Improving candidate selection for multinational corporations through the utilization of e-recruitment
Markkanen, Juho (2022-05-31)
Markkanen, Juho
31.05.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141015
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141015
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee e-rekrytoinnin hyötykäyttöä kandidaattivalinnan parantamiseen monikansallisille yrityksille. Tutkimuksen tavoite on selvittää minkälaisia hyötyjä, haittoja ja trendejä e-rekrytoinnissa on ja millaisia parannuksia e-rekrytointiin voisi tehdä, jotta monikansallinen yritys pysyisi kilpailukykyisenä rekrytointimarkkinoilla ja rekrytoinnin ulkoistamista ei tarvittaisi. E-rekrytoinnilla tarkoitetaan elektronista rekrytointia, jossa kandidaatteja tunnistetaan, houkutellaan ja haastatellaan teknologian välityksellä ilman fyysistä elementtiä. E-rekrytointi on jo vuosia korvannut perinteistä fyysistä rekrytointia enemmän ja enemmän maailmanlaajuisesti ja sen relevanttius korostuu varsinkin nyt koronavirus pandemian aikana. Siitä huolimatta e-rekrytoinnista tiedetään vielä aika rajoitetusti ja useat yritykset yrittävät yhä löytää keinoja e-rekrytointi ja kandidaattivalinta prosessien parantamiseen. Tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan yrityksille kestäviä ratkaisuja kyseiseen ratkottavaan haasteeseen. Tutkimuksen kirjallisuus perustuu ulkomailla toimiviin monikansallisiin yrityksiin, sillä samanlaisia tutkimuksia e-rekrytoinnista ja kandidaattivalinnasta ei ole tehty Suomessa toimiville monikansallisille yrityksille. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin monikansallisessa yrityksessä työskenteleviä rekrytoinnin ammattilaisia. Tulokset on analysoitu abduktiivisesti.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että e-rekrytointia voi parantaa monikansallisissa yrityksissä, mutta siihen vaaditaan useita eri toimia. Ensin hyödyt tulee ymmärtää, haasteet tunnistaa ja trendit tiedostaa. Tämän jälkeen voi lähteä rakentamaan vankkaa pohjaa e-rekrytointia parantavilla toimenpiteillä. E-rekrytointia parantaviin toimenpiteisiin löytyi rekrytointijärjestelmän vaihtaminen, sosiaalisen median hyödyntäminen työpaikkailmoituksiin ja työnantajamielikuvan parantamiseen, LinkedIn:in kokonaisvaltainnen käyttö ja hyödyntäminen, passiivisten kandidaattien huomiointi ja houkutteleminen, tarkennetut työpaikkailmoitukset ja kandidaattikysymykset sekä yksilöity viestintä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monikansallisten yritysten kannattaisi parantaa e-rekrytointia kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista saadakseen sopivan tasapainon e-rekrytointiin.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että e-rekrytointia voi parantaa monikansallisissa yrityksissä, mutta siihen vaaditaan useita eri toimia. Ensin hyödyt tulee ymmärtää, haasteet tunnistaa ja trendit tiedostaa. Tämän jälkeen voi lähteä rakentamaan vankkaa pohjaa e-rekrytointia parantavilla toimenpiteillä. E-rekrytointia parantaviin toimenpiteisiin löytyi rekrytointijärjestelmän vaihtaminen, sosiaalisen median hyödyntäminen työpaikkailmoituksiin ja työnantajamielikuvan parantamiseen, LinkedIn:in kokonaisvaltainnen käyttö ja hyödyntäminen, passiivisten kandidaattien huomiointi ja houkutteleminen, tarkennetut työpaikkailmoitukset ja kandidaattikysymykset sekä yksilöity viestintä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monikansallisten yritysten kannattaisi parantaa e-rekrytointia kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista saadakseen sopivan tasapainon e-rekrytointiin.