Nuorten taloudellinen lukutaito : ROI-sovellus
Saira, Anni Elina (2022)
Saira, Anni Elina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530174
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530174
Tiivistelmä
Nuorten taloudellinen lukutaito on ollut puheenaiheena viime vuosina. Nuorten katsotaan olevan taloudellisen lukutaidon riskiryhmää, sillä heidän taloudellista lukutaitoaan pidetään yleisesti ottaen heikkona. Nuoret ottavat helposti pikavippejä muun muassa nautinnollisiin tarkoituksiin, joten samalla myös riski maksuhäiriöongelmiin kasvaa. Suomalaisten maksuhäiriöongelmat ovat kasvaneet viime vuosina, joten nuorten taloudellisen lukutaidon edistäminen on entistä tärkeämpää. Suomalaisten nuorten taloudellista lukutaitoa on kuitenkin tutkittu kohtalaisen vähän. Nuoret ovat kaivanneet kouluihin lisää talousopetusta, mutta heitä ei ole helppo lähestyä. Tästä syystä eri tahojen puolesta on pyritty kehittämään erilaisia opetustapoja. Yksi esimerkki tästä on ROI-sovellus, joka on kehitetty vuonna 2018. Sovelluksen tarkoituksena on tarjota talousopetusta kaikenikäisille. Sovellus ladataan älypuhelimeen, joten tieto on helposti saatavilla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, kuinka uudenlainen opetustapa ROI vaikuttaa nuorten taloudelliseen lukutaitoon. Lisäksi tutkimuksessa käy ilmi, mitkä talouden osa-alueet tuottavat nuorille eniten haasteita. Tutkimuksessa esitellään tuloksia taloudelliseen tietämykseen ja taloudellisiin asenteisiin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitellään taloudellisen lukutaidon määritelmä, sen
mittausmenetelmät sekä käydään läpi minkälaisia tutkimuksia aiheesta on tehty niin kansainvälisesti kuin Suomessa. Luvussa perehdytään myös suomalaisten taloudelliseen lukutaitoon yleisellä tasolla. Viitekehyksen seuraavassa luvussa tarkastellaan tarkemmin nuorten taloudellista lukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi luvussa tutustutaan oppilaitosten tarjoamaantalousopetukseen ja perehdytään nuorten taloudellisen lukutaidon mahdollisiin haasteisiin. Luvun lopussa käydään läpi erilaisia lähestymistapoja taloudellisen lukutaidon kehittämiseksi sekä esitellään ROI. Tutkimusaineisto on kerätty yhteistyössä ROI:n kanssa syksyllä 2021. Tutkimusjoukko koostuu 16–20-vuotiaista nuorista, jotka käyvät joko Riverian ammattikoulua tai Kallaveden lukiota. Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 nuorta, sillä tutkimusaineistossa ilmeni katoa. Osallistujien vastaukset kerättiin alku- ja loppukyselyillä, joista alkukysely kerättiin ennen ROI-sovelluksen käyttöönottoa, ja loppukysely seitsemän viikkoa käyttöönoton jälkeen. Vastaukset kerättiin Microsoft Forms-kyselyillä, jonka jälkeen aineiston tulokset analysoitiin STATA-ohjelmalla tehdyissä regressioanalyyseissä. Taloudellisen lukutaidon testi sisälsi kysymyksiä koskien taloudellista käyttäytymistä, taloudellisia asenteita ja taloudellista tietämystä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten taloudellisessa käyttäytymisessä ja taloudellisissa
asenteissa tapahtui muutosta sovelluksen käyttöönoton myötä. Nuoret mainitsivat myös itsevarmuutensa kasvaneen. Vaikka loppukyselyn vaikutus taloudelliseen lukutaitoon oli tilastollisesti merkitsevä, vaikutus oli hyvin pieni. Sen sijaan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta taloudellisiin asenteisiin ei löytynyt. Toisin sanoen vaikka tilastollisesti merkitsevää muutosta nuorten taloudelliseen lukutaitoon on vähän, joitakin muutoksia sovelluksen käytön myötä on tapahtunut taloudellisessa käyttäytymisessä ja taloudellisissa asenteissa
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitellään taloudellisen lukutaidon määritelmä, sen
mittausmenetelmät sekä käydään läpi minkälaisia tutkimuksia aiheesta on tehty niin kansainvälisesti kuin Suomessa. Luvussa perehdytään myös suomalaisten taloudelliseen lukutaitoon yleisellä tasolla. Viitekehyksen seuraavassa luvussa tarkastellaan tarkemmin nuorten taloudellista lukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi luvussa tutustutaan oppilaitosten tarjoamaantalousopetukseen ja perehdytään nuorten taloudellisen lukutaidon mahdollisiin haasteisiin. Luvun lopussa käydään läpi erilaisia lähestymistapoja taloudellisen lukutaidon kehittämiseksi sekä esitellään ROI. Tutkimusaineisto on kerätty yhteistyössä ROI:n kanssa syksyllä 2021. Tutkimusjoukko koostuu 16–20-vuotiaista nuorista, jotka käyvät joko Riverian ammattikoulua tai Kallaveden lukiota. Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 nuorta, sillä tutkimusaineistossa ilmeni katoa. Osallistujien vastaukset kerättiin alku- ja loppukyselyillä, joista alkukysely kerättiin ennen ROI-sovelluksen käyttöönottoa, ja loppukysely seitsemän viikkoa käyttöönoton jälkeen. Vastaukset kerättiin Microsoft Forms-kyselyillä, jonka jälkeen aineiston tulokset analysoitiin STATA-ohjelmalla tehdyissä regressioanalyyseissä. Taloudellisen lukutaidon testi sisälsi kysymyksiä koskien taloudellista käyttäytymistä, taloudellisia asenteita ja taloudellista tietämystä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten taloudellisessa käyttäytymisessä ja taloudellisissa
asenteissa tapahtui muutosta sovelluksen käyttöönoton myötä. Nuoret mainitsivat myös itsevarmuutensa kasvaneen. Vaikka loppukyselyn vaikutus taloudelliseen lukutaitoon oli tilastollisesti merkitsevä, vaikutus oli hyvin pieni. Sen sijaan tilastollisesti merkitsevää vaikutusta taloudellisiin asenteisiin ei löytynyt. Toisin sanoen vaikka tilastollisesti merkitsevää muutosta nuorten taloudelliseen lukutaitoon on vähän, joitakin muutoksia sovelluksen käytön myötä on tapahtunut taloudellisessa käyttäytymisessä ja taloudellisissa asenteissa