Management of digital transformation in public and private owned organizations : How to steer the ship into the new harbor?
Tanskanen, Milka (2021-10-31)
Tanskanen, Milka
31.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021103153048
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021103153048
Tiivistelmä
Digital transformation is a global phenomenon, that influences many aspects of life, including different business sectors as well as individual’s everyday life. Digitalization happens all around the world and competition is hard. The ability to change and capabilities to utilize the modern technology affect to the success of companies more than ever before. The new technology forces companies to develop their businesses and change in the same phase as technology itself. Also, the 2019 global pandemic has forced businesses to utilize digital technology more than before and make faster changes in their business models because the interaction between the people has been limited.
Digital transformations are often studied from the point of view how much value they bring for the companies. However, the studies show that the benefits of transformations are not as profitable as the efforts that have been made for them. Reasons for the unsuccessful digital transformations are rarely researched areas of studies and the interest to research the management of the projects is a starting point for this research.
This study examines how the management of the company can be improved in digital transformation projects in the public and private sector organizations to improve the processes. Moreover, the common theories of change management and how they are reflected in the work of management is studied. Theoretical framework is a frame of references, that combines the theories of change management to the digital transformation and demonstrates the responses to the researched topic.
Study is conducted as qualitative semi-structured research and includes people perceptions and experiences from four different personnel categories, which include the managers from both private and public sector organizations, as well as the employee perspective from the same organizations. The purpose is to better understand, how the management of the digital transformations could be improved and what effects the employees of the companies experience in the transformation process. Digitaalinen muutos on maailmanlaajuinen ilmiö, joka vaikuttaa moniin elämän osa alueisiin, mukaan lukien eri liiketoiminta alueet ja ihmisten arki. Digitalisaatiota tapahtuu kaikkialla maailmassa ja kilpailu on kovaa. Kyky muuttua ja kyky hyödyntää nykyaikaista tekniikkaa vaikuttavat yritysten menestykseen enemmän kuin koskaan enn en. Uusi teknologia pakottaa yritykset kehittämään liiketoimintaansa ja muuttumaan samaan tahtiin kuin itse teknologia. Myös vuoden 2019 maailmanlaajuinen pandemia on pakottanut yritykset hyödyntämään digitaalista teknologiaa aiempaa enemmän ja muuttamaan liiketoimintamallejaan nopeammin, koska ihmisten välinen vuorovaikutus on ollut rajoitettua.
Digitaalisia muutoksia tutkitaan usein siitä näkökulmasta, kuinka paljon niistä on hyötyä yrityksille. Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että muutosten hyödyt eiv ät ole niin kannattavia kuin niiden eteen tehdyt ponnistelut. Syitä epäonnistuneille digitaalisille muutoksille on tutkittu vähän ja kiinnostus tutkia hankkeiden johtamista on tämän tutkimuksen lähtökohta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka digitaalisten muutosten johtamista voidaan parantaa muutoshankkeissa julkisen ja yksityisen sektorin organisaatioissa prosessien parantamiseksi. Lisäksi tutkitaan muutosjohtamisen yleisiä teorioita ja kuinka ne heijastuvat johtamistyöhön käytännössä. Teoreettine n kehys on viitekehys, joka yhdistää muutosjohtamisen teoriat digitaaliseen muutokseen ja esittää vastaukset tutkittuun aiheeseen.
Tutkimus suoritetaan laadullisena, osittain jäsenneltynä tutkimuksena ja se sisältää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia neljä stä eri henkilöstöryhmästä. Näihin kuuluvat sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioiden muutoshankkeiden johtajien sekä työntekijöiden näkökulmia. Tarkoituksena on ymmärtää paremmin, kuinka digitaalisten muutosten johtamista voitaisiin paranta a ja minkälaisia kokemuksia yritysten työntekijöillä on digitaalisista muutosprosesseista.
Digital transformations are often studied from the point of view how much value they bring for the companies. However, the studies show that the benefits of transformations are not as profitable as the efforts that have been made for them. Reasons for the unsuccessful digital transformations are rarely researched areas of studies and the interest to research the management of the projects is a starting point for this research.
This study examines how the management of the company can be improved in digital transformation projects in the public and private sector organizations to improve the processes. Moreover, the common theories of change management and how they are reflected in the work of management is studied. Theoretical framework is a frame of references, that combines the theories of change management to the digital transformation and demonstrates the responses to the researched topic.
Study is conducted as qualitative semi-structured research and includes people perceptions and experiences from four different personnel categories, which include the managers from both private and public sector organizations, as well as the employee perspective from the same organizations. The purpose is to better understand, how the management of the digital transformations could be improved and what effects the employees of the companies experience in the transformation process.
Digitaalisia muutoksia tutkitaan usein siitä näkökulmasta, kuinka paljon niistä on hyötyä yrityksille. Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että muutosten hyödyt eiv ät ole niin kannattavia kuin niiden eteen tehdyt ponnistelut. Syitä epäonnistuneille digitaalisille muutoksille on tutkittu vähän ja kiinnostus tutkia hankkeiden johtamista on tämän tutkimuksen lähtökohta.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka digitaalisten muutosten johtamista voidaan parantaa muutoshankkeissa julkisen ja yksityisen sektorin organisaatioissa prosessien parantamiseksi. Lisäksi tutkitaan muutosjohtamisen yleisiä teorioita ja kuinka ne heijastuvat johtamistyöhön käytännössä. Teoreettine n kehys on viitekehys, joka yhdistää muutosjohtamisen teoriat digitaaliseen muutokseen ja esittää vastaukset tutkittuun aiheeseen.
Tutkimus suoritetaan laadullisena, osittain jäsenneltynä tutkimuksena ja se sisältää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia neljä stä eri henkilöstöryhmästä. Näihin kuuluvat sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioiden muutoshankkeiden johtajien sekä työntekijöiden näkökulmia. Tarkoituksena on ymmärtää paremmin, kuinka digitaalisten muutosten johtamista voitaisiin paranta a ja minkälaisia kokemuksia yritysten työntekijöillä on digitaalisista muutosprosesseista.