Tilintarkastajan konfliktinhallintatapojen merkitys sisäisen tarkastuksen tekemän työn hyödyntämisessä
Kentala, Jere (2022-04-27)
Kentala, Jere
27.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042731025
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042731025
Tiivistelmä
Sisäisen tarkastuksen tekemän työn hyödyntäminen tilintarkastuksessa on merkityksellistä, koska sisäinen tarkastus voi antaa tilintarkastajalle paremman käsityksen tarkastettavan organisaation toimintatavoista ja sisäisen valvonnan tilasta. Sisäisen tarkastuksen tekemän työn hyödyntämiseen johtaviin päätöksiin vaikuttaa kuitenkin useampi tekijä, kuten arviot sisäisen tarkastuksen objektiivisuudesta ja pätevyydestä, joita kansainvälinen tilintarkastusstandardi ISA 610 velvoittaa tilintarkastajia arvioimaan. Tämän lisäksi aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että hyödyntämispäätöksiin vaikuttavat tilintarkastajien henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten erilaiset konfliktinhallintatavat. Tilintarkastajat saattavat käyttää konfliktinhallintatapoja, joiden seurauksena tilintarkastajat suhtautuvat asiakkaan tarjoamaan informaation myönteisemmin tai vaihtoehtoisesti kielteisemmin ja hyökkäävämmin. Tässä tutkielmassa tutkitaan tilintarkastajien konfliktinhallintatapojen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä tilintarkastajien käyttämien konfliktinhallintatapojen ja sisäisen tarkastuksen objektiivisuuden ja pätevyyden merkityksiä sisäisen tarkastuksen tekemän työn hyödyntämiselle tilintarkastuksessa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkielman aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin kahdeksalle Keski- ja Etelä Suomessa työskentelevälle päävastuulliselle tilintarkastajalle. Teemahaastatteluilla pystyttiin tutkimaan verrattain moniulotteista tutkimusaihetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen, joka on yksi laadullisen tutkimuksen analyysin muoto. Tutkielmassa selvitettiin ensin, minkälaisiin konfliktitilanteisiin tilintarkastajat voivat joutua tilintarkastuksen aikana ja minkälaisia konfliktinhallintatapoja tilintarkastajat käyttävät konfliktitilanteissa. Tämän jälkeen selvitettiin tilintarkastajien konfliktinhallintatapojen ja sisäisen tarkastuksen objektiivisuudesta ja pätevyydestä tehtyjen käsitysten vaikutusta tilintarkastajien päätöksiin hyödyntää sisäisen tarkastuksen työtä. Saatuja tuloksia vertailtiin aikaisempien tutkimuksien tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella yleisimmät konfliktien aiheet tilintarkastajan ja asiakkaan välillä johtuvat näkemys- ja odotuseroista, jotka liittyvät aikatauluihin sekä tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin ja kirjanpidossa tehtyihin kirjauksiin. Tuloksista selviää myös, että tilintarkastajat käyttävät kolmea keskeistä konfliktinhallintatapaa: dominoivaa, integroivaa ja sovittelevaa. Tilintarkastajien konfliktinhallintatavoilla havaittiin olevan merkitystä tilintarkastajien sisäisen tarkastuksen hyödyntämispäätöksiin tilanteissa, kun asiakkaan toimintaan on liitettävissä sisäiseen valvontaan liittyviä kontrollipuutteita. Sisäisen tarkastuksen objektiivisuuden ja pätevyyden havaittiin myös olevan merkittäviä tekijöitä sisäisen tarkastuksen luotettavuuden ja hyödyntämisen kannalta, mutta jompikumpi tekijöistä voi saada suuremman merkityksen tilintarkastajasta riippuen. Tilintarkastajien käyttämillä konfliktinhallintatavoilla ja käsityksillä sisäisen tarkastuksen objektiivisuudesta ja pätevyydestä ei havaittu olevan yhteyttä.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkielman aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin kahdeksalle Keski- ja Etelä Suomessa työskentelevälle päävastuulliselle tilintarkastajalle. Teemahaastatteluilla pystyttiin tutkimaan verrattain moniulotteista tutkimusaihetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen, joka on yksi laadullisen tutkimuksen analyysin muoto. Tutkielmassa selvitettiin ensin, minkälaisiin konfliktitilanteisiin tilintarkastajat voivat joutua tilintarkastuksen aikana ja minkälaisia konfliktinhallintatapoja tilintarkastajat käyttävät konfliktitilanteissa. Tämän jälkeen selvitettiin tilintarkastajien konfliktinhallintatapojen ja sisäisen tarkastuksen objektiivisuudesta ja pätevyydestä tehtyjen käsitysten vaikutusta tilintarkastajien päätöksiin hyödyntää sisäisen tarkastuksen työtä. Saatuja tuloksia vertailtiin aikaisempien tutkimuksien tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella yleisimmät konfliktien aiheet tilintarkastajan ja asiakkaan välillä johtuvat näkemys- ja odotuseroista, jotka liittyvät aikatauluihin sekä tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin ja kirjanpidossa tehtyihin kirjauksiin. Tuloksista selviää myös, että tilintarkastajat käyttävät kolmea keskeistä konfliktinhallintatapaa: dominoivaa, integroivaa ja sovittelevaa. Tilintarkastajien konfliktinhallintatavoilla havaittiin olevan merkitystä tilintarkastajien sisäisen tarkastuksen hyödyntämispäätöksiin tilanteissa, kun asiakkaan toimintaan on liitettävissä sisäiseen valvontaan liittyviä kontrollipuutteita. Sisäisen tarkastuksen objektiivisuuden ja pätevyyden havaittiin myös olevan merkittäviä tekijöitä sisäisen tarkastuksen luotettavuuden ja hyödyntämisen kannalta, mutta jompikumpi tekijöistä voi saada suuremman merkityksen tilintarkastajasta riippuen. Tilintarkastajien käyttämillä konfliktinhallintatavoilla ja käsityksillä sisäisen tarkastuksen objektiivisuudesta ja pätevyydestä ei havaittu olevan yhteyttä.