Luottamus, vuorovaikutus ja viestintä etätyön johtamisen kulmakivinä : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Joensuu, Emmi (2022-04-28)
Joensuu, Emmi
28.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831294
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa etätyön ja sen johtamisen erityispiirteitä sekä hyvän ja laadukkaan etätyön johtamisen keinoja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Etätyö on työtä, jota tehdään jossain muualla kuin varsinaisella, fyysisellä työpaikalla tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Etäjohtaminen on tällaisen työn johtamista, jossa esihenkilö ei kohtaa työntekijöitään päivittäin kasvokkain, vaan johtaminen tapahtuu erilaisin tieto- ja viestintäteknologian välineiden avulla.
Tutkimus keskittyy etätyön erityispiirteisiin sekä hyvän ja laadukkaan etätyön johtamisen keinoihin. Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu etätyötä ja sen johtamista koskevasta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta. Aineisto kerättiin sähköisistä tietokannoista systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Aineistoon valikoitui hyväksymis- ja poissulkemiskriteerien avulla tehdyn aineiston seulonnan jälkeen lopulta 6
tutkimusartikkelia. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan etätyön ja sen johtamisen erityispiirteisiin vaikuttaa voimakkaasti
kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen korvaaminen kokonaisuudessaan virtuaalisella viestinnällä ja vuorovaikutuksella. Virtuaalisesti tapahtuvan virtuaalisen viestinnän ja
vuorovaikutuksen laadulla ja tehokkuudella on suuri merkitys etätyön ja sen johtamisen onnistumiseen. Virtuaalinen viestintä ja vuorovaikutus vaikuttavat voimakkaasti
etäjohtamiselle kriittisen luottamuksen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Onnistunut
virtuaalinen viestintä ja vuorovaikutus tukevat omalta osaltaan etätyölle ja sen johtamiselle merkittävän luottamuksen kehittymistä ja ylläpitämistä. Tehokkaan, selkeän ja
jatkuvan viestinnän ja vuorovaikutuksen sekä niiden kautta rakentuvan luottamuksen
merkitys onnistuneelle etätyön johtamiselle on suuri.
Tutkimuksen mukaan hyvä ja laadukas etätyön johtaminen koostuu työntekijän yksilöllisestä tukemisesta, selkeästä tavoitteiden asettamisesta, hyvästä suunnittelusta, työn
tehokkuuden seurannasta, säännöllisestä, selkeästä ja monikanavaisesta viestinnästä ja
vuorovaikutuksesta sekä hyvästä tiedonkulusta. Lisäksi etäjohtajan tärkeinä ominaisuuksina pidetään hyviä IT-, vuorovaikutus-, viestintä-, sekä konfliktinratkaisutaitoja.
Etätyön johtamista ja esihenkilöiden etätyön johtamistaitoja on tärkeää kehittää myös
tulevaisuudessa, sillä tämä lisää etätyön ja sen johtamisen laatua.
Tutkimus keskittyy etätyön erityispiirteisiin sekä hyvän ja laadukkaan etätyön johtamisen keinoihin. Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu etätyötä ja sen johtamista koskevasta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta. Aineisto kerättiin sähköisistä tietokannoista systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Aineistoon valikoitui hyväksymis- ja poissulkemiskriteerien avulla tehdyn aineiston seulonnan jälkeen lopulta 6
tutkimusartikkelia. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan etätyön ja sen johtamisen erityispiirteisiin vaikuttaa voimakkaasti
kasvokkain tapahtuvan vuorovaikutuksen korvaaminen kokonaisuudessaan virtuaalisella viestinnällä ja vuorovaikutuksella. Virtuaalisesti tapahtuvan virtuaalisen viestinnän ja
vuorovaikutuksen laadulla ja tehokkuudella on suuri merkitys etätyön ja sen johtamisen onnistumiseen. Virtuaalinen viestintä ja vuorovaikutus vaikuttavat voimakkaasti
etäjohtamiselle kriittisen luottamuksen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Onnistunut
virtuaalinen viestintä ja vuorovaikutus tukevat omalta osaltaan etätyölle ja sen johtamiselle merkittävän luottamuksen kehittymistä ja ylläpitämistä. Tehokkaan, selkeän ja
jatkuvan viestinnän ja vuorovaikutuksen sekä niiden kautta rakentuvan luottamuksen
merkitys onnistuneelle etätyön johtamiselle on suuri.
Tutkimuksen mukaan hyvä ja laadukas etätyön johtaminen koostuu työntekijän yksilöllisestä tukemisesta, selkeästä tavoitteiden asettamisesta, hyvästä suunnittelusta, työn
tehokkuuden seurannasta, säännöllisestä, selkeästä ja monikanavaisesta viestinnästä ja
vuorovaikutuksesta sekä hyvästä tiedonkulusta. Lisäksi etäjohtajan tärkeinä ominaisuuksina pidetään hyviä IT-, vuorovaikutus-, viestintä-, sekä konfliktinratkaisutaitoja.
Etätyön johtamista ja esihenkilöiden etätyön johtamistaitoja on tärkeää kehittää myös
tulevaisuudessa, sillä tämä lisää etätyön ja sen johtamisen laatua.