Circular Economy in Textile and Apparel Industry : The role of consumers in the shift from linear to circular economy
Loiske, Iida Sofia (2022-04-03)
Loiske, Iida Sofia
03.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040326756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040326756
Tiivistelmä
Tekstiili- ja vaateteollisuus on yksi saastuttavimmista teollisuuden aloista. Se saastuttaa enemmän kuin globaali lento- ja laivaliikenne yhteensä. Teollisuuden alan ominaisiin piirteisiin kuuluu merkittävät hiilidioksidipäästöt sekä luonnonvarojen ylikulutus. Tällä hetkellä tekstiili- ja vaateteollisuus nojaa vahvasti pikamuotiin, joka perustuu ajatukseen, että vaatteita tehdään nopealla aikataululla ja uusia mallistoja tulee jatkuvasti lisää, jolloin vaatteet usein päätyvät lyhyessä ajassa kaatopaikalle. Globaalin kulutuksen on arvioitu nousevan 63% vuoteen 2030 mennessä, jolloin maapallon resurssit eivät enää riitä vastaamaan kulutukseen. Resurssien loppuminen voidaan ehkäistä siirtymällä lineaarisesta talousmallista kiertotalousmalliin.
Kiertotalousmallissa ajatuksena on pitää raaka-aineet käytössä mahdollisimman pitkään ja luoda pitkäkestoista arvoa, jolloin myös saaste vähenee ja uusia resursseja tarvitaan entistä vähemmän. Tämä tutkielma keskittyy kiertotalouteen tekstiili- ja vaateteollisuuden kontekstissa, jolloin kyse on käytettyjen tekstiilien ja vaatteiden ostamisesta, myymisestä, vuokraamisesta sekä kierrättämisestä. Kuluttajilla on tärkeä rooli siirryttäessä lineaarisesta talousmallista kiertotalousmalliin tekstiili- ja vaateteollisuudessa. Kuluttajien merkittävyys kiteytyy heidän vaikutusvaltaansa työntää yrityksiä kohti kiertotalousmalleja. Lisäksi kuluttajilla on erilaisia rooleja kiertotaloudessa kuten ostaja, myyjä ja korjaaja. On erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kannustavia toimia, joilla kuluttajat saadaan osallistumaan kiertotalouteen.
Teoria käsittää katsauksen kiertotalouteen niin yleisellä tasolla kuin tekstiili- ja vaateteollisuuden kontekstissakin. Lisäksi kuluttajien eri rooleja käsitellään samoin kuin tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kannustavia toimia, joilla kuluttajat saadaan osallistumaan kiertotalouteen. Empiirinen osio tutkii eksperttien näkemyksiä kuluttajien roolista ja tavoista saada heidät osallistumaan kiertotalouteen. Lisäksi kuluttajien näkemyksiä tekijöistä, jotka vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä ja halukkuuteensa osallistua kiertotalouteen käsitellään.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että kuluttajilla on erilaisia rooleja kiertotaloudessa ja he ovat tärkeä osa siirtymässä kohti kiertotalousmallia eri rooliensa kautta sekä johtuen heidän vaikutusvallastaan saada muutosta aikaan omien kulutusvalintojensa kautta ja vaikuttamalla yritysten toimintaan. Tutkimus tuotti monia tapoja saada kuluttajat osallistumaan kiertotalouteen, mutta neljä tapaa nousi eniten pinnalle. Nämä neljä tapaa ovat kiertotalousmallien paketoiminen houkutteleviksi konsepteiksi, tekemällä niistä helpompia vaihtoehtoja kuluttajille, niiden normalisointi ja säädökset.
Kiertotalousmallissa ajatuksena on pitää raaka-aineet käytössä mahdollisimman pitkään ja luoda pitkäkestoista arvoa, jolloin myös saaste vähenee ja uusia resursseja tarvitaan entistä vähemmän. Tämä tutkielma keskittyy kiertotalouteen tekstiili- ja vaateteollisuuden kontekstissa, jolloin kyse on käytettyjen tekstiilien ja vaatteiden ostamisesta, myymisestä, vuokraamisesta sekä kierrättämisestä. Kuluttajilla on tärkeä rooli siirryttäessä lineaarisesta talousmallista kiertotalousmalliin tekstiili- ja vaateteollisuudessa. Kuluttajien merkittävyys kiteytyy heidän vaikutusvaltaansa työntää yrityksiä kohti kiertotalousmalleja. Lisäksi kuluttajilla on erilaisia rooleja kiertotaloudessa kuten ostaja, myyjä ja korjaaja. On erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kannustavia toimia, joilla kuluttajat saadaan osallistumaan kiertotalouteen.
Teoria käsittää katsauksen kiertotalouteen niin yleisellä tasolla kuin tekstiili- ja vaateteollisuuden kontekstissakin. Lisäksi kuluttajien eri rooleja käsitellään samoin kuin tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kannustavia toimia, joilla kuluttajat saadaan osallistumaan kiertotalouteen. Empiirinen osio tutkii eksperttien näkemyksiä kuluttajien roolista ja tavoista saada heidät osallistumaan kiertotalouteen. Lisäksi kuluttajien näkemyksiä tekijöistä, jotka vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä ja halukkuuteensa osallistua kiertotalouteen käsitellään.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, että kuluttajilla on erilaisia rooleja kiertotaloudessa ja he ovat tärkeä osa siirtymässä kohti kiertotalousmallia eri rooliensa kautta sekä johtuen heidän vaikutusvallastaan saada muutosta aikaan omien kulutusvalintojensa kautta ja vaikuttamalla yritysten toimintaan. Tutkimus tuotti monia tapoja saada kuluttajat osallistumaan kiertotalouteen, mutta neljä tapaa nousi eniten pinnalle. Nämä neljä tapaa ovat kiertotalousmallien paketoiminen houkutteleviksi konsepteiksi, tekemällä niistä helpompia vaihtoehtoja kuluttajille, niiden normalisointi ja säädökset.