Työnantajan houkuttelevuuden kehittäminen valtionhallinnon virastossa
Hyytiäinen, Laura (2022-06-20)
Hyytiäinen, Laura
20.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047938
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062047938
Tiivistelmä
Valtionhallinnon virastojen tulee kiinnittää huomiota, millaisilla tekijöillä ne lisäävät
houkuttelevuutta ja erottuvat muista rekrytoidessa osaavia työntekijöitä. Valtion työpaikkojen
ja toimialan vetovoimaisuutta tulee kehittää, sillä eläköitymiset laukaisevat vuosittain 2
miljardin euron kustannukset.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on luotu työnantajan houkuttelevuuden käsitteen
ympärille, jota tarkastellaan työnantajabrändäyksen, organisaation identiteetin ja maineen ja
työn merkityksellisyyden näkökulmista. Teoreettisessa viitekehyksessä työnantajan
houkuttelevuutta käsitellään julkisen sektoriin kohdistuvien tekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa pyrittiin löytämään tietoa aiheesta
kohdeorganisaation henkilöstön näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin Teams-haastatteluina monipaikkaisen työn mukaisesti. Kohderyhmänä oli valtionhallinnon viraston henkilöstön uudet työntekijät eri henkilöstöryhmistä ja hierarkian tasoilta. Aineiston analyysiin käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielikuva valtionhallinnossa työskentelyä kohtaan voidaan
muuttaa erilaisten rekrytointiviestin kautta. Työnantajabrändäyksen avulla pystytään
houkuttelemaan työntekijöitä, mutta virastojen tulisi kiinnittää huomiota valtionhallinnon
virastoja koskeviin piirteisiin, jotta todellinen työnantajakuva pystytään luomaan.
Työnantajabrändäys vaatii erilaista lähestymistapaa julkisella sektorilla, kuin yksityisellä
sektorilla. Työn merkityksellisyys ilman perusteluita ei kanna pitkällä ajalla houkuttelevuuden
edistäjänä, jolloin työnantajien on kiinnitettävä huomiota myös siihen, miten merkityksellistä
työtä tuetaan. Työnantajalupaus tulisi perustua organisaation identiteettiin, joka syntyy
työntekijöiden näkökulmasta.
houkuttelevuutta ja erottuvat muista rekrytoidessa osaavia työntekijöitä. Valtion työpaikkojen
ja toimialan vetovoimaisuutta tulee kehittää, sillä eläköitymiset laukaisevat vuosittain 2
miljardin euron kustannukset.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on luotu työnantajan houkuttelevuuden käsitteen
ympärille, jota tarkastellaan työnantajabrändäyksen, organisaation identiteetin ja maineen ja
työn merkityksellisyyden näkökulmista. Teoreettisessa viitekehyksessä työnantajan
houkuttelevuutta käsitellään julkisen sektoriin kohdistuvien tekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa pyrittiin löytämään tietoa aiheesta
kohdeorganisaation henkilöstön näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin Teams-haastatteluina monipaikkaisen työn mukaisesti. Kohderyhmänä oli valtionhallinnon viraston henkilöstön uudet työntekijät eri henkilöstöryhmistä ja hierarkian tasoilta. Aineiston analyysiin käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella mielikuva valtionhallinnossa työskentelyä kohtaan voidaan
muuttaa erilaisten rekrytointiviestin kautta. Työnantajabrändäyksen avulla pystytään
houkuttelemaan työntekijöitä, mutta virastojen tulisi kiinnittää huomiota valtionhallinnon
virastoja koskeviin piirteisiin, jotta todellinen työnantajakuva pystytään luomaan.
Työnantajabrändäys vaatii erilaista lähestymistapaa julkisella sektorilla, kuin yksityisellä
sektorilla. Työn merkityksellisyys ilman perusteluita ei kanna pitkällä ajalla houkuttelevuuden
edistäjänä, jolloin työnantajien on kiinnitettävä huomiota myös siihen, miten merkityksellistä
työtä tuetaan. Työnantajalupaus tulisi perustua organisaation identiteettiin, joka syntyy
työntekijöiden näkökulmasta.