Ulkoisen työnantajamielikuvan vaikutus IT-alan osaajien rekrytointiin
Ratamo, Jenni (2021-12-29)
Ratamo, Jenni
29.12.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122963433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122963433
Tiivistelmä
Kilpailu parhaista osaajista informaatioteknologia (IT)-alalla on kiristynyt, ja onnistuneista rekrytoinneista on tullut työnantajille strategisesti entistä tärkeämpiä. Pärjätäkseen kilpailussa parhaista osaajista, työnantajan tulee erottua kilpailijoistaan kehittämällä positiivinen ulkoinen työnantajamielikuva. Jotta ulkoinen työnantajamielikuva lisää yrityksen houkuttelevuutta juuri IT-alan osaajien mielestä, työnantajan tulee tietää, mitä IT-alan osaajat arvostavat työnantajassa, ja kehittää ulkoista työnantajamielikuvaa sen mukaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, mitä IT-alan osaajat arvostavat työnantajassa ja miten ulkoista työnantajamielikuvaa voi kehittää IT-alan osaajien rekrytointien edistämiseksi. Tutkimusta varten haastateltiin IT-alan osaajia, kohdeyrityksen sisäisiä IT-alan osaajia ja IT-alan rekrytoijia. Tutkimuksen viitekehys perustuu Dabirianin ja muiden (2019) tutkimukseen IT-alan työnantajien houkuttelevuuteen vaikuttavista arvoista. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan IT-alan osaajat kokivat houkutteleviksi työnantajat, joiden työnantajamielikuvassa korostuivat työn ja vapaa-ajan tasapaino, työn soveltuvuusarvo sekä työn kiinnostavuus- ja kehitysarvo. Lisäksi IT-alan työnantajan tulee markkinoida itseään persoonallisella ja mieleenpainuvalla tavalla. Tutkimuksen mukaan IT-alan osaajat kokivat positiivista ulkoista mielikuvaa edistäväksi markkinoinnin, joka korostaa työn sosiaalista arvoa ja johtajuusarvoa. Aktiivisen markkinoinnin lisäksi työnantajan kannattaa käyttää rekrytoinnissaan suorahakua tavoittaakseen parhaimmat IT-alan osaajat. Houkutteleva työnantajamielikuva ja asiantunteva sekä hyvin verkostoitunut rekrytointikumppani auttavat suorahaun onnistumisessa. Positiivinen ulkoinen työnantajamielikuva edistää siis merkittävästi IT-alan osaajien rekrytointeja, mutta on tärkeää, että se perustuu totuuteen ja on linjassa sisäisen työnantajamielikuvan kanssa. Työnantajan tulee todistaa tämä työnhakijoille lunastamalla markkinoinnissa annetut lupaukset jo rekrytointi-prosessin aikana. Tutkimuksen mukaan näillä keinoilla IT-alan työnantaja voi kehittää ulkoista työnantajamielikuvaansa ja edistää IT-alan osaajien rekrytointia. Työnantajamielikuvan kehittäminen on kuitenkin pitkäjänteistä työtä, ja houkuttelevan ulkoisen työnantajamielikuvan säilyttäminen vaatii jatkuvaa kehitystä ja seurantaa, sekä kohderyhmän toiveiden kuuntelua.