The Relationship between Corporate Social Responsibility and Financial Performance : Evidence from Nordic firms
Palonkoski, Henri Johannes (2021-12-01)
Palonkoski, Henri Johannes
01.12.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120158569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120158569
Tiivistelmä
Social responsibility has during the past few decades become a remarkable megatrend guiding the behavior of different actors in various aspects of life. Consumers are increasingly aware of the societal impacts of their decisions, growing concern about the climate change has forced governments to commit to stricter emission targets, and companies are facing an increasing pressure to consider the large-scale implications of their actions. At the same time the academic discussion around corporate social responsibility has gone through a dramatic change. Only a couple of decades ago the debate largely focused on whether companies have obligations towards the society in addition to generating profits to their shareholders. Nowadays corporate social responsibility is increasingly seen as an essential part of every company’s strategy, and according to the prevailing view corporate social responsibility is believed to enhance companies’ financial performance.
Nordic countries are widely recognized as pioneers in responsibility related matters. However, Nordics have been largely neglected in the previous academic research on the relationship be-tween corporate social responsibility and financial performance. Using the research methodology established in the existing academic literature, the purpose of this study is to find out whether corporate social responsibility enhances the financial performance of Nordic firms. The study aims to figure out whether the positive relationship between corporate social responsibility and financial performance observed in the previous studies hold when focusing solely on the part of the world where the general level of social responsibility is higher than anywhere else. More specifically, the study examines the impact of corporate social responsibility on the firm profitability and value in Nordic publicly listed firms during the period from 2010 to 2020.
The empirical results of the study indicate that the overall corporate social responsibility score is positively and significantly related to firm profitability. Of the three dimensions of corporate social responsibility, the results show that especially environmental and social aspects of corporate responsibility enhance firm profitability, whereas corporate governance aspect turns out to have a negative impact on firm profitability. The evidence doesn’t support the existence of a direct relationship between corporate social responsibility and firm value. However, corporate social responsibility can be seen to impact firm value indirectly through enhanced profitability.
The study contributes to the academic discussion by providing new evidence on the relationship between corporate social responsibility and financial performance in the previously neglected geographical context of Nordic markets. From the practical perspective, the empirical findings confirm that Nordic firms can benefit financially from the investments in corporate social responsibility, especially what it comes to environmental and social aspects of responsibility. Vastuullisuus on viime vuosikymmenien aikana noussut merkittäväksi eri toimijoiden toimintaa ohjaavaksi tekijäksi useilla yhteiskunnan osa-alueilla. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia valintojensa yhteiskunnallisista vaikutuksista, kasvava huoli ympäristöstä on ajanut valtiot sitoutumaan yhä tiukempiin ilmastotavoitteisiin, ja yrityksiin kohdistuu kasvava paine huomioida liiketoimintansa yhteiskunnalliset vaikutukset. Samalla akateeminen keskustelu yhteiskuntavastuusta on kokenut merkittävän muutoksen. Vielä viime vuosikymmeninä painopisteenä on ollut kysymys siitä, ovatko yritykset ylipäätään velvollisia huolehtimaan liiketoimintansa yhteiskunnallisista vaikutuksista omistajiensa tuottojen maksimoimisen lisäksi. Nykyään yhteiskuntavastuun katsotaan enenevissä määrin olevan oleellinen osa jokaisen yrityksen strategiaa, ja vallalla olevan käsityksen mukaan vastuullisuuden nähdään jopa tukevan yritysten taloudellista suorituskykyä.
Pohjoismaita pidetään laajalti edelläkävijöinä vastuullisuuteen ja yritysten liiketoiminnan kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä. Tästä huolimatta Pohjoismaat ovat jääneet vähälle huomiolle kansainvälisesti varsin mittavassa yhteiskuntavastuun ja taloudellisen suorituskyvyn väliseen suhteeseen kohdistuvassa tutkimuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on aiemmassa kirjallisuudessa vakiintuneita menetelmiä hyödyntäen selvittää, parantavatko yrityksen vastuullisuus ja sen eri osa-alueet niiden taloudellista suorituskykyä Pohjoismaissa. Erityisenä mielenkiinnon kohteena on, säilyykö aiemmassa kansainvälisessä tutkimuksessa havaittu positiivinen yhteys vastuullisuuden ja suorituskyvyn välillä myös silloin, kun tarkastelu on rajattu maantieteellisesti maihin, joissa vastuullisuus on yleisesti ottaen korkealla tasolla suhteessa muuhun maailmaan. Tutkimuksessa tarkastellaan yritysten vastuullisuuden yhteyttä niiden kannattavuuteen ja arvoon pohjoismaisissa pörssilistatuissa yrityksissä vuosina 2010–2020.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yritysten vastuullisuuden kokonaispisteytyksellä on positiivinen ja tilastollisesti merkittävä yhteys yritysten kannattavuuteen. Vastuullisuuden eri osa-alueiden tarkastelu paljastaa, että erityisesti ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuullisuus parantaa yritysten kannattavuutta, kun taas yritysten hallintotapaan liittyvä vastuullisuus vaikuttaa kannattavuuteen negatiivisesti. Sen sijaan vastuullisuudella ei havaita olevan merkittävää suoraa yhteyttä pohjoismaisten yritysten arvoon. Vastuullisuuden voi kuitenkin nähdä vaikuttavan yritysarvoon epäsuorasti paremman kannattavuuden kautta.
Tutkimus osallistuu akateemiseen keskusteluun tarjoamalla tuoretta tutkimustietoa vastuullisuuden ja taloudellisen suorituskyvyn yhteydestä aiemmassa tutkimuksessa vähäiselle huomiolle jääneillä pohjoismaisilla markkinoilla. Käytännön tasolla tutkimuksen tulokset vahvistavat, että pohjoismaiset yritykset voivat hyötyä taloudellisesti yhteiskuntavastuuseen ja erityisesti ympäristölliseen ja sosiaaliseen vastuuseen tehdyistä panostuksista.
Nordic countries are widely recognized as pioneers in responsibility related matters. However, Nordics have been largely neglected in the previous academic research on the relationship be-tween corporate social responsibility and financial performance. Using the research methodology established in the existing academic literature, the purpose of this study is to find out whether corporate social responsibility enhances the financial performance of Nordic firms. The study aims to figure out whether the positive relationship between corporate social responsibility and financial performance observed in the previous studies hold when focusing solely on the part of the world where the general level of social responsibility is higher than anywhere else. More specifically, the study examines the impact of corporate social responsibility on the firm profitability and value in Nordic publicly listed firms during the period from 2010 to 2020.
The empirical results of the study indicate that the overall corporate social responsibility score is positively and significantly related to firm profitability. Of the three dimensions of corporate social responsibility, the results show that especially environmental and social aspects of corporate responsibility enhance firm profitability, whereas corporate governance aspect turns out to have a negative impact on firm profitability. The evidence doesn’t support the existence of a direct relationship between corporate social responsibility and firm value. However, corporate social responsibility can be seen to impact firm value indirectly through enhanced profitability.
The study contributes to the academic discussion by providing new evidence on the relationship between corporate social responsibility and financial performance in the previously neglected geographical context of Nordic markets. From the practical perspective, the empirical findings confirm that Nordic firms can benefit financially from the investments in corporate social responsibility, especially what it comes to environmental and social aspects of responsibility.
Pohjoismaita pidetään laajalti edelläkävijöinä vastuullisuuteen ja yritysten liiketoiminnan kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä. Tästä huolimatta Pohjoismaat ovat jääneet vähälle huomiolle kansainvälisesti varsin mittavassa yhteiskuntavastuun ja taloudellisen suorituskyvyn väliseen suhteeseen kohdistuvassa tutkimuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on aiemmassa kirjallisuudessa vakiintuneita menetelmiä hyödyntäen selvittää, parantavatko yrityksen vastuullisuus ja sen eri osa-alueet niiden taloudellista suorituskykyä Pohjoismaissa. Erityisenä mielenkiinnon kohteena on, säilyykö aiemmassa kansainvälisessä tutkimuksessa havaittu positiivinen yhteys vastuullisuuden ja suorituskyvyn välillä myös silloin, kun tarkastelu on rajattu maantieteellisesti maihin, joissa vastuullisuus on yleisesti ottaen korkealla tasolla suhteessa muuhun maailmaan. Tutkimuksessa tarkastellaan yritysten vastuullisuuden yhteyttä niiden kannattavuuteen ja arvoon pohjoismaisissa pörssilistatuissa yrityksissä vuosina 2010–2020.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yritysten vastuullisuuden kokonaispisteytyksellä on positiivinen ja tilastollisesti merkittävä yhteys yritysten kannattavuuteen. Vastuullisuuden eri osa-alueiden tarkastelu paljastaa, että erityisesti ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuullisuus parantaa yritysten kannattavuutta, kun taas yritysten hallintotapaan liittyvä vastuullisuus vaikuttaa kannattavuuteen negatiivisesti. Sen sijaan vastuullisuudella ei havaita olevan merkittävää suoraa yhteyttä pohjoismaisten yritysten arvoon. Vastuullisuuden voi kuitenkin nähdä vaikuttavan yritysarvoon epäsuorasti paremman kannattavuuden kautta.
Tutkimus osallistuu akateemiseen keskusteluun tarjoamalla tuoretta tutkimustietoa vastuullisuuden ja taloudellisen suorituskyvyn yhteydestä aiemmassa tutkimuksessa vähäiselle huomiolle jääneillä pohjoismaisilla markkinoilla. Käytännön tasolla tutkimuksen tulokset vahvistavat, että pohjoismaiset yritykset voivat hyötyä taloudellisesti yhteiskuntavastuuseen ja erityisesti ympäristölliseen ja sosiaaliseen vastuuseen tehdyistä panostuksista.