Verkostoyhteistyöllä paikkabrändi vahvemmaksi : Visit Vaasa ja Covid-19 vaikutukset seudun matkailuun
Kaustinen, Sirpa (2021-11)
Kaustinen, Sirpa
11 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552251
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552251
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä siitä, miten verkostojen yhteistyöllä ja määrätietoisella verkostojen johtamisella voidaan kehittää ja vahvistaa paikkabrändiä erityisesti matkailun toimialamurroksen kontekstissa. Kilpailu matkailualalla on kovaa ja paikkabrändillä on iso merkitys paikan houkuttelevuuden ja vetovoimaisuuden näkökulmasta. Organisaatiot ovat tiedostaneet, että pärjätäkseen kilpailussa heidän on verkostoiduttava. Corona-19 pandemia ajoi alan toimialamurrokseen ja sillä on pitkäaikaisia vaikutuksia.
Tutkimuksen teoreettinen osuus pohjautuu paikkabrändin muodostumiseen ja verkostoyhteistyöhön. Teoreettinen viitekehys koostuu näiden teorioiden yhdistämisestä, paikkaidentiteetin ja paikkaimagon yhteisvaikutuksesta paikkabrändin muodostumiseen sekä paikan elementit yhdistettynä Visit Vaasan verkostotoimijoiden yhteistyöhön. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluita. Haastateltavat ovat verkoston ydinjäseniä ja haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2021. Haastatteluilla selvitettiin, millaisena Vaasan seudun paikkabrändi nähdään sekä verkostoyhteistyön haasteet ja mahdollisuudet paikkabrändin kehittämisessä. Verkostoyhteistyötä pidetään erittäin tärkeänä ja painotetaan sitä, ettei ilman verkostoa pystyttäisi työtä tekemään. Verkostojen vahvuuksiksi nimettiin muun muassa informatiiviset ja taloudelliset hyödyt sekä osaamisten yhdistämisen. Myös vahva verkosto tuo alueelle kilpailukykyä ja vahvistaa asemointia.
Tutkimus osoitti, että verkostoyhteistyötä tarvitaan erityisesti nyt kun COVID-19 on ajanut matkailualan murrokseen. Pandemian aikana verkostoista on saanut muun muassa vertaistukea. Matkailuala on joutunut uusiutumaan tuotteita uudelleen organisoimalla ja digitalisaatiolla on yhä suurempi merkitys. Tutkimuksen tuloksena verkostoyhteistyötä tulisi tiivistää yhteisen verkostostrategian muodossa, asettaa selkeitä tavoitteita, kiinnittää huomiota tiedon jakamiseen ja varmistua siitä, että verkoston jäsenillä on oikeanlainen paikkabrändin mielikuva, jota viestiä eteenpäin.
Tutkimuksesta nousseita kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää Vaasan seudun verkostoyhteistyön kehittämistoimenpiteissä, joista jokainen verkostonjäsen hyötyy. Verkostoyhteistyön merkitys paikkabrändin menestymisessä on merkittävä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus pohjautuu paikkabrändin muodostumiseen ja verkostoyhteistyöhön. Teoreettinen viitekehys koostuu näiden teorioiden yhdistämisestä, paikkaidentiteetin ja paikkaimagon yhteisvaikutuksesta paikkabrändin muodostumiseen sekä paikan elementit yhdistettynä Visit Vaasan verkostotoimijoiden yhteistyöhön. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluita. Haastateltavat ovat verkoston ydinjäseniä ja haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2021. Haastatteluilla selvitettiin, millaisena Vaasan seudun paikkabrändi nähdään sekä verkostoyhteistyön haasteet ja mahdollisuudet paikkabrändin kehittämisessä. Verkostoyhteistyötä pidetään erittäin tärkeänä ja painotetaan sitä, ettei ilman verkostoa pystyttäisi työtä tekemään. Verkostojen vahvuuksiksi nimettiin muun muassa informatiiviset ja taloudelliset hyödyt sekä osaamisten yhdistämisen. Myös vahva verkosto tuo alueelle kilpailukykyä ja vahvistaa asemointia.
Tutkimus osoitti, että verkostoyhteistyötä tarvitaan erityisesti nyt kun COVID-19 on ajanut matkailualan murrokseen. Pandemian aikana verkostoista on saanut muun muassa vertaistukea. Matkailuala on joutunut uusiutumaan tuotteita uudelleen organisoimalla ja digitalisaatiolla on yhä suurempi merkitys. Tutkimuksen tuloksena verkostoyhteistyötä tulisi tiivistää yhteisen verkostostrategian muodossa, asettaa selkeitä tavoitteita, kiinnittää huomiota tiedon jakamiseen ja varmistua siitä, että verkoston jäsenillä on oikeanlainen paikkabrändin mielikuva, jota viestiä eteenpäin.
Tutkimuksesta nousseita kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää Vaasan seudun verkostoyhteistyön kehittämistoimenpiteissä, joista jokainen verkostonjäsen hyötyy. Verkostoyhteistyön merkitys paikkabrändin menestymisessä on merkittävä.