Käyttäjälähtöinen suunnittelu Suomen Partiolaisissa palvelumuotoilun keinoin Case: Kajo 2022
Pajumäki, Taru (2022-05-11)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134589
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä käyttäjälähtöisestä suunnittelusta ja
osallistavista menetelmistä, sekä kuvata Suomen Partiolaisissa heinäkuussa 2022 toteutettavan
Kajo-suurleirin kumppanuuskylä-projektin palvelumuotoiluprosessia. Tutkielman aihe valikoitui
ajankohtaisuuden ja uutuusarvon kautta. Palveluiden, palvelutoimialan, sekä sosiaalisen median
kasvun myötä yhteiskunta on muuttunut teollisuuskeskeisestä vuorovaikutus-, ja
ihmiskeskeiseksi. Tämä muutos koskee vahvasti myös järjestösektoria ja näyttäytyy myös
tutkimuksen kohdeorganisaation toiminnassa. Suomen Partiolaisten suurleirien historiassa
ensimmäistä kertaa leiriorganisaatioon perustettiin oma palvelumuotoilutiimi, jonka tehtävänä
on tukea leirin kaikkia osa-alueita suunnittelemaan Kajon palveluita käyttäjälähtöisesti
palvelumuotoilumenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu muotoiluajattelun, palvelumuotoilun,
palvelumuotoiluprosessin ja keskeisten osallistavien menetelmien aihealueisiin. Tutkimuksessa
tarkastellaan kumppanuuskylä-projektin toteutumista käyttäjälähtöisen suunnittelun
näkökulmasta tarkoituksena selvittää, miten käyttäjälähtöinen suunnittelu tukee tutkimuksen
kohteena olevan leirin suunnittelua, sekä miten osallistavat palvelumuotoilumenetelmät
tukevat käyttäjälähtöistä suunnittelua. Lisäksi tutkimuksessa kuvataan ja tarkastellaan
toteutuneen palvelumuotoiluprosessin etenemistä ajanjaksolla lokakuu 2021-maaliskuu 2022.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toimintatutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruu
toteutui osallistavan havainnoinnin kautta, jossa tutkijalla oli myös kumppanuuskylä-projektissa
palvelumuotoilijan aktiivinen rooli. Aineistoa kertyi monipuolisesti muun muassa
asiakasymmärrystä syventävän kyselyn ja ideointityöpajojen kautta, sekä tutkijan tekemien
havaintojen ja muistiinpanojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella käyttäjälähtöinen suunnittelu auttaa ohjaamaan Kajo-suurleirin
kumppanuuskylä-projektin toteutumista siten, että leiriläinen pysyy suunnittelutyön keskiössä.
Tulokset myös osoittavat, että käyttäjälähtöinen suunnittelu tuottaa molemminpuolista hyötyä
sekä kumppaneiden näkyvyyden lisäämiseksi leirillä, että myös leiriläinen pääsee
todennäköisesti kokemaan elämyksellisen leirikokemuksen Kajolla. Lisäksi osallistavien
menetelmien käyttö osoitti mahdollistavan käyttäjälähtöisen suunnittelun ja tukee Kajon
arvolupauksen toteutumista ja tavoitteiden täyttymistä siten, että leirin osallistujista tuntuu,
että leiri on suunniteltu heitä varten. Haasteeksi osoittautui osin puutteellinen
projektinjohtaminen ja epäselvyydet projektin omistajuudesta ja projektin osapuolten epäselvät
vastuualueet. Muutoin tutkimustuloksista selvisi, että palvelumuotoiluprosessi eteni
systemaattisesti eteenpäin ja noudatteli palvelumuotoiluprosessille tyypillisiä välivaiheita
asiakasymmärryksen syventämisestä ideointityöpajaan ja prototypointiin.
osallistavista menetelmistä, sekä kuvata Suomen Partiolaisissa heinäkuussa 2022 toteutettavan
Kajo-suurleirin kumppanuuskylä-projektin palvelumuotoiluprosessia. Tutkielman aihe valikoitui
ajankohtaisuuden ja uutuusarvon kautta. Palveluiden, palvelutoimialan, sekä sosiaalisen median
kasvun myötä yhteiskunta on muuttunut teollisuuskeskeisestä vuorovaikutus-, ja
ihmiskeskeiseksi. Tämä muutos koskee vahvasti myös järjestösektoria ja näyttäytyy myös
tutkimuksen kohdeorganisaation toiminnassa. Suomen Partiolaisten suurleirien historiassa
ensimmäistä kertaa leiriorganisaatioon perustettiin oma palvelumuotoilutiimi, jonka tehtävänä
on tukea leirin kaikkia osa-alueita suunnittelemaan Kajon palveluita käyttäjälähtöisesti
palvelumuotoilumenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu muotoiluajattelun, palvelumuotoilun,
palvelumuotoiluprosessin ja keskeisten osallistavien menetelmien aihealueisiin. Tutkimuksessa
tarkastellaan kumppanuuskylä-projektin toteutumista käyttäjälähtöisen suunnittelun
näkökulmasta tarkoituksena selvittää, miten käyttäjälähtöinen suunnittelu tukee tutkimuksen
kohteena olevan leirin suunnittelua, sekä miten osallistavat palvelumuotoilumenetelmät
tukevat käyttäjälähtöistä suunnittelua. Lisäksi tutkimuksessa kuvataan ja tarkastellaan
toteutuneen palvelumuotoiluprosessin etenemistä ajanjaksolla lokakuu 2021-maaliskuu 2022.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toimintatutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruu
toteutui osallistavan havainnoinnin kautta, jossa tutkijalla oli myös kumppanuuskylä-projektissa
palvelumuotoilijan aktiivinen rooli. Aineistoa kertyi monipuolisesti muun muassa
asiakasymmärrystä syventävän kyselyn ja ideointityöpajojen kautta, sekä tutkijan tekemien
havaintojen ja muistiinpanojen pohjalta.
Tutkimuksen perusteella käyttäjälähtöinen suunnittelu auttaa ohjaamaan Kajo-suurleirin
kumppanuuskylä-projektin toteutumista siten, että leiriläinen pysyy suunnittelutyön keskiössä.
Tulokset myös osoittavat, että käyttäjälähtöinen suunnittelu tuottaa molemminpuolista hyötyä
sekä kumppaneiden näkyvyyden lisäämiseksi leirillä, että myös leiriläinen pääsee
todennäköisesti kokemaan elämyksellisen leirikokemuksen Kajolla. Lisäksi osallistavien
menetelmien käyttö osoitti mahdollistavan käyttäjälähtöisen suunnittelun ja tukee Kajon
arvolupauksen toteutumista ja tavoitteiden täyttymistä siten, että leirin osallistujista tuntuu,
että leiri on suunniteltu heitä varten. Haasteeksi osoittautui osin puutteellinen
projektinjohtaminen ja epäselvyydet projektin omistajuudesta ja projektin osapuolten epäselvät
vastuualueet. Muutoin tutkimustuloksista selvisi, että palvelumuotoiluprosessi eteni
systemaattisesti eteenpäin ja noudatteli palvelumuotoiluprosessille tyypillisiä välivaiheita
asiakasymmärryksen syventämisestä ideointityöpajaan ja prototypointiin.