Strategiaprosessin kehittäminen PK-yritykseen
Koivuniemi, Tami Jarkko (2022-01-27)
Koivuniemi, Tami Jarkko
27.01.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012711120
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012711120
Tiivistelmä
Yrityksen strategia on toiminnan punainen lanka. Se tiivistää yrityksen tahtotilan, tavoitteen, menetelmät, arvot ja periaatteet ymmärrettäväksi ja toteutettavaksi kokonaisuudeksi. Strate-gia ei ole yksittäinen toimenpide vaan joukko valintoja, suunnitelmia ja niiden tavoitteellisia toteuttamisprojekteja. Strategia on yhtä hyvä kuin sen huonoin osa. Hyväkään suunnitelma ei onnistu, jos sitä ei saada tehokkaasti toiminnallistettua tai vietyä osaksi yrityksen operatiivista toimintaa. Toisaalta tehokkainkaan organisaatio ei saavuta sille asetettuja tavoitteita, jos niitä ei ymmärretä ja niitä ei koeta omiksi. Säännöllinen strategian arviointi sekä päivittäminen on yrityksen tapa kehittää ja kasvattaa toimintaansa mutta myös osa riskienhallintaa.
Tutkielman tavoitteena on kehittää konstruktiivisella tutkimusotteella kohdeyritykselle soveltu-va malli strategiaprosessiksi. Mallin teoreettinen viitekehys luodaan esittelemällä kirjallisuus-katsauksessa strategiaprosessi ja siihen keskeisesti vaikuttavia teorioita kuten johtaminen, strateginen kilpailuetu ja liiketoimintaosaaminen. Kohdeyrityksen strategiaprosessin kuvaami-nen ja analysointi muodostavat empiirisen lähtökohdan uuden mallin kehittelylle. Mallia lähes-tytään empiirisesti haastatteluaineiston ja kirjallisen aineiston avulla. Sovellan empiirisen ai-neiston käsittelyssä osallistavan strategiatyön tutkimusta. Näiden perusteella luodaan kehit-tämisratkaisu esiteltyyn ongelmaan. Kehittämisratkaisuna esitellään strategiaprosessin hallin-nan malli kohdeyrityksen kontekstissa. Lisäksi esitellään mallia tukevana työkaluna vuosikello strategian ohjaamiseen. Lopuksi arvioidaan esitellyn kehittämisratkaisun hyödynnettävyyttä kohdeyrityksen kontekstin ulkopuolella ja esitellään mallin jatkokehitysajatukset.
Tutkielman tavoitteena on kehittää konstruktiivisella tutkimusotteella kohdeyritykselle soveltu-va malli strategiaprosessiksi. Mallin teoreettinen viitekehys luodaan esittelemällä kirjallisuus-katsauksessa strategiaprosessi ja siihen keskeisesti vaikuttavia teorioita kuten johtaminen, strateginen kilpailuetu ja liiketoimintaosaaminen. Kohdeyrityksen strategiaprosessin kuvaami-nen ja analysointi muodostavat empiirisen lähtökohdan uuden mallin kehittelylle. Mallia lähes-tytään empiirisesti haastatteluaineiston ja kirjallisen aineiston avulla. Sovellan empiirisen ai-neiston käsittelyssä osallistavan strategiatyön tutkimusta. Näiden perusteella luodaan kehit-tämisratkaisu esiteltyyn ongelmaan. Kehittämisratkaisuna esitellään strategiaprosessin hallin-nan malli kohdeyrityksen kontekstissa. Lisäksi esitellään mallia tukevana työkaluna vuosikello strategian ohjaamiseen. Lopuksi arvioidaan esitellyn kehittämisratkaisun hyödynnettävyyttä kohdeyrityksen kontekstin ulkopuolella ja esitellään mallin jatkokehitysajatukset.