Organisaatioon yhteensopivien työntekijöiden houkuttelu työnantajabrändäyksen keinoin : Tapaustutkimus kolmesta IT-alan kasvuyrityksestä
Perkiö, Eveliina (2022-04-25)
Perkiö, Eveliina
25.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530266
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530266
Tiivistelmä
Tämän päivän työelämässä useilla toimialoilla suuresti läsnä oleva osaajapula sekä työntekijöiden muuttuneet asenteet työtä kohtaan ovat johtaneet tilanteeseen, jossa työnantajien täytyy tietoisesti pyrkiä luomaan houkuttelevaa kuvaa itsestään voittaakseen kilpailun osaajista. Yksi tällaisista aloista on IT-ala, joka on tunnettu työntekijöiden korkeasta osaamisesta ja niin sanotuista työntekijöiden markkinoista. Työvoimapula vaikuttaa myös useiden yritysten kasvuun heikentävästi, minkä johdosta esimerkiksi monet kasvuyritykset kärsivät osaajien houkuttelun haasteista. Vastaukseksi työntekijäkilpailuun on muodostunut ilmiö, jota kutsutaan työnantajabrändäykseksi. Työnantajien toteuttaman työnantajabrändäyksen tavoitteena on muun muassa voittaa kilpailu halutuista osaajista, sitouttaa olemassa olevia työntekijöitä sekä tuottaa taloudellisia ja työhyvinvointia lisääviä hyötyjä organisaatiolle. Haasteena työntekijöiden löytämisessä ja sitouttamisessa on lisäksi työnantajien halu löytää organisaatioon osaamiseltaan, arvoiltaan ja asenteiltaan yhteensopivia työntekijöitä, jotka sitoutuisivat organisaatioon vahvemmin ja myös viihtyisivät siellä.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat kolme IT-alan kasvuyritystä. Tavoitteena tutkimuksessa on syventää ymmärrystä tekijöistä ja tavoista, joilla työnantajabrändi muodostuu sekä selvittää työnantajabrändäyksen yhteys henkilö-organisaatio-yhteensopivuuteen. Lisäksi tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, millä työnantajabrändäyksen keinoilla IT-alan kasvuyritysten on mahdollista löytää ja houkutella juuri heille sopivia työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisen osan muodostaa luonnollinen aineisto, joka sisältää kohdeyritysten olemassa olevia kirjoituksia yritysten verkkosivuilta, työpaikkailmoituksista sekä blogeista. Toinen osa aineisosta muodostuu kyseisten yritysten edustajien teemahaastatteluista. Aineistojen analyysimenetelmänä käytetään sisällön analyysia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan päätellä, että työnantajabrändin muodostuminen on pitkäjänteinen ja moniulotteinen prosessi. Brändi muodostuu yrityksen jokapäiväisen toiminnan pohjalta ja välittyy eteenpäin muun muassa työntekijöiden omien kokemusten ja vertaisviestinnän, maksetun, ansaitun ja omistetun median sekä verkostojen ja yhteistyökumppaneiden kautta. Työnantajat voivat itse vaikuttaa moniin työnantajabrändin tekijöihin. Kyseiset tekijät esitellään tutkimuksessa tarkemmin. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että työnantajabrändäyksellä voidaan oleellisesti vaikuttaa henkilö-organisaatio-yhteensopivuuden löytymiseen.
Kyseisiä työnantajabrändäyksen keinoja ovat muun muassa erilaiset rekrytointitoimenpiteet, arvot ja organisaatiokulttuuri, yhteistyöt sekä tapahtumat. Aineiston pohjalta voidaan kuitenkin päätellä, että keinot eivät toimi yksinään, vaan onnistuminen vaatii keinojen, kanavien ja henkilöiden pitkäjänteistä yhteistyötä.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat kolme IT-alan kasvuyritystä. Tavoitteena tutkimuksessa on syventää ymmärrystä tekijöistä ja tavoista, joilla työnantajabrändi muodostuu sekä selvittää työnantajabrändäyksen yhteys henkilö-organisaatio-yhteensopivuuteen. Lisäksi tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, millä työnantajabrändäyksen keinoilla IT-alan kasvuyritysten on mahdollista löytää ja houkutella juuri heille sopivia työntekijöitä. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisen osan muodostaa luonnollinen aineisto, joka sisältää kohdeyritysten olemassa olevia kirjoituksia yritysten verkkosivuilta, työpaikkailmoituksista sekä blogeista. Toinen osa aineisosta muodostuu kyseisten yritysten edustajien teemahaastatteluista. Aineistojen analyysimenetelmänä käytetään sisällön analyysia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan päätellä, että työnantajabrändin muodostuminen on pitkäjänteinen ja moniulotteinen prosessi. Brändi muodostuu yrityksen jokapäiväisen toiminnan pohjalta ja välittyy eteenpäin muun muassa työntekijöiden omien kokemusten ja vertaisviestinnän, maksetun, ansaitun ja omistetun median sekä verkostojen ja yhteistyökumppaneiden kautta. Työnantajat voivat itse vaikuttaa moniin työnantajabrändin tekijöihin. Kyseiset tekijät esitellään tutkimuksessa tarkemmin. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että työnantajabrändäyksellä voidaan oleellisesti vaikuttaa henkilö-organisaatio-yhteensopivuuden löytymiseen.
Kyseisiä työnantajabrändäyksen keinoja ovat muun muassa erilaiset rekrytointitoimenpiteet, arvot ja organisaatiokulttuuri, yhteistyöt sekä tapahtumat. Aineiston pohjalta voidaan kuitenkin päätellä, että keinot eivät toimi yksinään, vaan onnistuminen vaatii keinojen, kanavien ja henkilöiden pitkäjänteistä yhteistyötä.