Digitaalisen sisältömarkkinoinnin onnistunut johtaminen rahoitusalan kuluttajaliiketoiminnassa
Mäkitalo, Valtteri Topias (2022)
Mäkitalo, Valtteri Topias
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039816
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039816
Tiivistelmä
Markkinoinnin ollessa jatkuvassa murroksessa yritysten on kasvavan kilpailun alla kyettävä muok-kaamaan omia toimintatapoja ja käytäntöjään. Perinteisesti markkinointi on nähty hyvin tuoteve-toisena aktiviteettina, jossa asiakkaille tarjotaan ja myydään tuotteita yrityksen lähtökohdista. Kilpailu ja muutokset ovat tuoneet asiakasvertoisuuden tuotevetoisuuden rinnalle markkinoinnin lähtökohtana. Asiakasvetoinen markkinointi perustuu asiakkaiden auttamiseen ja houkutteluun yrityksen luo sisältömarkkinoinnin keinoin. Sisältömarkkinoinnissa pyritäänkin ajankohtaisten, mielenkiintoisten ja asiakaslähtöisten sisältöjen avulla saamaan asiakas kuluttamaan kyseisiä sisältöjä. Sisältömarkkinoinnissa ensisijaisen tärkeää on ymmärtää asiakasta.
Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä tapaustutkimuksen avulla, markkinoinnin asiantuntijoita haastattelemalla selvittämään, mitä on digitaalinen sisältömarkkinointi, ja miten sitä toteutetaan ja johdetaan tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä. Tutkimuksessa avataan digitaalisen sisältömarkkinoinnin keinoja ja muotoja sekä työkaluja, joita sisällön ja sen löydettävyyden luo-miseksi käytetään.
Tutkimuksen perusteella huomataan, että tapaustutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä hyö-dynnetään sisältömarkkinointia, mutta sisältömarkkinoinnin toteutuksessa on yrityksen osalta haasteita. Sisältömarkkinointi on yrityksessä tapetilla, mutta sitä ei tehdä pitkäjänteisesti ja joh-donmukaisesti, vaan se nähdään enemmänkin kertaluontoisena aktiviteettina, esimerkiksi osana kampanjaa. Sisältömarkkinointi nähdään myös hyvin myynnillisenä tekemisenä, mikä taas on osittain tutkimuksen teorialuvussa kuvatun hyvän ja laadukkaan sisältömarkkinoinnin määritel-män kanssa ristiriidassa. Yrityksessä sisältömarkkinointia tehdään, mutta kohderyhmien ja asia-kaslähtöisyyden kehittämisessä on vielä kehitettävää.
Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jonka pohjalta luodaan teoreettinen viitekehysmalli, sisältömarkkinoinnin johtamisen prosessista. Tutkimuksen empiirinen osio on laadullinen tapaus-tutkimus, joka analysoi case-yrityksen sisältömarkkinoinnin käytänteitä asiantuntija haastattelui-den perusteella. Tutkimus vahvistikin tarvetta entistä asiakasvetoisempaan markkinointiin.
Tutkielman tarkoituksena on pyrkiä tapaustutkimuksen avulla, markkinoinnin asiantuntijoita haastattelemalla selvittämään, mitä on digitaalinen sisältömarkkinointi, ja miten sitä toteutetaan ja johdetaan tutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä. Tutkimuksessa avataan digitaalisen sisältömarkkinoinnin keinoja ja muotoja sekä työkaluja, joita sisällön ja sen löydettävyyden luo-miseksi käytetään.
Tutkimuksen perusteella huomataan, että tapaustutkimuksen kohteena olevassa yrityksessä hyö-dynnetään sisältömarkkinointia, mutta sisältömarkkinoinnin toteutuksessa on yrityksen osalta haasteita. Sisältömarkkinointi on yrityksessä tapetilla, mutta sitä ei tehdä pitkäjänteisesti ja joh-donmukaisesti, vaan se nähdään enemmänkin kertaluontoisena aktiviteettina, esimerkiksi osana kampanjaa. Sisältömarkkinointi nähdään myös hyvin myynnillisenä tekemisenä, mikä taas on osittain tutkimuksen teorialuvussa kuvatun hyvän ja laadukkaan sisältömarkkinoinnin määritel-män kanssa ristiriidassa. Yrityksessä sisältömarkkinointia tehdään, mutta kohderyhmien ja asia-kaslähtöisyyden kehittämisessä on vielä kehitettävää.
Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jonka pohjalta luodaan teoreettinen viitekehysmalli, sisältömarkkinoinnin johtamisen prosessista. Tutkimuksen empiirinen osio on laadullinen tapaus-tutkimus, joka analysoi case-yrityksen sisältömarkkinoinnin käytänteitä asiantuntija haastattelui-den perusteella. Tutkimus vahvistikin tarvetta entistä asiakasvetoisempaan markkinointiin.