Vastuullisuutta tarinan keinoin : Tarkastelussa suomalaisyritysten videomuotoinen tarinankerronta
Karosvuo, Sonja (2022-05-13)
Karosvuo, Sonja
13.05.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335432
Tiivistelmä
Vastuullisuusviestinnällä organisaatio viestii sen vastuista ja velvollisuuksista sidosryhmiensä ja yhteiskunnan kanssa. Vastuullisuusviestintä voidaan liittää organisaation kaikkeen tekemiseen, jossa tuodaan esille vastuullisuutta. Yritys voi tuoda vastuullisuuttaan esille sanoittamalla oman tarinansa ja esittämällä sen yritysvideona. Kun yrityksen tarinasta välittyy yritysvastuun kolme teemaa, taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu, voidaan tarina nähdä vastuullisuusviestinnän keinona.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yritysvideoiden narratiiveilla tuodaan esille yrityksen vastuullisuutta. Vastuullisuutta lähestytään tarkastelemalla yrityksen arvoja, koska yrityksen vastuullisuus rakentuu yrityksen arvoista. Tutkielman aineistona on kahden suomalaisen perheyrityksen, Fazerin ja Foodinin, videomuotoiset tarinat. Kerronnallista kokonaisuutta lähestytään narratiivisella ja vastuullisuusviestinnän analyysillä sekä audiovisuaalisella analyysillä. Narratiivisella ja vastuullisuusviestinnän analyysillä havainnoidaan, kuinka tarinoiden rakennusosia hyödyntämällä tarinalla välitetään yrityksen arvoja. Yrityksen arvojen pohjalta rakentuu yritysvastuu, jota yritykset tuovat ilmi vastuullisuusviestinnällä. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka tarinan rakennusosista ja tarinan välittämistä arvoista nousee esille yritysvastuun teemoja. Audiovisuaalisen analyysin avulla tarkastellaan, kuinka videon audiovisuaaliset piirteet vahvistavat tarinan välittämää viestiä arvoista ja vastuullisuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että narratiiveilla voi tuoda esille yrityksen arvoihin pohjautuvaa vastuullisuutta. Tarinan rakenneosia ja audiovisuaalista toteutustapaa hyödyntämällä yritykset voivat välittää yrityksen arvoja. Tarinoista pystyy myös havaitsemaan yritysvastuun piirteitä, jotka kulkevat linjassa tarinoiden välittämien arvojen kanssa. Videoiden audiovisuaalinen toteutus täydentää tarinoiden välittämää viestiä ja tekee tarinoista erottuvat ja uniikit. Tarinoiden suurimmat eroavaisuudet ilmenevät audiovisuaalisessa toteutuksessa. Perheyritysten tarinat ja juoni kulminoituvat perustajiin, jotka mahdollistavat yrityksen olemassaolon. Molemmissa tarinoissa korostetaan perheen merkitystä. Juonista ja henkilögallerioista korostuvat erityisesti taloudellisen ja sosiaalisen vastuu. Taloudellista vastuuta ilmennetään suoriutumisen arvoilla, sillä molemmissa tarinoissa tuodaan esille halu uudistua ja jatkaa liiketoimintaa. Sosiaalista vastuuta korostetaan hyväntahtoisuuden arvolla, tarinoissa nimittäin tuodaan esille eri sidosryhmiä, kuten perhettä, työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Kummassakaan tarinassa ympäristövastuuta ei tuoda esille suorilla ympäristöteoilla, mutta yritysvastuun teema välittyy tarinoista. Yritykset voivat siis tarinoilla tuoda ilmi sille tärkeitä arvoja ja yritysvastuun teemoja. Tarina on vaikuttava keino vakuuttaa sidosryhmät yrityksestä ja sitouttaa heidät yritykseen.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yritysvideoiden narratiiveilla tuodaan esille yrityksen vastuullisuutta. Vastuullisuutta lähestytään tarkastelemalla yrityksen arvoja, koska yrityksen vastuullisuus rakentuu yrityksen arvoista. Tutkielman aineistona on kahden suomalaisen perheyrityksen, Fazerin ja Foodinin, videomuotoiset tarinat. Kerronnallista kokonaisuutta lähestytään narratiivisella ja vastuullisuusviestinnän analyysillä sekä audiovisuaalisella analyysillä. Narratiivisella ja vastuullisuusviestinnän analyysillä havainnoidaan, kuinka tarinoiden rakennusosia hyödyntämällä tarinalla välitetään yrityksen arvoja. Yrityksen arvojen pohjalta rakentuu yritysvastuu, jota yritykset tuovat ilmi vastuullisuusviestinnällä. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka tarinan rakennusosista ja tarinan välittämistä arvoista nousee esille yritysvastuun teemoja. Audiovisuaalisen analyysin avulla tarkastellaan, kuinka videon audiovisuaaliset piirteet vahvistavat tarinan välittämää viestiä arvoista ja vastuullisuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että narratiiveilla voi tuoda esille yrityksen arvoihin pohjautuvaa vastuullisuutta. Tarinan rakenneosia ja audiovisuaalista toteutustapaa hyödyntämällä yritykset voivat välittää yrityksen arvoja. Tarinoista pystyy myös havaitsemaan yritysvastuun piirteitä, jotka kulkevat linjassa tarinoiden välittämien arvojen kanssa. Videoiden audiovisuaalinen toteutus täydentää tarinoiden välittämää viestiä ja tekee tarinoista erottuvat ja uniikit. Tarinoiden suurimmat eroavaisuudet ilmenevät audiovisuaalisessa toteutuksessa. Perheyritysten tarinat ja juoni kulminoituvat perustajiin, jotka mahdollistavat yrityksen olemassaolon. Molemmissa tarinoissa korostetaan perheen merkitystä. Juonista ja henkilögallerioista korostuvat erityisesti taloudellisen ja sosiaalisen vastuu. Taloudellista vastuuta ilmennetään suoriutumisen arvoilla, sillä molemmissa tarinoissa tuodaan esille halu uudistua ja jatkaa liiketoimintaa. Sosiaalista vastuuta korostetaan hyväntahtoisuuden arvolla, tarinoissa nimittäin tuodaan esille eri sidosryhmiä, kuten perhettä, työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Kummassakaan tarinassa ympäristövastuuta ei tuoda esille suorilla ympäristöteoilla, mutta yritysvastuun teema välittyy tarinoista. Yritykset voivat siis tarinoilla tuoda ilmi sille tärkeitä arvoja ja yritysvastuun teemoja. Tarina on vaikuttava keino vakuuttaa sidosryhmät yrityksestä ja sitouttaa heidät yritykseen.