Alustatalouden kilpailukeinot toimialan murroksessa finanssialalla : Case Inderes
Vanne, Oskari (2022)
Vanne, Oskari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060945535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060945535
Tiivistelmä
Digitaalinen alustatalous on tullut jäädäkseen ja se kehittyy jatkuvasti. Alustoilta ja alustaekosysteemeiltä ei voi nykyisessä yritysmaailmassa enää välttyä. Alustatoimijoiden tärkein tehtävä on luoda ympäristö, jossa vaihdannasta tai palveluiden käytöstä tulee mahdollisimman vaivatonta ja tehokasta kaikille sen käyttäjille. Useita toimialoja on jo disruptoitunut uusien innovaatioiden myötä ja näin tulee käymään jatkossakin.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, kuinka digitaalisella alustalla luodaan lisäarvoa kaikille sen toimijoille. Tavoitetta lähdetään tarkastelemaan alustan ominaispiirteistä, liiketoimintamalleista, arvonluonnista ja kilpailustrategioista. Tutkimuksessa luodaan teoreettinen viitekehys siitä, mitä menestyvän alustan tulisi ottaa huomioon eritoten alustan elinkaaren alkupuolella.
Viitekehyksessä yhdistettiin useapuolisen alustan parhaita käytänteitä. Keskeisimmät alustalta vaadittavat ominaisuudet ovat kyky vetää lisää toimijoita alustalle, fasilitoida alustalla tapahtuvia transaktioita tai toimintoja sekä yhdistää relevantti informaatio kaikkia käyttäjiä hyödyttävällä tavalla. Alustan tärkein tavoite on luoda arvoa sen käyttäjille ja sen arvo muodostuu vuorovaikutuksessa alustan toimijoiden kesken.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksensa. Tutkimuksessa hyödynnetään kohdeyrityksen kanssa kerättyä materiaalia verkkosivuliikenteestä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sekundaariaineistona kerättyä tietoja yritysvierailuista ja yrityskontaktin kanssa käydyistä keskusteluista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen vuoden ajalta. Aineistoa iteroitiin tutkimuksen edetessä ja lopullisena pyrkimyksenä oli yhdistää viitekehyksessä ilmenneitä teorioita käytäntöön.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että hyvällä suunnittelulla ja sopivia menetelmiä käyttäen toimialojen tai niiden osa-alueiden disruptoiminen on mahdollista, vaikkakin äärettömän haasteellista. Kohdeyritys on kaksipuolisen informaatioalustansa kautta onnistunut disruptoimaan finanssialan osa-alueen, pörssiyritysanalyysien tarjonnan. Kohdeyritys on ymmärtänyt, mitkä ovat ne transaktiot tai toiminnot alustalla, jotka tuovat arvoa sen käyttäjille ja missä kohdassa arvo muodostuu. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen ansaintalogiikkaan, konseptointiin ja liiketoimintasuunnitelmaa hyvillä lisäpalveluilla on avain menestykseen.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, kuinka digitaalisella alustalla luodaan lisäarvoa kaikille sen toimijoille. Tavoitetta lähdetään tarkastelemaan alustan ominaispiirteistä, liiketoimintamalleista, arvonluonnista ja kilpailustrategioista. Tutkimuksessa luodaan teoreettinen viitekehys siitä, mitä menestyvän alustan tulisi ottaa huomioon eritoten alustan elinkaaren alkupuolella.
Viitekehyksessä yhdistettiin useapuolisen alustan parhaita käytänteitä. Keskeisimmät alustalta vaadittavat ominaisuudet ovat kyky vetää lisää toimijoita alustalle, fasilitoida alustalla tapahtuvia transaktioita tai toimintoja sekä yhdistää relevantti informaatio kaikkia käyttäjiä hyödyttävällä tavalla. Alustan tärkein tavoite on luoda arvoa sen käyttäjille ja sen arvo muodostuu vuorovaikutuksessa alustan toimijoiden kesken.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksensa. Tutkimuksessa hyödynnetään kohdeyrityksen kanssa kerättyä materiaalia verkkosivuliikenteestä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin sekundaariaineistona kerättyä tietoja yritysvierailuista ja yrityskontaktin kanssa käydyistä keskusteluista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen vuoden ajalta. Aineistoa iteroitiin tutkimuksen edetessä ja lopullisena pyrkimyksenä oli yhdistää viitekehyksessä ilmenneitä teorioita käytäntöön.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että hyvällä suunnittelulla ja sopivia menetelmiä käyttäen toimialojen tai niiden osa-alueiden disruptoiminen on mahdollista, vaikkakin äärettömän haasteellista. Kohdeyritys on kaksipuolisen informaatioalustansa kautta onnistunut disruptoimaan finanssialan osa-alueen, pörssiyritysanalyysien tarjonnan. Kohdeyritys on ymmärtänyt, mitkä ovat ne transaktiot tai toiminnot alustalla, jotka tuovat arvoa sen käyttäjille ja missä kohdassa arvo muodostuu. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen ansaintalogiikkaan, konseptointiin ja liiketoimintasuunnitelmaa hyvillä lisäpalveluilla on avain menestykseen.