HÄVIÄJÄ-VOITTAJA -EFEKTI JA HINTOJEN YLIREAGOINTI SUOMEN MARKKINOILLA : Tarkastelussa suurten ja keskisuurten yritysten osakkeiden tuotot vuosina 2000 - 2021
Salo, Kasperi (2022-03-17)
Salo, Kasperi
17.03.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031724026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031724026
Tiivistelmä
Kiinnostus sijoittamista kohtaan on kasvanut vahvasti viime vuosien aikana. Tietoa sijoittamisesta
saa nykyään yhä helpommin ymmärrettävässä muodossa, mikä on lisännyt varsinkin nuorten
aikuisten keskuudessa kiinnostusta sijoittamiseen. Tiedämme, että sijoittaessa teemme voittoa
ostamalla osakkeita halvalla ja myymällä ne kalliilla. Ylisuurten voittojen mahdollisuus
markkinoilla kiinnostaa varmasti kaikkia markkinoilla toimivia sijoittajia. Anomaliat tarjoavat
tavan ylisuuriin voittoihin, johtuen markkinoiden tehottomuudesta. Markkinoiden tehottomuus
onkin aiheuttanut paljon kritiikkiä perinteistä taloustiedettä kohtaan ja se on johtanut
käyttäytymistaloustieteen syntyyn, mikä on nykyään osa taloustieteen tutkimusten normistoa.
Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että anomalioita esiintyy markkinoilla, mutta niiden olemassaolon
syihin on eriäviä mielipiteitä. Anomalioiden tulisi kadota markkinoilta niiden löytymisen jälkeen,
mutta useat anomaliat ovat jääneet markkinoille elämään tiedostamisesta huolimatta. Tästä
hyvä esimerkki on paljon tutkittu momentum-anomalia, jossa osakkeiden kurssien ennakoidaan
jatkavan momentumin mukaan samansuuntaisesti. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt
pidemmän aikavälin tutkimukset, jotka osoittavat momentum suunnan kääntyvän
päinvastaiseksi. Markkinoiden ylireagointi osoittaa vaikutuksia pidemmällä aikavälillä
tapahtuvista osakekurssien palautumisesta takaisin. Positiivisten uutisten -sarja on saanut
osakkeen hinnan ylihinnoitelluksi, jolloin ”palautuminen” takaisin tarkoittaa pienempää
keskimääräistä tuottoa. Samoin myös negatiiviset uutiset heijastuvat alihinnoitteluna,
jolloin ”palautuminen” tarkoittaa keskimääräistä parempaa tuottoa
Tämän pro gradu -tutkielman on tarkoitus selvittää, löytyykö suomen osakemarkkinoilta häviäjävoittaja -efektiä sekä mahdollista hintojen ylireagointia. Markkinoilla tapahtuva ylireagointi
mahdollistaa sijoitusstrategian, jolla on mahdollista tehdä ylisuuria voittoja pelkästään historiaan
perustuvan osakkeiden hintakehityksen perusteella. Tutkimukseen valikoitui Helsingin pörssin
suuret ja keskisuuret yritykset, joiden osakkeiden hintakehitystä seurattiin aikavälillä 2000-2021.
Mahdollisen sijoitusstrategian luomiseksi osakkeet jaettiin portfolioihin desiileittäin niiden
aiemman menestyksen perusteella. Portfolioiden muodostaminen tapahtui kolmen eri
tarkasteluperiodin mukaan. Tämän jälkeen niitä seurattiin kolmen eri pitoajan verran.
Tutkimuksen tuloksena oli, että häviäjä–voittaja -efektiä ei esiintynyt Suomen osakemarkkinoilla
suurien ja keskisuurien yritysten keskuudessa, mutta hintojen ylireagointia on havaittavissa
häviäjäportfolioiden osalta varsin selvästi. Varsinkin tarkasteltaessa viiden vuoden
tarkasteluperiodia tulokset ovat hyvinkin selkeät. Näistä tuloksista selviää häviäjäportfolioiden
osakkeiden tuottavan niin vuoden, kolmen kuin viiden vuoden pitoajoilla huomattavasti
keskimääräistä paremmin.
saa nykyään yhä helpommin ymmärrettävässä muodossa, mikä on lisännyt varsinkin nuorten
aikuisten keskuudessa kiinnostusta sijoittamiseen. Tiedämme, että sijoittaessa teemme voittoa
ostamalla osakkeita halvalla ja myymällä ne kalliilla. Ylisuurten voittojen mahdollisuus
markkinoilla kiinnostaa varmasti kaikkia markkinoilla toimivia sijoittajia. Anomaliat tarjoavat
tavan ylisuuriin voittoihin, johtuen markkinoiden tehottomuudesta. Markkinoiden tehottomuus
onkin aiheuttanut paljon kritiikkiä perinteistä taloustiedettä kohtaan ja se on johtanut
käyttäytymistaloustieteen syntyyn, mikä on nykyään osa taloustieteen tutkimusten normistoa.
Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että anomalioita esiintyy markkinoilla, mutta niiden olemassaolon
syihin on eriäviä mielipiteitä. Anomalioiden tulisi kadota markkinoilta niiden löytymisen jälkeen,
mutta useat anomaliat ovat jääneet markkinoille elämään tiedostamisesta huolimatta. Tästä
hyvä esimerkki on paljon tutkittu momentum-anomalia, jossa osakkeiden kurssien ennakoidaan
jatkavan momentumin mukaan samansuuntaisesti. Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt
pidemmän aikavälin tutkimukset, jotka osoittavat momentum suunnan kääntyvän
päinvastaiseksi. Markkinoiden ylireagointi osoittaa vaikutuksia pidemmällä aikavälillä
tapahtuvista osakekurssien palautumisesta takaisin. Positiivisten uutisten -sarja on saanut
osakkeen hinnan ylihinnoitelluksi, jolloin ”palautuminen” takaisin tarkoittaa pienempää
keskimääräistä tuottoa. Samoin myös negatiiviset uutiset heijastuvat alihinnoitteluna,
jolloin ”palautuminen” tarkoittaa keskimääräistä parempaa tuottoa
Tämän pro gradu -tutkielman on tarkoitus selvittää, löytyykö suomen osakemarkkinoilta häviäjävoittaja -efektiä sekä mahdollista hintojen ylireagointia. Markkinoilla tapahtuva ylireagointi
mahdollistaa sijoitusstrategian, jolla on mahdollista tehdä ylisuuria voittoja pelkästään historiaan
perustuvan osakkeiden hintakehityksen perusteella. Tutkimukseen valikoitui Helsingin pörssin
suuret ja keskisuuret yritykset, joiden osakkeiden hintakehitystä seurattiin aikavälillä 2000-2021.
Mahdollisen sijoitusstrategian luomiseksi osakkeet jaettiin portfolioihin desiileittäin niiden
aiemman menestyksen perusteella. Portfolioiden muodostaminen tapahtui kolmen eri
tarkasteluperiodin mukaan. Tämän jälkeen niitä seurattiin kolmen eri pitoajan verran.
Tutkimuksen tuloksena oli, että häviäjä–voittaja -efektiä ei esiintynyt Suomen osakemarkkinoilla
suurien ja keskisuurien yritysten keskuudessa, mutta hintojen ylireagointia on havaittavissa
häviäjäportfolioiden osalta varsin selvästi. Varsinkin tarkasteltaessa viiden vuoden
tarkasteluperiodia tulokset ovat hyvinkin selkeät. Näistä tuloksista selviää häviäjäportfolioiden
osakkeiden tuottavan niin vuoden, kolmen kuin viiden vuoden pitoajoilla huomattavasti
keskimääräistä paremmin.