Sijoittajainformaatio joukkorahoituksessa
Niemi, Nea-Maria (2022-05)
Niemi, Nea-Maria
05 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052238082
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052238082
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on entistä vakiintuneempi vaihtoehtoisen rahoituksen muoto erityisesti startup-yrityksille sekä pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka ovat riippuvaisia pienistä sijoituksista. Joukkorahoituksella tarkoitetaan pääoman keräämistä laajalta joukolta yksit-täisiä henkilöitä. Usealta henkilöltä kerätään pieniä summia halutun rahoitusmäärän saa-vuttamiseksi. Rahoitusta haetaan suoraan yksityisiltä henkilöiltä ilman välikäsiä. Joukkora-hoituspalvelujen tarjoamisessa on mukana kolmenlaisia toimijoita, jotka ovat hankkeen toteuttaja, sijoittajat sekä välittäjäorganisaatio, joka tuo yhteen hankkeen toteuttajat ja sijoittajat. Tutkielmassa tutkitaan sijoittajainformaatiota joukkorahoituksessa ja kartoite-taan siihen liittyvää sääntelyä. Tutkimusmenetelmänä käytetään oikeusdogmatiikkaa eli tutkimuksen lähtökohtana on lainopillinen ongelma. Sääntely on kehittynyt viime vuosina huomattavasti vuonna 2016 voimaantulleen joukkorahoituslain myötä, sen ollessa ensim-mäinen lainsäädäntö Suomessa, joka keskittyi erityisesti joukkorahoitukseen.
Ennen Euroopan unionin tason sääntelyä joukkorahoituksen lainsäädännön sisältö vaihteli kuitenkin jäsenmaittain, jonka takia joukkorahoitusalustat saattoivat toimia hyvin eri tavalla muissa Euroopan unionin jäsenmaissa kuin Suomessa. EU:ssa ei siis ennen vuotta 2021 ole ollut yhtenäistä joukkorahoitustoimintaa koskevaa sääntelyä, jota olisi voitu soveltaa joukkorahoi-tuspalveluita tarjottaessa jäsenvaltiosta toiseen. Tämän vuoksi EU:n jäsenmaille säädettiin yh-teinen Euroopan unionin joukkorahoitusasetus, joka hyväksyttiin marraskuussa 2020 ja mar-raskuusta 2021 alkaen sijoitus- ja lainamuotoisen joukkorahoituspalvelun tarjoamiseen on sovellettu tätä asetusta. Euroopan unionin joukkorahoitusasetuksen tarkoituksena on yhte-näistää joukkorahoituspalveluja tarjoavien toimintaan liittyviä vaatimuksia eri jäsenvaltioiden välillä sekä pyrkiä edistämään sisämarkkinoiden toimintaa. Huhtikuussa 2022 lainsäädäntö muuttui vielä lisää, kun kansallinen joukkorahoituslaki kumottiin täysin Hallituksen esityksen (228/2021) seurauksena.
Joukkorahoitus tarjoaa yrityksille vaihtoehtoisen tavan rahoituksen hankkimiseen. Pääsääntöi-sesti sillä haetaan rahoitusta organisaatioiden ja henkilöiden erisisältöisille hankkeille sekä yritysten toimintaan. EU:n joukkorahoitusasetuksen voimaantulon myötä sijoittajainformaa-tion rooli joukkorahoituksessa on korostunut entisestään. EU:n uuden säännöksen mukaan joukkorahoituspalveluntarjoajien on annettava asiakkailleen selkeästi informaatiota mahdolli-sista taloudellisista riskeistä jokaisen hankkeen kohdalla. Sijoittajat tarvitsevat päätöksenteon pohjaksi sijoittajainformaatiota. Sijoittajainformaatiossa joukkorahoituksessa on kyse sijoittajan käytössä olevasta informaation oikeellisuudesta perustellun sijoituspäätöksen tekemiseksi. Sijoittajat tarvitsevat perustellun sijoituspäätöksen turvaamiseksi oikean ja riittävän informaation. Tällaisen informaation sijoittajat saavat tiedonantovelvollisuuden, sijoittajansuojan, esitteen julkaisuvelvollisuuden sekä liikkeeseen laskussa annettavien tietojen avulla joukkorahoituksessa.
Ennen Euroopan unionin tason sääntelyä joukkorahoituksen lainsäädännön sisältö vaihteli kuitenkin jäsenmaittain, jonka takia joukkorahoitusalustat saattoivat toimia hyvin eri tavalla muissa Euroopan unionin jäsenmaissa kuin Suomessa. EU:ssa ei siis ennen vuotta 2021 ole ollut yhtenäistä joukkorahoitustoimintaa koskevaa sääntelyä, jota olisi voitu soveltaa joukkorahoi-tuspalveluita tarjottaessa jäsenvaltiosta toiseen. Tämän vuoksi EU:n jäsenmaille säädettiin yh-teinen Euroopan unionin joukkorahoitusasetus, joka hyväksyttiin marraskuussa 2020 ja mar-raskuusta 2021 alkaen sijoitus- ja lainamuotoisen joukkorahoituspalvelun tarjoamiseen on sovellettu tätä asetusta. Euroopan unionin joukkorahoitusasetuksen tarkoituksena on yhte-näistää joukkorahoituspalveluja tarjoavien toimintaan liittyviä vaatimuksia eri jäsenvaltioiden välillä sekä pyrkiä edistämään sisämarkkinoiden toimintaa. Huhtikuussa 2022 lainsäädäntö muuttui vielä lisää, kun kansallinen joukkorahoituslaki kumottiin täysin Hallituksen esityksen (228/2021) seurauksena.
Joukkorahoitus tarjoaa yrityksille vaihtoehtoisen tavan rahoituksen hankkimiseen. Pääsääntöi-sesti sillä haetaan rahoitusta organisaatioiden ja henkilöiden erisisältöisille hankkeille sekä yritysten toimintaan. EU:n joukkorahoitusasetuksen voimaantulon myötä sijoittajainformaa-tion rooli joukkorahoituksessa on korostunut entisestään. EU:n uuden säännöksen mukaan joukkorahoituspalveluntarjoajien on annettava asiakkailleen selkeästi informaatiota mahdolli-sista taloudellisista riskeistä jokaisen hankkeen kohdalla. Sijoittajat tarvitsevat päätöksenteon pohjaksi sijoittajainformaatiota. Sijoittajainformaatiossa joukkorahoituksessa on kyse sijoittajan käytössä olevasta informaation oikeellisuudesta perustellun sijoituspäätöksen tekemiseksi. Sijoittajat tarvitsevat perustellun sijoituspäätöksen turvaamiseksi oikean ja riittävän informaation. Tällaisen informaation sijoittajat saavat tiedonantovelvollisuuden, sijoittajansuojan, esitteen julkaisuvelvollisuuden sekä liikkeeseen laskussa annettavien tietojen avulla joukkorahoituksessa.