Developing day-to-day management with dynamic capabilities: Case study
Naukkarinen, Emilia (2022)
Naukkarinen, Emilia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630724
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630724
Tiivistelmä
There has long been a fascination with how organizations sustain a competitive advantage in changing and dynamic environments in the discipline of strategic management. Dynam-ic capabilities are used to illustrate how organizations adapt and maintain a sustainable competitive advantage in a continuously changing environment by developing routines and capabilities. The day-to-day management of personnel is the basis for the company's competitiveness. The continuous development of the company is especially important in today's dynamic operating environments. The entire organizational improvement process involves the entire organization, where the day-to-day management aims to complement various mapping processes. The purpose of this study is to find out the ways in which the day-to-day management of a case company can be developed and supported.
The theoretical framework of the study is built around dynamic capabilities and day-to-day management, what kind of inertias are observable and how to get over them. The litera-ture section outlines how change is managed through dynamic features and how the role of personnel influences this. The literature section also focuses on the development of daily management routines and the barriers and inertia in the successful implementation of change management.
The empirical part of the study has been carried out as both a qualitative and a quantita-tive study. The method of data collection for qualitative research is a thematic interview. The study is a single case study, and its material consists of six interviews conducted in the case company at different organizational levels and a quantitative study questionnaire sent to whole personnel.
Change management is an integral part of day-to-day management and the skills of contin-uous renewal has become part of an organization’s strategy. The importance of dynamic capabilities was highlighted in the work. According to the case company’s research results, the most important findings were related to the importance of management in the de-velopment of operations. Interaction and communication came to the fore. In addition, the possibilities of various trainings for the development of day-to-day management emerged. In addition, different inertias were found from the organization. In general, more involvement of employees in organizational change was seen as important part.
Opportunities for further research emphasize the need to understand the personnel’s attitude to change. In addition, the implementation of Lean operations to the entire or-ganizational level could be seen as the next research topic in the company. Strategisen johtamisen alalla on pitkään oltu kiinnostuneita, kuinka organisaatiot ylläpitä-vät kilpailuetua muuttuvissa ja dynaamisissa ympäristöissä. Dynaamisia ominaisuuksia käy-tetään havainnollistamaan, kuinka organisaatiot mukautuvat ja ylläpitävät kestävää kilpai-luetua jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä kehittämällä rutiineja ja kyvykkyyksiä. Päivittäi-nen henkilöstöjohtaminen on yrityksen kilpailukyvyn perusta. Yrityksen jatkuva kehittämi-nen on erityisen tärkeää nykypäivän dynaamisissa toimintaympäristöissä. Koko organisaati-on kehittämisprosessi koskee koko organisaatiota, jossa päivittäisen johdon tavoitteena on täydentää erilaisia kartoitusprosesseja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tapo-ja, joilla tapausyrityksen päivittäistä johtamista voidaan kehittää ja tukea.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu dynaamisten kyvykkyyksien ja päivittäisen johtamisen ympärille, millaisia haasteita muutoksessa on havaittavissa ja miten niistä pääs-tään yli. Kirjallisuusosiossa hahmotellaan, miten muutosta hallitaan dynaamisten piirteiden kautta ja miten henkilöstön rooli vaikuttaa tähän. Kirjallisuusosio keskittyy myös päivittäis-ten johtamisrutiinien kehittämiseen sekä muutoksenhallinnan onnistuneen toimeenpanon esteisiin ja inertioihin.
Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisena yksit-täisenä tapaustutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä on te-maattinen haastattelu. Tutkimus on tapaustutkimus, ja sen materiaali koostuu kuudesta tapausyhtiössä eri organisaatiotasoilla tehdystä haastattelusta. Haastateltavat pyrkivät tuomaan oman organisaatiotason toimintaa esille. Määrällisen tutkimuksen osuudessa koko henkilöstölle lähetettiin tutkimuskysely, jossa pyrittiin saamaan selville, miten tyytyväisiä henkilöstö on jo aloitettuun päivittäisjohtamisen kehittämiseen.
Muutosjohtaminen on kiinteä osa jokapäiväistä johtamista ja jatkuvan uudistumisen taidos-ta on tullut osa organisaation strategiaa. Dynaamisten kyvykkyyksien tärkeys nousi työssä esille. Tapausyhtiön tutkimustulosten mukaan tärkeimmät havainnot liittyivät esimiestoi-minnan tärkeyteen toiminnan kehittämisessä. Vuorovaikutus ja viestintä nousivat erityises-ti esille. Lisäksi erilaisten koulutusten mahdollisuudet päivittäisjohtamisen kehittämiseen nousivat esille.
Lisäksi työssä löydettiin organisaatiossa liikkuvia inertioita. Yleisesti työntekijöiden sitout-tamista enemmän organisaation muutokseen nähtiin tärkeänä.
Jatkotutkimusmahdollisuudet korostavat tarvetta ymmärtää henkilöstön asennetta muu-tokseen. Lisäksi Lean-toiminnan toteuttamista koko organisaatiotasolla voitaisiin nähdä seuraavana tutkimusaiheena yrityksessä.
The theoretical framework of the study is built around dynamic capabilities and day-to-day management, what kind of inertias are observable and how to get over them. The litera-ture section outlines how change is managed through dynamic features and how the role of personnel influences this. The literature section also focuses on the development of daily management routines and the barriers and inertia in the successful implementation of change management.
The empirical part of the study has been carried out as both a qualitative and a quantita-tive study. The method of data collection for qualitative research is a thematic interview. The study is a single case study, and its material consists of six interviews conducted in the case company at different organizational levels and a quantitative study questionnaire sent to whole personnel.
Change management is an integral part of day-to-day management and the skills of contin-uous renewal has become part of an organization’s strategy. The importance of dynamic capabilities was highlighted in the work. According to the case company’s research results, the most important findings were related to the importance of management in the de-velopment of operations. Interaction and communication came to the fore. In addition, the possibilities of various trainings for the development of day-to-day management emerged. In addition, different inertias were found from the organization. In general, more involvement of employees in organizational change was seen as important part.
Opportunities for further research emphasize the need to understand the personnel’s attitude to change. In addition, the implementation of Lean operations to the entire or-ganizational level could be seen as the next research topic in the company.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu dynaamisten kyvykkyyksien ja päivittäisen johtamisen ympärille, millaisia haasteita muutoksessa on havaittavissa ja miten niistä pääs-tään yli. Kirjallisuusosiossa hahmotellaan, miten muutosta hallitaan dynaamisten piirteiden kautta ja miten henkilöstön rooli vaikuttaa tähän. Kirjallisuusosio keskittyy myös päivittäis-ten johtamisrutiinien kehittämiseen sekä muutoksenhallinnan onnistuneen toimeenpanon esteisiin ja inertioihin.
Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisena yksit-täisenä tapaustutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä on te-maattinen haastattelu. Tutkimus on tapaustutkimus, ja sen materiaali koostuu kuudesta tapausyhtiössä eri organisaatiotasoilla tehdystä haastattelusta. Haastateltavat pyrkivät tuomaan oman organisaatiotason toimintaa esille. Määrällisen tutkimuksen osuudessa koko henkilöstölle lähetettiin tutkimuskysely, jossa pyrittiin saamaan selville, miten tyytyväisiä henkilöstö on jo aloitettuun päivittäisjohtamisen kehittämiseen.
Muutosjohtaminen on kiinteä osa jokapäiväistä johtamista ja jatkuvan uudistumisen taidos-ta on tullut osa organisaation strategiaa. Dynaamisten kyvykkyyksien tärkeys nousi työssä esille. Tapausyhtiön tutkimustulosten mukaan tärkeimmät havainnot liittyivät esimiestoi-minnan tärkeyteen toiminnan kehittämisessä. Vuorovaikutus ja viestintä nousivat erityises-ti esille. Lisäksi erilaisten koulutusten mahdollisuudet päivittäisjohtamisen kehittämiseen nousivat esille.
Lisäksi työssä löydettiin organisaatiossa liikkuvia inertioita. Yleisesti työntekijöiden sitout-tamista enemmän organisaation muutokseen nähtiin tärkeänä.
Jatkotutkimusmahdollisuudet korostavat tarvetta ymmärtää henkilöstön asennetta muu-tokseen. Lisäksi Lean-toiminnan toteuttamista koko organisaatiotasolla voitaisiin nähdä seuraavana tutkimusaiheena yrityksessä.