"Soudetaan niin kovaa, ettei ehditä perämoottoria käynnistää" : Sote-alan johtajien kokemuksia digitalisaation johtamisesta
Elfving, Mervi (2022-04-14)
Elfving, Mervi
14.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041429302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041429302
Tiivistelmä
Digitalisaation merkitys sosiaali- ja terveyspalveluissa kasvaa jatkuvasti, niin kansainvälisellä, kuin kansallisellakin tasolla. Sen ajatellaan tuovan sosiaali- ja terveysalalle merkittäviä säästöjä, mutta mahdollistavan myös kansalaisten palveluiden saatavuuden maantieteellisestä sijainnista riippumatta ja luovan täysin uusia palveluita alalle.
Tämän työn teoreettisessa osassa tarkastellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisaation hyötyjä ja haasteita. Empiirinen osa koostuu puolestaan sosiaali- ja terveysalan johtajien kokemuksista digitaalisaation johtamisesta ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla. Työssä käsiteltyjen aineistojen valossa digitalisaatio näyttäytyy hyvin monimuotoisena alueena, jonka toimivuuteen on löydettävissä useita vaikuttavia tekijöitä. Palveluiden ohjauksessa toimi-vuuteen vaikuttavat esimerkiksi ohjelmistojen toimivuus ja keskinäinen yhteensopivuus, sekä tietoturvallisuus ja henkilöstön osaaminen. Heikkoutena puolestaan näyttäytyy tietoturva, sillä digitalisaatio kehittyy alalla nopeammin kuin tietojen suojaaminen. Toisaalta myös lainsäädäntö tuntuu laahaavan kehityksen näkökulmasta perässä ja on pirstaloitunut useisiin eri lakeihin ja asetuksiin; tämä voi vaikeuttaa ja hidastaa alan kehitystä, sekä tehdä tietosuojaan liittyvistä asi-oista vaikeatulkintaisia. Sosiaali- ja terveysalan johtajat elävät siis hyvin monimuotoisessa ja jat-kuvasti muuttuvassa todellisuudessa, jossa järjestelmien runsaus ja heikko yhteensopivuus näyt-täisi olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Johtajien arjen työ vaatii it-palveluiden ja substans-sin välissä tulkkina toimimista, ongelmatilanteiden jatkuvaa ratkomista ja henkilökunnan mo-tivoimista järjestelmien opetteluun ja käyttöön. Mielenkiintoista tämän tutkimuksen valossa näyttäisi olevan se, että hyvin toimivat järjestelmät eivät vaadi johtajilta juuri mitään; ne nopeut-tavat arjen työtä ja toimivat sekä asiakkaiden että työntekijöiden palveluiden käytön helpotta-jina. Huonosti toimivat järjestelmät voivat puolestaan vaarantaa asiakasturvallisuuden ja haastavat johtajien ajankäytön ja työnkuvan.
Kokonaisuudessaan digitalisaatiossa on paljon toivoa, mutta toteutus näyttää jonkin verran on-tuvan. Digitalisaatioon liittyvät hankkeet ja järjestelmät ovat pirstoutuneet yksittäisiksi pro-jekteiksi tai erilliseksi toimintakokonaisuuksiksi, jotka elävät aikansa, mutta eivät yleensä päädy laajempaan kansalliseen käyttöön. Järjestelmät eivät keskustele keskenään, eikä niistä saatavaa tietoa ole mahdollista yhdistellä toimiviksi ja uutta informaatiota tuottaviksi kokonaisuuksiksi, ja lisäksi myös koulutus ontuu. Parhaan hyödyn saamiseksi digitalisaation kehitykseen olisi luo-tava selkeämmät kansalliset tavoitteet ja valvonta, asiakasryhmät tulisi sitoa vahvemmin muk-aan kehitystyöhön ja kokonaistehokkuuden sekä hyödyn arvioinnille olisi luotava yhtenäiset, vertailukelpoiset menetelmät. Organisaatio- ja johtamistasolla digitalisaation käytännön tu-keminen ja jatkuva kehitys tulisi miettiä huolella, jotta johtajien aika ei kuluisi ainoastaan digi-talisaatioon liittyvien ongelmien ratkaisuun.
Tämän työn teoreettisessa osassa tarkastellaan sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisaation hyötyjä ja haasteita. Empiirinen osa koostuu puolestaan sosiaali- ja terveysalan johtajien kokemuksista digitaalisaation johtamisesta ja se toteutettiin teemahaastattelun avulla. Työssä käsiteltyjen aineistojen valossa digitalisaatio näyttäytyy hyvin monimuotoisena alueena, jonka toimivuuteen on löydettävissä useita vaikuttavia tekijöitä. Palveluiden ohjauksessa toimi-vuuteen vaikuttavat esimerkiksi ohjelmistojen toimivuus ja keskinäinen yhteensopivuus, sekä tietoturvallisuus ja henkilöstön osaaminen. Heikkoutena puolestaan näyttäytyy tietoturva, sillä digitalisaatio kehittyy alalla nopeammin kuin tietojen suojaaminen. Toisaalta myös lainsäädäntö tuntuu laahaavan kehityksen näkökulmasta perässä ja on pirstaloitunut useisiin eri lakeihin ja asetuksiin; tämä voi vaikeuttaa ja hidastaa alan kehitystä, sekä tehdä tietosuojaan liittyvistä asi-oista vaikeatulkintaisia. Sosiaali- ja terveysalan johtajat elävät siis hyvin monimuotoisessa ja jat-kuvasti muuttuvassa todellisuudessa, jossa järjestelmien runsaus ja heikko yhteensopivuus näyt-täisi olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Johtajien arjen työ vaatii it-palveluiden ja substans-sin välissä tulkkina toimimista, ongelmatilanteiden jatkuvaa ratkomista ja henkilökunnan mo-tivoimista järjestelmien opetteluun ja käyttöön. Mielenkiintoista tämän tutkimuksen valossa näyttäisi olevan se, että hyvin toimivat järjestelmät eivät vaadi johtajilta juuri mitään; ne nopeut-tavat arjen työtä ja toimivat sekä asiakkaiden että työntekijöiden palveluiden käytön helpotta-jina. Huonosti toimivat järjestelmät voivat puolestaan vaarantaa asiakasturvallisuuden ja haastavat johtajien ajankäytön ja työnkuvan.
Kokonaisuudessaan digitalisaatiossa on paljon toivoa, mutta toteutus näyttää jonkin verran on-tuvan. Digitalisaatioon liittyvät hankkeet ja järjestelmät ovat pirstoutuneet yksittäisiksi pro-jekteiksi tai erilliseksi toimintakokonaisuuksiksi, jotka elävät aikansa, mutta eivät yleensä päädy laajempaan kansalliseen käyttöön. Järjestelmät eivät keskustele keskenään, eikä niistä saatavaa tietoa ole mahdollista yhdistellä toimiviksi ja uutta informaatiota tuottaviksi kokonaisuuksiksi, ja lisäksi myös koulutus ontuu. Parhaan hyödyn saamiseksi digitalisaation kehitykseen olisi luo-tava selkeämmät kansalliset tavoitteet ja valvonta, asiakasryhmät tulisi sitoa vahvemmin muk-aan kehitystyöhön ja kokonaistehokkuuden sekä hyödyn arvioinnille olisi luotava yhtenäiset, vertailukelpoiset menetelmät. Organisaatio- ja johtamistasolla digitalisaation käytännön tu-keminen ja jatkuva kehitys tulisi miettiä huolella, jotta johtajien aika ei kuluisi ainoastaan digi-talisaatioon liittyvien ongelmien ratkaisuun.