Chatbot virkavastuussa? : Virkavastuun ja erityisesti rikosoikeudellisen virkavastuun kohdentumisesta viranomaisen chatbot-neuvontapalveluissa
Sorri, Emilia (2022)
Sorri, Emilia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831394
Tiivistelmä
Tekoäly, automaatio ja robotiikka ovat nykypäivänä keskeisessä roolissa ja näyttäytyvät myös viranomaistoiminnassa yhä enenevissä määrin. Tekoälyyn liittyvässä keskustelussa kantavana teemana on ollut automatisoidut hallintopäätökset sekä virkavastuun kohdentuminen tässä päätöksentekoprosessissa. Yksi keskeinen seikka virkavastuuseen liittyen on viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttaminen automaatiota ja tekoälyteknologiaa hyödyntäen, joka on keskiössä tässä tutkielmassa. Tämä chatbot-palveluiden hyödyntäminen on tuonut hallintoon osin uusia mahdollisuuksia, mutta onko näiden käyttäminen osana viranomaistoimintaa kuitenkaan täysin ongelmatonta juridisesta näkökulmasta?
Tässä tutkielmassa tarkastellaan chatbot-neuvontapalveluita osana viranomaistoimintaa ja virkavastuun kohdentumista näissä chatbot-palveluissa. Tutkielma keskittyy tarkastelemaan aihetta erityisesti rikosoikeudellisen virkavastuun näkökulmasta sivuten kuitenkin osin myös muita virkavastuun osa-alueita. Tutkielmassa käsitellään myös yleisesti virkavastuuta neuvonnassa, sillä chatbot-palveluiden avulla toteutetaan viranomaisen neuvontavelvollisuutta. Tutkielman pääkysymyksenä on, kuinka virkavastuu ja erityisesti rikosoikeudellinen virkavastuu kohdentuu automatisoiduissa tekoälyteknologiaan pohjautuvissa viranomaisen chatbot-palveluissa? Alakysymyksenä ovat kuinka rikosoikeudellinen virkavastuu kohdentuu eri tuotantomallein toteutetuissa chatboteissa sekä kuinka rikosoikeudellinen virkavastuun toteutuu neuvontavelvollisuuden, luottamuksensuojaperiaatteen sekä perustuslain 124 §:n osalta?
Tutkielman tutkimusmetodina on lainoppi, jonka avulla tulkitaan ja systematisoidaan voimassa olevaa oikeutta. Tutkielma leikkaa myös kriittisen lainopin sekä ongelmakeskeisen lainopin pintaa. Tutkielma keskittyy hallinto-oikeudelliseen sekä virkamiesoikeudelliseen tutkimukseen sisältäen kuitenkin osia rikosoikeudesta ja vahingonkorvausoikeudellisesta oikeudenalasta erityisesti virkavastuun osalta.
Tutkielmassa osoitetaan, että virkavastuun kohdentumiseen automatisoiduissa palveluissa liittyvät ongelmallisuudet koskevat ensinnäkin yleisesti neuvontavelvollisuuden sekä virkavastuun välisen suhteen epäselvyyttä. Virkavastuun kohdentumisen selkeyttämiseksi erityisesti keskiöön nousee sen määritteleminen, onko neuvonnassa kyse julkisesta vallasta vai ei. Toisaalta chatbot-palveluita koskevan virkavastuun kohdentumisen ongelmallisuus liittyy tuottamuskynnyksen varsin korkeaan luonteeseen eikä näin ollen chatbot-palveluiden tekemät virheet välttämättä täytä tuottamusedellytystä, jolloin rikosoikeudellinen virkavastuu menettää merkitystään. Lisäksi tutkielmassa osoitetaan chatbot-palveluiden osaltaan parantavan yksilön oikeusturvaa, sillä keskustelujen tallentaminen mahdollistaa näytön todennettavuuden.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan chatbot-neuvontapalveluita osana viranomaistoimintaa ja virkavastuun kohdentumista näissä chatbot-palveluissa. Tutkielma keskittyy tarkastelemaan aihetta erityisesti rikosoikeudellisen virkavastuun näkökulmasta sivuten kuitenkin osin myös muita virkavastuun osa-alueita. Tutkielmassa käsitellään myös yleisesti virkavastuuta neuvonnassa, sillä chatbot-palveluiden avulla toteutetaan viranomaisen neuvontavelvollisuutta. Tutkielman pääkysymyksenä on, kuinka virkavastuu ja erityisesti rikosoikeudellinen virkavastuu kohdentuu automatisoiduissa tekoälyteknologiaan pohjautuvissa viranomaisen chatbot-palveluissa? Alakysymyksenä ovat kuinka rikosoikeudellinen virkavastuu kohdentuu eri tuotantomallein toteutetuissa chatboteissa sekä kuinka rikosoikeudellinen virkavastuun toteutuu neuvontavelvollisuuden, luottamuksensuojaperiaatteen sekä perustuslain 124 §:n osalta?
Tutkielman tutkimusmetodina on lainoppi, jonka avulla tulkitaan ja systematisoidaan voimassa olevaa oikeutta. Tutkielma leikkaa myös kriittisen lainopin sekä ongelmakeskeisen lainopin pintaa. Tutkielma keskittyy hallinto-oikeudelliseen sekä virkamiesoikeudelliseen tutkimukseen sisältäen kuitenkin osia rikosoikeudesta ja vahingonkorvausoikeudellisesta oikeudenalasta erityisesti virkavastuun osalta.
Tutkielmassa osoitetaan, että virkavastuun kohdentumiseen automatisoiduissa palveluissa liittyvät ongelmallisuudet koskevat ensinnäkin yleisesti neuvontavelvollisuuden sekä virkavastuun välisen suhteen epäselvyyttä. Virkavastuun kohdentumisen selkeyttämiseksi erityisesti keskiöön nousee sen määritteleminen, onko neuvonnassa kyse julkisesta vallasta vai ei. Toisaalta chatbot-palveluita koskevan virkavastuun kohdentumisen ongelmallisuus liittyy tuottamuskynnyksen varsin korkeaan luonteeseen eikä näin ollen chatbot-palveluiden tekemät virheet välttämättä täytä tuottamusedellytystä, jolloin rikosoikeudellinen virkavastuu menettää merkitystään. Lisäksi tutkielmassa osoitetaan chatbot-palveluiden osaltaan parantavan yksilön oikeusturvaa, sillä keskustelujen tallentaminen mahdollistaa näytön todennettavuuden.