Valehtelevia tai kontrolloivia emme ole : Koronakriittisten identiteetit Facebookin maskiaiheisissa meemeissä
Pietarinen, Jonna Satu Henriikka (2022)
Pietarinen, Jonna Satu Henriikka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022020001
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022020001
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa koronakriittisten ryhmien identiteettejä, joita tuotetaan suomalaisissa koronavastaisissa Facebook-ryhmissä jaetuissa meemeissä. Tutkimuksen aineisto koostuu 21.3.–31.5.2021 tallennetusta 219 meemistä, joista tarkastellaan tarkemmin 60 maskiaiheista meemiä. Meemit ovat identiteetin rakentamisen ja vaikuttamisen keino, ja niitä jaetaan Facebookissa, joka voi alustana vaikuttaa identiteetin kehittymiseen. Identiteetillä tarkoitetaan tutkimuksessa sosiaalisissa suhteissa ja diskursseissa muodostuvaa, jatkuvasti muuttuvaa käsitystä itsestä tai ryhmästä. Identifioituminen joksikin tai toisaalta jonkin vastakohdaksi on merkittävää yhteiskunnallisessa kontekstissa, sillä vastakkainasettelu on esimerkiksi salaliittoteorioiden ja polarisaation keskiössä.
Maskiaiheisia meemejä tutkitaan multimodaalisen diskurssianalyysin ja positioinnin avulla, minkä lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään Roland Barthesin käsitteitä denotaatio, konnotaatio ja symboli. Tutkimus alkaa meemien denotatiivisen ja konnotatiivisen tason tunnistamisella, ja etenee maskiaiheisten meemien analyysiin. Ensin niistä analysoidaan, mitä diskursseja meemeissä tuotetaan, mitä positioita meemeissä esiintyville sisä- ja ulkoryhmille tuotetaan ja mitä symbolisia merkityksiä maskille tuotetaan kussakin diskurssissa. Näiden perusteella tulkitaan, millaisia koronakriittisten identiteettejä aineiston meemeissä on.
Analyysin perusteella koronakriittisille tuotetaan järkevän identiteettiä älykkyyden diskurssissa, uhrin identiteettiä tuhon ja alistamisen diskurssissa, totuutta puolustavan identiteettiä joukkoharhan diskurssissa ja kapinallisen identiteettiä jakautumisen diskurssissa. Erityisesti uhrin ja totuutta puolustavan identiteetit asettuvat vaikutusvaltaisia organisaatioita kuten valtiota, viranomaisia ja mediaa vastaan, kun taas järkevän identiteetti ja kapinallisen identiteetti muita tavallisia ihmisiä vastaan. Identiteetit ovat toisaalta uhmakkaita ja periaatteellisia, mutta myös haavoittuvaisia ja sorrettuja.
Tutkimuksen tuloksien perusteella koronakriittiset identifioituvat sekä valtion että maskeja pitävien muiden kansalaisten ulkoryhmäksi. Meemeissä vahvistetaan koronakriittisten positiivista sisäryhmän identiteettiä. Voimakas käsitys sisäryhmän erinomaisuudesta on salaliittoteorioille tyypillinen piirre. Meemit myös luovat vastakkainasettelua, joka lisää polarisaatiota. Facebook ei ole meemien jakamisen alustana ongelmaton, sillä se saattaa vahvistaa homogeenisen ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta ja siten myös polarisaatiota. Polarisaatio ja salaliittoteoriat ovat laajentuessaan uhka demokratialle. Koronapandemian aikana ne uhkaavat myös yleistä terveystilannetta vaikuttaessaan ihmisten käyttäytymiseen. Tutkimus lisää ymmärrystä ryhmästä, joka osaltaan vaikuttaa näihin ilmiöihin, sekä sen identiteeteistä koronapandemian aikana.
Maskiaiheisia meemejä tutkitaan multimodaalisen diskurssianalyysin ja positioinnin avulla, minkä lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään Roland Barthesin käsitteitä denotaatio, konnotaatio ja symboli. Tutkimus alkaa meemien denotatiivisen ja konnotatiivisen tason tunnistamisella, ja etenee maskiaiheisten meemien analyysiin. Ensin niistä analysoidaan, mitä diskursseja meemeissä tuotetaan, mitä positioita meemeissä esiintyville sisä- ja ulkoryhmille tuotetaan ja mitä symbolisia merkityksiä maskille tuotetaan kussakin diskurssissa. Näiden perusteella tulkitaan, millaisia koronakriittisten identiteettejä aineiston meemeissä on.
Analyysin perusteella koronakriittisille tuotetaan järkevän identiteettiä älykkyyden diskurssissa, uhrin identiteettiä tuhon ja alistamisen diskurssissa, totuutta puolustavan identiteettiä joukkoharhan diskurssissa ja kapinallisen identiteettiä jakautumisen diskurssissa. Erityisesti uhrin ja totuutta puolustavan identiteetit asettuvat vaikutusvaltaisia organisaatioita kuten valtiota, viranomaisia ja mediaa vastaan, kun taas järkevän identiteetti ja kapinallisen identiteetti muita tavallisia ihmisiä vastaan. Identiteetit ovat toisaalta uhmakkaita ja periaatteellisia, mutta myös haavoittuvaisia ja sorrettuja.
Tutkimuksen tuloksien perusteella koronakriittiset identifioituvat sekä valtion että maskeja pitävien muiden kansalaisten ulkoryhmäksi. Meemeissä vahvistetaan koronakriittisten positiivista sisäryhmän identiteettiä. Voimakas käsitys sisäryhmän erinomaisuudesta on salaliittoteorioille tyypillinen piirre. Meemit myös luovat vastakkainasettelua, joka lisää polarisaatiota. Facebook ei ole meemien jakamisen alustana ongelmaton, sillä se saattaa vahvistaa homogeenisen ryhmän keskinäistä vuorovaikutusta ja siten myös polarisaatiota. Polarisaatio ja salaliittoteoriat ovat laajentuessaan uhka demokratialle. Koronapandemian aikana ne uhkaavat myös yleistä terveystilannetta vaikuttaessaan ihmisten käyttäytymiseen. Tutkimus lisää ymmärrystä ryhmästä, joka osaltaan vaikuttaa näihin ilmiöihin, sekä sen identiteeteistä koronapandemian aikana.