Att planera, genomföra och utvärdera språkberikad verksamhet inom småbarnspedagogiken
Jäntti, Saara (2021)
Jäntti, Saara
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112456923
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112456923
Tiivistelmä
Tämän pro gradu tutkielman aihe on kielirikasteisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena vaasalaisen päiväkodissa, jossa työskentelin varhaiskasvatuksen opettajana keväällä 2021. Lähtökohta tutkimukselle oli kiinnostus kielirikasteista toimintaa kohtaan ja mahdollisuus yhdistää työ ja opiskelu mielekkäällä tavalla. Vaasan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassakin mainittava Kieliystävät – Språkvänner toiminta toimi lähtökohtana tälle tutkimukselle.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toimivia ja mielekkäitä toimintatapoja ja menetelmiä kielirikasteisen toiminnan toteuttamisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen materiaali koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa koostuu muistiinpanoista, joita kirjoitin tutkimuksen suunnittelu- ja toteuttamisvaiheessa. Tutkimusmateriaalin toinen osa koostuu lapsiryhmän henkilökunnan näkemyksistä ja käsityksistä kielirikasteisesta toiminnasta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään kaksikieliseen opetukseen sekä kielenopetuksen eri muotoihin varhaiskasvatuksessa. Tässä osassa esitellään myös Kieliystävät-toiminta Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Toinen osa käsittelee varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sekä sen toimintatapoja.
Tulokset osoittavat, että kaikki tämän tutkimuksen keskiössä olleet toimintatavat koettiin toimiviksi. Nämä toimintatavat ovat laulut, kirjat, tervehdykset sekä yksittäiset sanat. Mielekkäimmäksi toimintatavaksi koettiin laulut. Kielirikasteinen toiminta antaa hyvät lähtökohdat toimia kielitietoisesti päiväkodin arjessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toimivia ja mielekkäitä toimintatapoja ja menetelmiä kielirikasteisen toiminnan toteuttamisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen materiaali koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa koostuu muistiinpanoista, joita kirjoitin tutkimuksen suunnittelu- ja toteuttamisvaiheessa. Tutkimusmateriaalin toinen osa koostuu lapsiryhmän henkilökunnan näkemyksistä ja käsityksistä kielirikasteisesta toiminnasta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään kaksikieliseen opetukseen sekä kielenopetuksen eri muotoihin varhaiskasvatuksessa. Tässä osassa esitellään myös Kieliystävät-toiminta Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Toinen osa käsittelee varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sekä sen toimintatapoja.
Tulokset osoittavat, että kaikki tämän tutkimuksen keskiössä olleet toimintatavat koettiin toimiviksi. Nämä toimintatavat ovat laulut, kirjat, tervehdykset sekä yksittäiset sanat. Mielekkäimmäksi toimintatavaksi koettiin laulut. Kielirikasteinen toiminta antaa hyvät lähtökohdat toimia kielitietoisesti päiväkodin arjessa.