjun lopun ’avoimeksi’, tuotteen elinkaaren lyhyys, vaateteollisuuden nopeus ja ylikuluttaminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen tavoitteena oli selvittää, onko alkuperämaalla vaikutusta kuluttajien näkemykseen vaatteen vastuullisuudesta. Tutkimuksen kautta selvisi, että alkuperämaalla on vaikutusta siihen, miten vastuullisena tuote nähdään. Tuotteen valmistusmaalla oli suurempi vaikutus kuinka vastuullisena tai ei-vastuullisena tuote nähdään verrattuna tuotteen brändin alkuperämaan vaikutukseen. Lisäksi tutkimus selvensi kuluttajien näkemystä vastuullisesta tuotteesta, sillä kuluttajat mainitsivat omien tekojen vaikuttavan tuotteen vastuullisuuteen, kuten tuotteen elinkaaren pidentäminen pitämällä tuotteesta huolta tai korjaamalla sitä. Kuluttajat myös pitivät käytettyjen vaatteiden ostamista vastuullisena valintana ja monissa haastatteluissa tuli ilmi, kuinka se on heidän silmissään ensimmäinen askel vastuulliseen kuluttamiseen.