Suomen kuntien verkkopalveluiden sisällöntuottajien saavutettavuusosaaminen
Vainio, Niko (2022-06-05)
Vainio, Niko
05.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060543364
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060543364
Tiivistelmä
Yhteiskunnan jokaisella kansalaisella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet vastaanottaa tie-toa ja osallistua keskusteluun ja päätöksentekoon yhteisistä asioista. Nämä osallistumisen ja tiedonsaannin oikeudet ovat Suomessa määritelty perustuslaissa. Yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä yhä useammat yhteiskunnan palvelut ja päätöksistä tiedottaminen siirtyvät verkkoon kansalaisten saataville ajasta ja paikasta riippumatta. Tällöin kansalaisten, etenkin erilaisista fyysisistä ja henkisistä rajoitteista kärsivien vähemmistöryhmien perusoikeuksien toteutuminen jää riippuvaiseksi teknisten toteutuksien ja asioista viestivien henkilöiden vastuulle.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomen kuntien verkkopalvelujen sisällöntuottajien saavutettavuusosaamisen taso, jotta osaamista voitaisiin tarvittaessa kehittää ja kuntien verkkoviestintä täyttäisi sille lain asettamat vaatimukset. Tutkimusmenetelmä on laadullinen, ja se hyödyntää standardoitua kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin laadullista ja määrällistä aineistoa. Tutkimus suunnattiin Suomen 45 kuntaan. Valitut kunnat olivat Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastojen mukaan asukasluvultaan 15 pienintä ja 15 suurinta kuntaa. Loput 15 kuntaa olivat kaksikielisiä, enemmistökieleltään ruotsinkielisiä kuntia. Kyselyyn saatiin vastauksia 22 kunnasta yhteensä 79 kappaletta. Kyselytutkimuksesta saatujen vastauksien avulla nostettiin esille toistuvia teemoja, joista muodostettiin haastattelukysymykset Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuudenvalvonnan yksikön ylitarkastajien teemahaastatteluun. Haastattelulla pyrittiin vahvistamaan kyselytuloksia ja selvittämään, ovatko kuntien työntekijöiden kokemat saavutettavuushaasteet tulleet viranomaisen saavutettavuuden valvontajaksolla esille. Tutkimuksen tuloksia esitellään tilastollisesti kuvaavan analyysin, grafiikan ja esimerkkien avulla.
Kuntien verkkopalvelun sisällöntuottajien ymmärrys saavutettavuudesta käsitti laajasti saavutettavuuden eri osa-alueita, kuten lainsäädäntöä, saavutettavuuskriteeristöä sekä teknisen ja kognitiivisen saavutettavuuden. Sisällöntuottajien saavutettavuusosaamisessa oli vaihtelua, mutta valtaosa vastaajista sekä AVIn ylitarkastajat arvioivat saavutettavuusosaamisen tason pääosin hyväksi.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia kunnille, kuinka he työnantajina voisivat parantaa organisaationsa verkkopalvelun sisältöjen saavutettavuutta ja täyttää lain asettamat vaatimukset. Kehitysehdotuksiksi nousivat koulutuksen järjestäminen, neuvonnan tarjoaminen ja viestimällä saavutettavuudesta sekä saavutettavuustyötä tukevista ohjeista. Kunnat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia omien sisällöntuottajiensa saavutettavuustyön tukemisessa ja tätä kautta kehittää verkkopalvelunsa saavutettavuuden tasoa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomen kuntien verkkopalvelujen sisällöntuottajien saavutettavuusosaamisen taso, jotta osaamista voitaisiin tarvittaessa kehittää ja kuntien verkkoviestintä täyttäisi sille lain asettamat vaatimukset. Tutkimusmenetelmä on laadullinen, ja se hyödyntää standardoitua kyselylomaketta, jonka avulla kerättiin laadullista ja määrällistä aineistoa. Tutkimus suunnattiin Suomen 45 kuntaan. Valitut kunnat olivat Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastojen mukaan asukasluvultaan 15 pienintä ja 15 suurinta kuntaa. Loput 15 kuntaa olivat kaksikielisiä, enemmistökieleltään ruotsinkielisiä kuntia. Kyselyyn saatiin vastauksia 22 kunnasta yhteensä 79 kappaletta. Kyselytutkimuksesta saatujen vastauksien avulla nostettiin esille toistuvia teemoja, joista muodostettiin haastattelukysymykset Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuudenvalvonnan yksikön ylitarkastajien teemahaastatteluun. Haastattelulla pyrittiin vahvistamaan kyselytuloksia ja selvittämään, ovatko kuntien työntekijöiden kokemat saavutettavuushaasteet tulleet viranomaisen saavutettavuuden valvontajaksolla esille. Tutkimuksen tuloksia esitellään tilastollisesti kuvaavan analyysin, grafiikan ja esimerkkien avulla.
Kuntien verkkopalvelun sisällöntuottajien ymmärrys saavutettavuudesta käsitti laajasti saavutettavuuden eri osa-alueita, kuten lainsäädäntöä, saavutettavuuskriteeristöä sekä teknisen ja kognitiivisen saavutettavuuden. Sisällöntuottajien saavutettavuusosaamisessa oli vaihtelua, mutta valtaosa vastaajista sekä AVIn ylitarkastajat arvioivat saavutettavuusosaamisen tason pääosin hyväksi.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia kunnille, kuinka he työnantajina voisivat parantaa organisaationsa verkkopalvelun sisältöjen saavutettavuutta ja täyttää lain asettamat vaatimukset. Kehitysehdotuksiksi nousivat koulutuksen järjestäminen, neuvonnan tarjoaminen ja viestimällä saavutettavuudesta sekä saavutettavuustyötä tukevista ohjeista. Kunnat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia omien sisällöntuottajiensa saavutettavuustyön tukemisessa ja tätä kautta kehittää verkkopalvelunsa saavutettavuuden tasoa.