Monimuotoisuus suomalaisten työnantajien verkkosivuilla : Tarkastelussa Vastuullinen Työnantaja -kampanjan voittajat 2021
Ronkainen, Marianne (2022)
Ronkainen, Marianne
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530272
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530272
Tiivistelmä
Työelämän kontekstissa monimuotoisuudella tarkoitetaan työntekijöiden ja henkilöstön keskinäisiä eroavaisuuksia esimerkiksi sukupuolessa, iässä, seksuaalisessa suuntautumisessa, koulutuksessa ja arvoissa. Laajemmin kyse on kaikkien ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta eroista ja erilaisuudesta riippumatta. Monimuotoisuusosaaminen ja -monimuotoisuuden edistäminen on ajankohtainen aihe suomalaisille työnantajille. Globalisoitumisen ja maahanmuuton myötä työntekijöiden joukko on yhä monimuotoisempi ja kansainvälisempi. Suomalaiset työnantajat työllistävät työntekijöitä myös Suomen rajojen ulkopuolella ja samalla Suomeen tulee uusia työntekijöitä muualta. Lisäksi väestön ikääntyminen ja eläköityminen lisää työvoiman tarvetta, sillä eläkeläisten määrä kasvaa suhteessa työikäisiin.
Monimuotoisuutta voidaan edistää työpaikoilla ja työelämässä eri tavoilla. Erityisen tärkeää on ottaa monimuotoisuus huomioon rekrytoinnissa ja rekrytointiviestinnässä. Yksi merkittävä rekrytointiviestinnän kanava on yrityksen verkkosivut, joiden avulla potentiaaliset työnhakijat tutustuvat mahdolliseen työnantajaan. Verkkosivuillaan yritys voi vaikuttaa työnhakijan ensivaikutelmaan ja mielikuviin työnantajasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten monimuotoisuudesta viestitään suomalaisten työnantajien verkkosivuilla. Kohdeyrityksiksi olen valinnut viisi vuoden 2021 Vastuullinen Työnantaja -kampanjassa sijoittunutta työnantajaa: Ikea Oy, Sitowise Group Oyj, Veikkaus Oy, Destia Oy ja S-ryhmä. Tutkimusaineistoni muodostuu verkkosivujen työnhakijoille kohdistettujen sivujen ja uraosioiden tekstistä ja kuvista. Analyysissäni hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysini jakautuu kolmeen eri vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastelen monimuotoisuusaiheiden sijoittumista verkkosivuilla. Toisessa vaiheessa analysoin ja tarkastelen verkkosivujen monimuotoisuuden teemoja. Lopuksi tarkastelen verkkosivujen kuvien kuvatyyppejä ja monimuotoisuuden ominaisuuksia.
Yritykset viestivät monimuotoisuudesta pääsääntöisesti verkkosivujen ura-, vastuullisuus- ja yrityssivuilla. Tunnistin tekstiaineistosta kahdeksan teemaa, joiden yhteydessä yritykset viestivät monimuotoisuudesta. Hallitsevin teema verkkosivuilla oli tasa-arvo. Verkkosivujen kuvissa hyödynnettiin monimuotoisuutta korostavia metaforia ja piirteitä. Kuvissa olevista henkilöistä miehiä ja naisia oli kuvattuna määrällisesti yhtä monta kertaa. Henkilöistä enemmistö oli valkoisia aikuisia. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tarkasteltavat yritykset viestivät monimuotoisuudesta verkkosivuillaan, mutta verkkosivujen välillä on keskinäisiä eroja, eikä viestiminen ei noudata vakiintunutta rakennetta. Verkkosivuilla monimuotoisuudesta viestitään erilaisten teemojen yhteydessä ja kuvallisella ilmaisulla.
Monimuotoisuutta voidaan edistää työpaikoilla ja työelämässä eri tavoilla. Erityisen tärkeää on ottaa monimuotoisuus huomioon rekrytoinnissa ja rekrytointiviestinnässä. Yksi merkittävä rekrytointiviestinnän kanava on yrityksen verkkosivut, joiden avulla potentiaaliset työnhakijat tutustuvat mahdolliseen työnantajaan. Verkkosivuillaan yritys voi vaikuttaa työnhakijan ensivaikutelmaan ja mielikuviin työnantajasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten monimuotoisuudesta viestitään suomalaisten työnantajien verkkosivuilla. Kohdeyrityksiksi olen valinnut viisi vuoden 2021 Vastuullinen Työnantaja -kampanjassa sijoittunutta työnantajaa: Ikea Oy, Sitowise Group Oyj, Veikkaus Oy, Destia Oy ja S-ryhmä. Tutkimusaineistoni muodostuu verkkosivujen työnhakijoille kohdistettujen sivujen ja uraosioiden tekstistä ja kuvista. Analyysissäni hyödynnän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysini jakautuu kolmeen eri vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa tarkastelen monimuotoisuusaiheiden sijoittumista verkkosivuilla. Toisessa vaiheessa analysoin ja tarkastelen verkkosivujen monimuotoisuuden teemoja. Lopuksi tarkastelen verkkosivujen kuvien kuvatyyppejä ja monimuotoisuuden ominaisuuksia.
Yritykset viestivät monimuotoisuudesta pääsääntöisesti verkkosivujen ura-, vastuullisuus- ja yrityssivuilla. Tunnistin tekstiaineistosta kahdeksan teemaa, joiden yhteydessä yritykset viestivät monimuotoisuudesta. Hallitsevin teema verkkosivuilla oli tasa-arvo. Verkkosivujen kuvissa hyödynnettiin monimuotoisuutta korostavia metaforia ja piirteitä. Kuvissa olevista henkilöistä miehiä ja naisia oli kuvattuna määrällisesti yhtä monta kertaa. Henkilöistä enemmistö oli valkoisia aikuisia. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tarkasteltavat yritykset viestivät monimuotoisuudesta verkkosivuillaan, mutta verkkosivujen välillä on keskinäisiä eroja, eikä viestiminen ei noudata vakiintunutta rakennetta. Verkkosivuilla monimuotoisuudesta viestitään erilaisten teemojen yhteydessä ja kuvallisella ilmaisulla.