Videotutoriaalien vaikutukset katsojiin
Ojanen, Eveliina Soile Johanna (2022)
Ojanen, Eveliina Soile Johanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042731051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042731051
Tiivistelmä
Videotutoriaalien suosio tietoteknisen tehtävän ratkaisun ohjeissa on lisääntynyt viime vuosina useista syistä. Oppimisympäristöjen siirtyessä koteihin sekä teknisten laitteiden yleistyessä, tarve saavutettaville ohjeille on lisääntynyt kaiken tasoisille käyttäjille. Videotutoriaalien jakaminen on helpottunut internetin ja sosiaalisen median kanavien kuten YouTuben myötä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia hyvällä videotutoriaalilla on katsojiin. Tutkielmassa keskitytään YouTubessa jaettuihin videotutoriaaleihin. Erityisesti keskitytään tehtävän suoritukseen laadittuihin näytönkaappausvideoihin. Videotutoriaalin tarkoitus on välittää katsojalle tehtävän suorituksen kannalta oleelliset askeleet. Videotutoriaalin tavoite on, että katsoja pystyy videon katselun jälkeen suosittamaan itse videolla esitetyn tehtävän.
Tutkielma toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita käyttäen. Aineistona käytettiin kahden YouTubessa julkaistun videotutoriaalin kommentteja. Vaikutuksien selvittämiseksi, aineiston analysoinnissa käytettiin hyväksi sekä luokittelua että teemoittelua. Aineiston manuaalisen keräämisen ja alustavan karsinnan jälkeen, aloitettiin aineiston luokittelu. Ensimmäisen luokittelun perusteella saatiin kolme luokkaa. Kolmesta luokasta valikoitui lopulta yksi lopulliseksi aineistoksi. Lopullisesta aineistosta jatkettiin luokittelua vaikutuksien ympäristöjen perusteella kahteen alaluokkaan. Alaluokista saatiin lopulta teemoittelun avulla selville videotutoriaalien vaikutukset kuuden teeman avulla.
Tutkielman tuloksissa syntyi erilaisia vaikutuksia, joita videotutoriaalien katsojat nostivat esiin työssä käytettyjen videoiden kommenteissa. Videotutoriaaleilla oli vaikutuksia esimerkiksi katsojan toimintaan YouTuben ympäristössä. Lisäksi videot vaikuttivat katsojan mielipiteisiin ja tuntemuksiin tehtävästä sekä videosta. Vaikutuksia oli myös katsojan tiedonsaantiin tehtävästä sekä sen toteutuksesta.
Tutkielman avulla saatiin selville millaisia vaikutuksia videotutoriaalilla voi olla katsojaan. Videotutoriaalit voivat vaikuttaa katsojiin eri tavoilla, eri ympäristöissä. Videontekijällä on saatavilla erilaisia työkaluja, joilla hän voi vaikuttaa videon toimivuuteen ja sitä kautta katsojan katselukokemukseen. Videotutoriaalista voidaan oppia sekä sillä voi olla kannustava vaikutus katsojaan. Katsoja voi saada videotutoriaalista rohkeutta ja tietoa tehtävän suoritukseen. Sen lisäksi videotutoriaali voi helpottaa ja muuttaa katsojan ennakkoluuloja sekä negatiivisia ajatuksia tehtävään liittyen. Katsojilla oli myös tapana olla vuorovaikutuksessa videon sekä sen tuottaman kanavan kanssa videon katsomisen jälkeen. Hyvä videotutoriaali vaikuttaakin myös videon julkaisseen kanavan suosioon. Videontekijät voivatkin käyttää hyväkseen tietoa siitä, miten heidän videonsa vaikuttavat katsojaan sekä heidän yleisönsä rakentumiseen.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia hyvällä videotutoriaalilla on katsojiin. Tutkielmassa keskitytään YouTubessa jaettuihin videotutoriaaleihin. Erityisesti keskitytään tehtävän suoritukseen laadittuihin näytönkaappausvideoihin. Videotutoriaalin tarkoitus on välittää katsojalle tehtävän suorituksen kannalta oleelliset askeleet. Videotutoriaalin tavoite on, että katsoja pystyy videon katselun jälkeen suosittamaan itse videolla esitetyn tehtävän.
Tutkielma toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita käyttäen. Aineistona käytettiin kahden YouTubessa julkaistun videotutoriaalin kommentteja. Vaikutuksien selvittämiseksi, aineiston analysoinnissa käytettiin hyväksi sekä luokittelua että teemoittelua. Aineiston manuaalisen keräämisen ja alustavan karsinnan jälkeen, aloitettiin aineiston luokittelu. Ensimmäisen luokittelun perusteella saatiin kolme luokkaa. Kolmesta luokasta valikoitui lopulta yksi lopulliseksi aineistoksi. Lopullisesta aineistosta jatkettiin luokittelua vaikutuksien ympäristöjen perusteella kahteen alaluokkaan. Alaluokista saatiin lopulta teemoittelun avulla selville videotutoriaalien vaikutukset kuuden teeman avulla.
Tutkielman tuloksissa syntyi erilaisia vaikutuksia, joita videotutoriaalien katsojat nostivat esiin työssä käytettyjen videoiden kommenteissa. Videotutoriaaleilla oli vaikutuksia esimerkiksi katsojan toimintaan YouTuben ympäristössä. Lisäksi videot vaikuttivat katsojan mielipiteisiin ja tuntemuksiin tehtävästä sekä videosta. Vaikutuksia oli myös katsojan tiedonsaantiin tehtävästä sekä sen toteutuksesta.
Tutkielman avulla saatiin selville millaisia vaikutuksia videotutoriaalilla voi olla katsojaan. Videotutoriaalit voivat vaikuttaa katsojiin eri tavoilla, eri ympäristöissä. Videontekijällä on saatavilla erilaisia työkaluja, joilla hän voi vaikuttaa videon toimivuuteen ja sitä kautta katsojan katselukokemukseen. Videotutoriaalista voidaan oppia sekä sillä voi olla kannustava vaikutus katsojaan. Katsoja voi saada videotutoriaalista rohkeutta ja tietoa tehtävän suoritukseen. Sen lisäksi videotutoriaali voi helpottaa ja muuttaa katsojan ennakkoluuloja sekä negatiivisia ajatuksia tehtävään liittyen. Katsojilla oli myös tapana olla vuorovaikutuksessa videon sekä sen tuottaman kanavan kanssa videon katsomisen jälkeen. Hyvä videotutoriaali vaikuttaakin myös videon julkaisseen kanavan suosioon. Videontekijät voivatkin käyttää hyväkseen tietoa siitä, miten heidän videonsa vaikuttavat katsojaan sekä heidän yleisönsä rakentumiseen.