Osaamisen kehittämisen alkuvaiheet ja yhteisöllinen oppiminen oppilaitosorganisaatiossa
Peltokangas, Suvi (2022-03-14)
Peltokangas, Suvi
14.03.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031423308
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031423308
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee osaamisen kehittämisen prosessin alkuvaiheita, kun prosessi on toteutettu yhteisöllisen oppimisen tavoin. Kohdeorganisaatio on oppilaitosyritys, jossa osaaminen ja osaamisesta koostuva asiantuntijuus nähdään tärkeinä resursseina ja kilpailukyvyn takeena.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa tietoa osaamisen kehittämisen ilmiöstä oppilaitoskontekstissa. Erityisesti tutkimuksessa korostuu alkuvaiheiden toteutuksen merkityksen tutkiminen. Yhteisöllisen oppimisen tapojen vaikutukset osana prosessia ovat olleet tutkimuksen keskiössä. Näiden lisäksi tavoitteena on ollut löytää osaamisen kehittämiseen yhteisöllisiä tapoja oppilaitosorganisaatioon istuvina.
Kirjallisuuskatsaus koostuu osaamisen kehittämiseen ja oppimiseen liittyvistä tieteellisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen, osaamisen
kehittämisen prosessi sekä oppivan organisaation teoria ovat olleet viitekehyksenä tutkittavalle ilmiölle. Teoriaosuudessa on avattu lisäksi yhteisöllisen oppimisen tavat sekä SECI-malli tämän prosessin toteutukseen liittyen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu teemahaastatteluista, joihin on haastateltu kymmentä osaamisen kehittämisen prosessin alkuvaiheisiin osallistunutta asiantuntijaa kohdeorganisaation viidestä eri tiimistä. Sisällönanalyysiä on käytetty tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa.
Tutkimus osoittaa, että yhteisöllisen oppimisen keinoin toteutetuilla osaamisen kehittämisen
prosessin alkuvaiheilla on ollut positiivista merkitystä moneen eri asiaan niin työyhteisössä
kuin itse kehittämistyössä. Yhtenä esimerkkinä prosessin merkityksistä ovat vaikutukset yhteisöllisyyteen, jota aina vaan lisääntynyt etätyö on osaltaan vähentänyt. Prosessi on kasvattanut yhteisöllisten menetelmien kautta yrityksen sosiaalista pääomaa, yhteisöllisyyttä ja välilliset vaikutukset työyhteisöön ovat tämän myötä laajat. Yhteisöllisin oppimisen keinoin toteutetun osaamisen kehittämisen alkuvaiheiden vaikutuksia on lisäksi todettu olevan yksilön innostuneisuuteen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Lisäksi prosessi nostatti yksilötasolla esiin mielenkiintoisia tunteita, jotka tukevat oman osaamisen kehittämistä. Kriittisenä tekijänä ja prosessin toteutuksen haasteena on todettu olevan ajankäytön resursointi. Merkillepantavaa on, että prosessin onnistuneelle toteutukselle alkuvaiheiden suunnittelulla, riittävällä aikaresurssilla ja valitulla toteutustavalla on nähty olevan oleellista merkitystä.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa tietoa osaamisen kehittämisen ilmiöstä oppilaitoskontekstissa. Erityisesti tutkimuksessa korostuu alkuvaiheiden toteutuksen merkityksen tutkiminen. Yhteisöllisen oppimisen tapojen vaikutukset osana prosessia ovat olleet tutkimuksen keskiössä. Näiden lisäksi tavoitteena on ollut löytää osaamisen kehittämiseen yhteisöllisiä tapoja oppilaitosorganisaatioon istuvina.
Kirjallisuuskatsaus koostuu osaamisen kehittämiseen ja oppimiseen liittyvistä tieteellisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Osaamisen johtaminen, osaamisen kehittäminen, osaamisen
kehittämisen prosessi sekä oppivan organisaation teoria ovat olleet viitekehyksenä tutkittavalle ilmiölle. Teoriaosuudessa on avattu lisäksi yhteisöllisen oppimisen tavat sekä SECI-malli tämän prosessin toteutukseen liittyen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostuu teemahaastatteluista, joihin on haastateltu kymmentä osaamisen kehittämisen prosessin alkuvaiheisiin osallistunutta asiantuntijaa kohdeorganisaation viidestä eri tiimistä. Sisällönanalyysiä on käytetty tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa.
Tutkimus osoittaa, että yhteisöllisen oppimisen keinoin toteutetuilla osaamisen kehittämisen
prosessin alkuvaiheilla on ollut positiivista merkitystä moneen eri asiaan niin työyhteisössä
kuin itse kehittämistyössä. Yhtenä esimerkkinä prosessin merkityksistä ovat vaikutukset yhteisöllisyyteen, jota aina vaan lisääntynyt etätyö on osaltaan vähentänyt. Prosessi on kasvattanut yhteisöllisten menetelmien kautta yrityksen sosiaalista pääomaa, yhteisöllisyyttä ja välilliset vaikutukset työyhteisöön ovat tämän myötä laajat. Yhteisöllisin oppimisen keinoin toteutetun osaamisen kehittämisen alkuvaiheiden vaikutuksia on lisäksi todettu olevan yksilön innostuneisuuteen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Lisäksi prosessi nostatti yksilötasolla esiin mielenkiintoisia tunteita, jotka tukevat oman osaamisen kehittämistä. Kriittisenä tekijänä ja prosessin toteutuksen haasteena on todettu olevan ajankäytön resursointi. Merkillepantavaa on, että prosessin onnistuneelle toteutukselle alkuvaiheiden suunnittelulla, riittävällä aikaresurssilla ja valitulla toteutustavalla on nähty olevan oleellista merkitystä.