Vastuullisuus osana suomalaisten elintarvikealan startup-yritysten tarinoita
Rajamäki, Maria (2022)
Rajamäki, Maria
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051034279
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051034279
Tiivistelmä
Yritysten vastuullisuusviestintä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosikymmenten aikana. Kuluttajat ja muut sidosryhmät ovat yhä kiinnostuneempia ja tietoisempia vastuullisuuden merkityksestä ja vaativat myös yrityksiltä läpinäkyvää viestintää vastuullisuuden kokonaisvaltaisesta huomioimisesta yrityksen toiminnassa. Toisaalta myös yritykset ovat huomanneet vastuullisuuden ja vastuullisuusviestinnän positiiviset vaikutukset yrityksen toimintaan, ja ne nähdäänkin nykyisin tärkeinä kilpailukykyyn ja menestykseen vaikuttavina tekijöinä.
Sidosryhmien kasvaneet odotukset yritysten vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään liittyen ovat ajaneet yritykset kehittämään viestintäänsä tehokkaan tiedottamisen ja osallistamisen lisäämiseksi. Viestintäkeinoista erityisesti yritystarinat nähdään nykyisin tehokkaana viestimisen välineenä, sillä ne mahdollistavat vuorovaikutuksellisen ja osallistavan viestinnän yritysten ja niiden sidosryhmien välillä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten elintarvikealan startup-yritysten tarinoita ja vastuullisuusviestintää. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus näyttäytyy yritysten tarinoissa, mitä vastuullisuuden teemoja tarinoissa korostetaan ja millä keinoin sidosryhmiä osallistetaan vastuullisuuteen tarinoiden avulla.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yritysvastuuta, sen historiaa ja ulottuvuuksia, yritysvastuun taustalla vaikuttavia arvoja sekä sidosryhmäajattelua. Lisäksi yritysvastuuta tarkastellaan sen elintarvikealaa koskevien erityispiirteiden näkökulmasta. Toisessa osassa käsitellään vastuullisuusviestintää, vastuullisuusviestinnän työkaluja ja osallistavaa viestintää. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineistona toimi viiden elintarvikealan startup-yrityksen verkkosivuilla julkaistut yritystarinat.
Tutkimustulosten mukaan yritysten tarinoissa huomioitiin laajasti yritysvastuun kokonaisuus taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun näkökulmista, joista kuitenkin korostuivat sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Yritysten tarinoissa toistuvia vastuullisuuden teemoja olivat muun muassa kotimaisten ja paikallisten raaka-aineiden suosiminen, ilmastonmuutoksen torjunta ja ympäristön kuormituksen vähentäminen, ravitsemusvastuu sekä toimitusketjujen tehokkuus ja läpinäkyvyys. Tutkimustulosten mukaan sidosryhmien osallistamiseen pyrittiin hyödyntämällä tarinoissa erityisesti kognitiiviseen prosessointiin vaikuttavia sisältöjä, joiden tarkoituksena on luoda positiivisia ajatuksia ja tulkintoja vastuullisuuden merkityksestä.
Sidosryhmien kasvaneet odotukset yritysten vastuullisuuteen ja vastuullisuusviestintään liittyen ovat ajaneet yritykset kehittämään viestintäänsä tehokkaan tiedottamisen ja osallistamisen lisäämiseksi. Viestintäkeinoista erityisesti yritystarinat nähdään nykyisin tehokkaana viestimisen välineenä, sillä ne mahdollistavat vuorovaikutuksellisen ja osallistavan viestinnän yritysten ja niiden sidosryhmien välillä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten elintarvikealan startup-yritysten tarinoita ja vastuullisuusviestintää. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus näyttäytyy yritysten tarinoissa, mitä vastuullisuuden teemoja tarinoissa korostetaan ja millä keinoin sidosryhmiä osallistetaan vastuullisuuteen tarinoiden avulla.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yritysvastuuta, sen historiaa ja ulottuvuuksia, yritysvastuun taustalla vaikuttavia arvoja sekä sidosryhmäajattelua. Lisäksi yritysvastuuta tarkastellaan sen elintarvikealaa koskevien erityispiirteiden näkökulmasta. Toisessa osassa käsitellään vastuullisuusviestintää, vastuullisuusviestinnän työkaluja ja osallistavaa viestintää. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineistona toimi viiden elintarvikealan startup-yrityksen verkkosivuilla julkaistut yritystarinat.
Tutkimustulosten mukaan yritysten tarinoissa huomioitiin laajasti yritysvastuun kokonaisuus taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun näkökulmista, joista kuitenkin korostuivat sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Yritysten tarinoissa toistuvia vastuullisuuden teemoja olivat muun muassa kotimaisten ja paikallisten raaka-aineiden suosiminen, ilmastonmuutoksen torjunta ja ympäristön kuormituksen vähentäminen, ravitsemusvastuu sekä toimitusketjujen tehokkuus ja läpinäkyvyys. Tutkimustulosten mukaan sidosryhmien osallistamiseen pyrittiin hyödyntämällä tarinoissa erityisesti kognitiiviseen prosessointiin vaikuttavia sisältöjä, joiden tarkoituksena on luoda positiivisia ajatuksia ja tulkintoja vastuullisuuden merkityksestä.