Luovuuden johtaminen markkinointi-innovaatioiden tukena : Kvalitatiivinen tutkimus luovuuden johtamisesta mainostoimistoissa
Lehtinen, Viivi Emilia (2022-04-29)
Lehtinen, Viivi Emilia
29.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931560
Tiivistelmä
Digitaalinen transformaatio, globalisaation lisäämä kilpailu sekä muutokset sosiaalisessa ja taloudellisessa ympäristössä haastavat toimialoja ja yrityksiä. Murros, jota covid-19-pandemia on kiihdyttänyt entisestään, heijastuu liiketoimintaan lisäten tarvetta luovuudelle ja innovaatioille. Luovuuden johtamisen kehittäminen on tärkeää, jotta organisaation luovuutta ja innovaatiokyvykkyyttä voidaan lisätä. Organisaation luovuudella viitataan sosiaaliseen järjestelmään, jossa yksilöt työskentelevät yhdessä kehittääkseen arvoa tuottavan uuden tuotteen, palvelun, idean, menetelmän tai prosessin – toisin sanoen innovaation. Luovuuden ja innovaatioiden vuorovaikutussuhdetta tarkastellaan luovuuden ja innovaatioiden dynaamisen komponenttiteorian kautta. Etenkin organisaatioiden kontekstissa luovuus nähdään erottamattomana osana innovaatioprosessia.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yrityksissä voidaan edistää luovuutta, mikä mahdollistaa markkinointi-innovaatioiden tehokkaan kehittämisen. Tarkoitukseen pyritään vastaamaan kolmen tavoitteen avulla: 1) selvittämällä, mikä on luovuuden ja markkinointi-innovaatioiden yhteys, 2) saamalla syvällinen ymmärrys siitä, kuinka mainostoimistot tukevat ja kehittävät, organisoivat ja ohjaavat sekä mittaavat ja arvioivat luovuutta organisaatiossaan, 3) luomalla luovuuden johtamisen malli, jota hyödyntämällä yritykset voivat edistää luovuutta saavuttaakseen parempia markkinointi-innovaatioita.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen tulokset on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäiseen osaan eli luovuuden tukemiseen ja kehittämiseen liittyen tunnistettiin kolme keskeistä ulottuvuutta: 1) organisaatiokulttuuri, 2) tiimidynamiikka ja yhteistyö sekä 3) luovuutta tukeva johtaminen ja esihenkilötyö. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin diversiteetin lisääminen ja monimuotoisten tiimien johtaminen. Toiseen osaan eli luovuuden organisointiin ja ohjaamiseen liittyen tunnistettiin kolme ulottuvuutta: 1) insightin eli näkemyksen/oivalluksen kerääminen 2) luova prosessi sekä 3) käytännöt ja toimintamallit. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin luovuuden valmentaminen sekä luovuutta organisoivien työkalujen, kuten ideointimenetelmien ja luovan prosessin, tarjoaminen tiimeille työskentelyn tueksi. Kolmas osa eli luovuuden mittaaminen ja arviointi jaettiin 1) luovan työn mittaamiseen ja arviointiin, 2) organisaation luovuuden mittaamiseen ja arviointiin sekä 3) luovuuden liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja arvoon. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin organisaatiokulttuurin mittaaminen ja arviointi sekä liiketoimintalähtöisten tavoitteiden määrittely. Tutkimuksen teoria ja empiiriset tulokset osoittavat, että työympäristöjen kontekstissa luovuus ja innovaatiot ovat erottamaton osa samaa prosessia. Johtopäätöksenä on luotu luovuuden johtamisen kolmiportainen malli, jota hyödyntämällä yritykset voivat edistää luovuutta saavuttaakseen parempia markkinointi-innovaatioita.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yrityksissä voidaan edistää luovuutta, mikä mahdollistaa markkinointi-innovaatioiden tehokkaan kehittämisen. Tarkoitukseen pyritään vastaamaan kolmen tavoitteen avulla: 1) selvittämällä, mikä on luovuuden ja markkinointi-innovaatioiden yhteys, 2) saamalla syvällinen ymmärrys siitä, kuinka mainostoimistot tukevat ja kehittävät, organisoivat ja ohjaavat sekä mittaavat ja arvioivat luovuutta organisaatiossaan, 3) luomalla luovuuden johtamisen malli, jota hyödyntämällä yritykset voivat edistää luovuutta saavuttaakseen parempia markkinointi-innovaatioita.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen tulokset on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäiseen osaan eli luovuuden tukemiseen ja kehittämiseen liittyen tunnistettiin kolme keskeistä ulottuvuutta: 1) organisaatiokulttuuri, 2) tiimidynamiikka ja yhteistyö sekä 3) luovuutta tukeva johtaminen ja esihenkilötyö. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin diversiteetin lisääminen ja monimuotoisten tiimien johtaminen. Toiseen osaan eli luovuuden organisointiin ja ohjaamiseen liittyen tunnistettiin kolme ulottuvuutta: 1) insightin eli näkemyksen/oivalluksen kerääminen 2) luova prosessi sekä 3) käytännöt ja toimintamallit. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin luovuuden valmentaminen sekä luovuutta organisoivien työkalujen, kuten ideointimenetelmien ja luovan prosessin, tarjoaminen tiimeille työskentelyn tueksi. Kolmas osa eli luovuuden mittaaminen ja arviointi jaettiin 1) luovan työn mittaamiseen ja arviointiin, 2) organisaation luovuuden mittaamiseen ja arviointiin sekä 3) luovuuden liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja arvoon. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin organisaatiokulttuurin mittaaminen ja arviointi sekä liiketoimintalähtöisten tavoitteiden määrittely. Tutkimuksen teoria ja empiiriset tulokset osoittavat, että työympäristöjen kontekstissa luovuus ja innovaatiot ovat erottamaton osa samaa prosessia. Johtopäätöksenä on luotu luovuuden johtamisen kolmiportainen malli, jota hyödyntämällä yritykset voivat edistää luovuutta saavuttaakseen parempia markkinointi-innovaatioita.