Haasteena televisiosarjan brandays ja tuotteistaminen monimediaympäristössä
Karjalainen, Taina (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Ympäristön muutokset sekä tekniikan ja television huima kehitysvauhti ovat haastaneet myös tv-sarjat uudella tavalla. Raa’an kilpailun myötä sisällöiltä odotetaan yhä voimakkaampaa vastaiskua. Sisällön tulee elää omaa elämäänsä ja olla samalla kuluttajan saatavilla mitä moninaisimmissa muodoissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää tv-sarjabrandin keskeiset elementit ja mallintaa sen tuotteistaminen monimediaympäristössä. Ongelma on suosinut monen näkökulman yhdistämistä ja lähtökohtana on käytetty teorioita, jotka käsittelevät kulttuurituotantoa, sisältötuotantoa, brandiajattelua sekä monimediallisuutta. Teorioiden pohjalta on kehitetty innovatiivinen, holistinen konstruktio tv-sarjan tuotteistamisprosessista.
Empiriaosiossa on selvitetty Itse valtiaat –brandin keskeiset elementit suhteessa sarjan katsojiin. Menetelmänä on käytetty harvinaista muistokirjoitustekniikkaa ja tutkimusaineiston muodostavat siten katsojien laatimat henkilökohtaiset tuotokset. Lopuksi tulokset on reflektoitu niitä vastaavaan osaan teoriassa kehitettyä konstruktiota ja samalla todettu konstruktion toimivuus tältä osin.
Konstruktiivisen ja fenomenologisen tutkimusotteen yhdistelmällä on pyritty tuottamaan mahdollisimman kattava ja monipuolinen näkemys tv-sarjan tuotteistamisprosessin johtamiselle relevanteista tekijöistä. Menestyjältä vaaditaankin ymmärtämystä koskien muuttuvaa ympäristöä, taitoa käsitellä hallussa olevaa osaamista sekä ennen kaikkea kykyä toimia tarinankertojana: innovatiivisena, yllättävänä ja kuulijastaan välittävänä.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää tv-sarjabrandin keskeiset elementit ja mallintaa sen tuotteistaminen monimediaympäristössä. Ongelma on suosinut monen näkökulman yhdistämistä ja lähtökohtana on käytetty teorioita, jotka käsittelevät kulttuurituotantoa, sisältötuotantoa, brandiajattelua sekä monimediallisuutta. Teorioiden pohjalta on kehitetty innovatiivinen, holistinen konstruktio tv-sarjan tuotteistamisprosessista.
Empiriaosiossa on selvitetty Itse valtiaat –brandin keskeiset elementit suhteessa sarjan katsojiin. Menetelmänä on käytetty harvinaista muistokirjoitustekniikkaa ja tutkimusaineiston muodostavat siten katsojien laatimat henkilökohtaiset tuotokset. Lopuksi tulokset on reflektoitu niitä vastaavaan osaan teoriassa kehitettyä konstruktiota ja samalla todettu konstruktion toimivuus tältä osin.
Konstruktiivisen ja fenomenologisen tutkimusotteen yhdistelmällä on pyritty tuottamaan mahdollisimman kattava ja monipuolinen näkemys tv-sarjan tuotteistamisprosessin johtamiselle relevanteista tekijöistä. Menestyjältä vaaditaankin ymmärtämystä koskien muuttuvaa ympäristöä, taitoa käsitellä hallussa olevaa osaamista sekä ennen kaikkea kykyä toimia tarinankertojana: innovatiivisena, yllättävänä ja kuulijastaan välittävänä.