Tvåspråkigt skolcampus i Kristinestad : En attitydundersökning bland lärarna i Kristinestads gymnasium och Kristiinankaupungin Lukio
Teirfolk, Nathalie (2021-11-29)
Teirfolk, Nathalie
29.11.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957484
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112957484
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att undersöka två lärargruppers attityder till ett samlokaliserat gymnasiecampus. Lärarna som deltog i studien arbetade vid antingen Kristinestads gymnasium eller Kristiinankaupungin lukio. I Kristinestad har diskussionen om ett samlokaliserat campus förts en längre tid och en förutsättning för att det skulle lyckas i praktiken är att lärarna är positivt inställda till en eventuell samlokalisering.
Studien baserar sig på en enkätundersökning och 18 av totalt 29 lärare vid respektive gymnasier deltog i undersökningen. Tio av dem arbetade vid Kristinestads gymnasium och resterande åtta vid Kristiinankaupungin Lukio.
Lärargrupperna var båda mycket positiva eller positiva till en eventuell samlokalisering. Informanterna räknade upp totalt 43 fördelar som de kunde tänka sig att ett samlokaliserat gymnasiecampus kunde föra med sig. Fördelarna som räknades upp var tvåspråkig miljö, möjlighet att utöka kursutbudet, språkutveckling samt ekonomiska fördelar. Informanterna listade endast åtta nackdelar, dessa berörde främst brist på utrymmen. Totalt tre av informanterna svarade att de inte kunde se några nackdelar, två skrev att det fanns endast fördelar och sex informanter nämner inget om nackdelar i sina svar. Informanterna ansåg dock att språksituationen i Kristinestad kunde förbättras och att politiken var en av orsakerna till att språksituationen inte är tillfredställande.
Sammanfattningsvis var alla lärare positivt inställda till ett samarbete och ser framemot ett eventuellt gemensamt campus. Det syns tydligt att lärarna ser mer fördelar än nackdelar med ett gemensamt campus. Av studien framkom inga större olikheter mellan lärargruppernas åsikter eller attityder.
Studien baserar sig på en enkätundersökning och 18 av totalt 29 lärare vid respektive gymnasier deltog i undersökningen. Tio av dem arbetade vid Kristinestads gymnasium och resterande åtta vid Kristiinankaupungin Lukio.
Lärargrupperna var båda mycket positiva eller positiva till en eventuell samlokalisering. Informanterna räknade upp totalt 43 fördelar som de kunde tänka sig att ett samlokaliserat gymnasiecampus kunde föra med sig. Fördelarna som räknades upp var tvåspråkig miljö, möjlighet att utöka kursutbudet, språkutveckling samt ekonomiska fördelar. Informanterna listade endast åtta nackdelar, dessa berörde främst brist på utrymmen. Totalt tre av informanterna svarade att de inte kunde se några nackdelar, två skrev att det fanns endast fördelar och sex informanter nämner inget om nackdelar i sina svar. Informanterna ansåg dock att språksituationen i Kristinestad kunde förbättras och att politiken var en av orsakerna till att språksituationen inte är tillfredställande.
Sammanfattningsvis var alla lärare positivt inställda till ett samarbete och ser framemot ett eventuellt gemensamt campus. Det syns tydligt att lärarna ser mer fördelar än nackdelar med ett gemensamt campus. Av studien framkom inga större olikheter mellan lärargruppernas åsikter eller attityder.