"US plane maker Boeing is facing questions" : Vertailussa Boeingin ja BBC:n käyttämät kehykset Etiopian lento-onnettomuudessa
Airas, Justiina (2021-11-25)
Airas, Justiina
25.11.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557158
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112557158
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa vertaillaan, millaisia kehyksiä lentokonevalmistaja Boeing ja brittiläinen yleisradioyhtiö BBC käyttävät Etiopian lento-onnettomuutta käsittelevässä uutisoinnissaan aikavälillä 10.3.–5.4.2019. Lisäksi tarkastellaan, millainen on kehysten ajallinen esiintyvyys. Tutkimuksen aineisto koostuu Boeingin tiedotteista ja BBC:n uutisista. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään kehysanalyysia. Kehykset nähdään tutkimuksessa toimijoiden tekeminä valintoina, joilla edistetään tiettyjä puolia ja vastaavasti jätetään toisia sanomatta. Tarkastelun kohteena oleva lento-onnettomuus tapahtui Etiopiassa vuonna 2019, kun Boeing 737 MAX -mallinen kone putosi taivaalta pian nousun jälkeen. Poikkeuksellisen onnettomuudesta teki se, että samanmallinen Boeingin matkustajakone oli pudonnut alle puoli vuotta aiemmin Indonesiassa samankaltaisessa onnettomuudessa.
Aineistosta ilmenee yhteensä kuusi erilaista kehystä: vastuun, ihmiskohtaloiden, puolustuksen, onnettomuuden, vaikutusten ja vahinkojen sekä konfliktin kehys. Kehyksistä kolme esiintyy Boeingin aineistossa ja viisi BBC:n aineistossa. Kummassakin aineistoissa esiintyy vain kaksi samaa kehystä, jotka ovat vastuun ja ihmiskohtaloiden kehykset. Ihmiskohtaloiden kehyksen sisältö on kummassakin hyvin samanlainen, mutta vastuun kehys on sen sijaan sisällöltään erilainen riippuen siitä, onko kyseessä Boeing vai BBC.
Boeingin eniten hyödyntämät kehykset ovat vastuun ja puolustuksen kehykset, joilla yritys pyrkii palauttamaan sidosryhmiensä luottamusta, korjaamaan mainettaan sekä puolustautumaan yritystä kohtaan esitettyjä syytöksiä vastaan. BBC:n eniten hyödyntämät kehykset ovat onnettomuuden, vastuun sekä vaikutusten ja vahinkojen kehykset. Kehyksissä korostetaan onnettomuuden syypään etsimistä, onnettomuuden tapahtumien tarkempaa läpikäyntiä sekä yleisöjen informoimista onnettomuuden vaikutuksista, erityisesti maailmanlaajuisista lentokielloista.
Sekä Boeing että BBC ovat hyödyntäneet keskimäärin kolmea kehystä yhdessä uutisessa. Boeingin kohdalla kehysten ajallisessa esiintyvyydessä ei ole havaittavissa eroavaisuuksia vaan yritys hyödyntää lähes kaikissa tiedotteissaan kaikkia kolme kehystä. Sen sijaan BBC:n kehysten esiintyvyydessä on huomattavasti enemmän ajallista variaatiota erityisesti vähemmän hyödynnetyissä kehyksissä. Molemmissa aineistoissa kehysten esiintyvyys nousee tarkastelujakson loppupuolella.
Aineistosta ilmenee yhteensä kuusi erilaista kehystä: vastuun, ihmiskohtaloiden, puolustuksen, onnettomuuden, vaikutusten ja vahinkojen sekä konfliktin kehys. Kehyksistä kolme esiintyy Boeingin aineistossa ja viisi BBC:n aineistossa. Kummassakin aineistoissa esiintyy vain kaksi samaa kehystä, jotka ovat vastuun ja ihmiskohtaloiden kehykset. Ihmiskohtaloiden kehyksen sisältö on kummassakin hyvin samanlainen, mutta vastuun kehys on sen sijaan sisällöltään erilainen riippuen siitä, onko kyseessä Boeing vai BBC.
Boeingin eniten hyödyntämät kehykset ovat vastuun ja puolustuksen kehykset, joilla yritys pyrkii palauttamaan sidosryhmiensä luottamusta, korjaamaan mainettaan sekä puolustautumaan yritystä kohtaan esitettyjä syytöksiä vastaan. BBC:n eniten hyödyntämät kehykset ovat onnettomuuden, vastuun sekä vaikutusten ja vahinkojen kehykset. Kehyksissä korostetaan onnettomuuden syypään etsimistä, onnettomuuden tapahtumien tarkempaa läpikäyntiä sekä yleisöjen informoimista onnettomuuden vaikutuksista, erityisesti maailmanlaajuisista lentokielloista.
Sekä Boeing että BBC ovat hyödyntäneet keskimäärin kolmea kehystä yhdessä uutisessa. Boeingin kohdalla kehysten ajallisessa esiintyvyydessä ei ole havaittavissa eroavaisuuksia vaan yritys hyödyntää lähes kaikissa tiedotteissaan kaikkia kolme kehystä. Sen sijaan BBC:n kehysten esiintyvyydessä on huomattavasti enemmän ajallista variaatiota erityisesti vähemmän hyödynnetyissä kehyksissä. Molemmissa aineistoissa kehysten esiintyvyys nousee tarkastelujakson loppupuolella.