Ammatillisen koulutuksen toiminta ja koulutuksen kansainvälistyminen : Arvonlisäverokohtelun ratkaiseminen
Yli-Kivistö, Mari (2021-11-21)
Yli-Kivistö, Mari
21.11.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112156314
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021112156314
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe nousi esille ajatuksesta koulutuksen järjestäjän kansainvälisyystoiminnan kehittämisessä, jossa tulisi pohtia kehittämistoiminnassa huomioitava arvonlisäverokohtelu. Ammatillisen koulutuksen järjestäjälle myönnetyissä kansainvälisyyshankkeissa on tavoitteena kehittää koulutusyhteistyötä sekä kansainvälisyystoimintaa. Tutkimukseen toi laajemman näkökulman sekä yhteneväisen kokonaisuuden oma mielenkiinto, joka kohdistui ammatillisen koulutuksen järjestäjän toimintaan ja toiminnan arvolisäverokohtelun pohdintaan.
Tällä oikeusdogmaattisella tutkimuksella pyritään johdonmukaisuuteen sekä yhdenmukaisuuteen, joissa toisiaan olosuhteiltaan vastaavat tapaukset ratkaistaan samalla lailla lakia sovellettaessa. Lakia ja säännöksiä tutkimalla pyritään tulkitsemaan voimassa olevaa oikeutta sekä välttämään ristiriitoja käsitteiden ja ratkaisukäytäntöjen välillä. Oikeusjärjestyksen sisältöä tutkimalla oikeuslähteiden sovellettavuus käsiteltävässä tulkintakysymyksessä. Tutkielman tarkoituksena on esitellä voimassa oleva oikeustila, sekä tuoda esiin siihen liittyviä tulkintakysymyksiä ja ongelmia. Tulkitsemalla tietoa eri oikeuslähteistä, luodaan suosituksia tulkintaa vaativiin kysymyksiin, joita käytännössä kohdataan. Oikeusdogmaattisen tutkielman lähdemateriaali koostuu pääasiassa kansalliseen arvolisäverolakiin sekä muihin oikeuslähteisiin. Lisäksi oppivelvollisuuden muuttuessa tutkimuksen lähteenä on myös laki oppivelvollisuudesta, joka vaikuttaa opiskelijoilta perittäviin maksuihin sekä tarjottaviin opiskeluvälineisiin oppivelvollisuusiän noustessa.
Tutkimuksessa tutkitaan arvonlisäverokohtelua ammatillisen koulutuksen järjestäjän toiminnassa, koulutuksien myynnissä sekä kansainvälisyystoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Ammatillisen koulutuksen toiminta voi jakautua arvonlisäverolliseen ja -verottomaan toimitaan. Verottoman koulutustoiminnan perusteet on säädetty laissa ammatillisesta koulutuksesta sekä arvonlisäverolaissa säädettyjen ehtojen mukaisesti.
Tutkielman perusteella ammatillisen koulutuksen järjestäjän arvonlisäverosta vapautetuksi koulutustoiminnaksi voidaan pääsääntöisesti lukea sellainen toiminta, joka on määritelty toteutettavaksi lain nojalla sekä toteutetaan valtion tukemin varoin. Tällaisia koulutuksia ovat ammatillisen koulutuksen lisäksi yleissivistävä koulutus, korkeakouluopetus sekä taiteen perusopetus. Oppilastyönä tehtävät tavarat ja palvelut ovat oppilaiden koulutuksen yhteydessä tekemiä tavaroita tai tuottamia arvonlisäverottomia palveluita. Oppilaiden valmistavat tuotteet ja suorittamat palvelut tulee olla kiinteästi yhteydessä koulutukseen ja olla välttämättömiä koulutuksen kannalta. Mikäli palveluita tuotetaan liiketoiminnan näkökulmasta, tulee niistä suorittaa arvonlisäveroa.
Tällä oikeusdogmaattisella tutkimuksella pyritään johdonmukaisuuteen sekä yhdenmukaisuuteen, joissa toisiaan olosuhteiltaan vastaavat tapaukset ratkaistaan samalla lailla lakia sovellettaessa. Lakia ja säännöksiä tutkimalla pyritään tulkitsemaan voimassa olevaa oikeutta sekä välttämään ristiriitoja käsitteiden ja ratkaisukäytäntöjen välillä. Oikeusjärjestyksen sisältöä tutkimalla oikeuslähteiden sovellettavuus käsiteltävässä tulkintakysymyksessä. Tutkielman tarkoituksena on esitellä voimassa oleva oikeustila, sekä tuoda esiin siihen liittyviä tulkintakysymyksiä ja ongelmia. Tulkitsemalla tietoa eri oikeuslähteistä, luodaan suosituksia tulkintaa vaativiin kysymyksiin, joita käytännössä kohdataan. Oikeusdogmaattisen tutkielman lähdemateriaali koostuu pääasiassa kansalliseen arvolisäverolakiin sekä muihin oikeuslähteisiin. Lisäksi oppivelvollisuuden muuttuessa tutkimuksen lähteenä on myös laki oppivelvollisuudesta, joka vaikuttaa opiskelijoilta perittäviin maksuihin sekä tarjottaviin opiskeluvälineisiin oppivelvollisuusiän noustessa.
Tutkimuksessa tutkitaan arvonlisäverokohtelua ammatillisen koulutuksen järjestäjän toiminnassa, koulutuksien myynnissä sekä kansainvälisyystoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Ammatillisen koulutuksen toiminta voi jakautua arvonlisäverolliseen ja -verottomaan toimitaan. Verottoman koulutustoiminnan perusteet on säädetty laissa ammatillisesta koulutuksesta sekä arvonlisäverolaissa säädettyjen ehtojen mukaisesti.
Tutkielman perusteella ammatillisen koulutuksen järjestäjän arvonlisäverosta vapautetuksi koulutustoiminnaksi voidaan pääsääntöisesti lukea sellainen toiminta, joka on määritelty toteutettavaksi lain nojalla sekä toteutetaan valtion tukemin varoin. Tällaisia koulutuksia ovat ammatillisen koulutuksen lisäksi yleissivistävä koulutus, korkeakouluopetus sekä taiteen perusopetus. Oppilastyönä tehtävät tavarat ja palvelut ovat oppilaiden koulutuksen yhteydessä tekemiä tavaroita tai tuottamia arvonlisäverottomia palveluita. Oppilaiden valmistavat tuotteet ja suorittamat palvelut tulee olla kiinteästi yhteydessä koulutukseen ja olla välttämättömiä koulutuksen kannalta. Mikäli palveluita tuotetaan liiketoiminnan näkökulmasta, tulee niistä suorittaa arvonlisäveroa.