Yrityskaupan suunnittelu ja toteuttaminen - Case X
Kerminen, Roosa (2021-10-25)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552250
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102552250
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kuinka Yritys Oy:n yrityskauppa olisi järkevintä suorit-taa – myyjän näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen kohteena oli case yritys, joka on ra-kennustoimialalla toimiva mikroyritys. Kohdeyrityksen myynti on tavoitteissa suorittaa vii-meistään vuonna 2024, joten yrityskaupan suunnittelu on ajankohtainen tapahtuma yrityk-sen elinkaaressa. Tutkielman tavoitteena oli selkeyttää yrityskauppaprosessia, siihen liittyviä yritysjärjestelyitä, myyntikunnostustoimia, eri yrityskauppamuotoihin liittyvää verotusta sekä käydä läpi sopimusoikeudelliset pääkohdat.
Tutkimuksen aineisto on hankittu teemahaastattelun sekä yrityksen dokumenttien, kuten tilinpäätöksen, tase-erittelyn, verolipun ja aiemman suorittamani opinnäytetyön: Yrityksen arvonmääritys – Case X, avulla. Aiempi opinnäytetyöni on suoritettu samalle toimeksiantajal-le, ja sen keskeisin tarkoitus oli määrittää kohdeyrityksen arvo. Aiemmassa tutkimuksessani on lisäksi suoritettu laajempi analyyttinen tarkastus kohdeyritykseen ja siinä saatuja tuloksia on myös hyödynnetty tässä tutkimuksessa. Haastateltavana tässä tutkimuksessa oli Yritys Oy:n toimitusjohtaja, joka on myös Yritys Oy:n 100% omistaja ja toimii myös hallituksen pu-heenjohtajana. Teemahaastattelun aineistoanalyysi toteutettiin teoriaohjaavasti ja se noudat-teli teoriaosuuden viitekehystä. Teemahaastattelun pääaiheet olivat: yrityskaupan suunnitte-luvaihe, yrityskaupan toteuttamisvaihe ja yrityskaupan sopeuttamisvaihe.
Haastattelun pohjalta on ensin tunnistettu yrityksen myyntiin liittyvät motiivit sekä yrittäjän tulevaisuudennäkymät, myytävälle kohteelle on suoritettu myytävyysanalyysi, jossa on kartoi-tettu muun muassa mistä yrityksen liikearvo muodostuu ja miksi Yritys Oy näyttäytyy kiinnos-tavana kohteena ostajalle. Tämän jälkeen on pohdittu mahdollisia ostajaehdokkaita, kauppa-muodon valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä haastattelussa tunnistettujen puutteiden pohjalta yritykselle on ehdotettu yleisiä myyntikunnostustoimia.
Aineistoanalyysissa tehtyjen havaintojen perusteella kohdeyritykselle on tarkemmin esitelty kaksi yrityksenmyynnin lähestymistapaa. Ensimmäinen lähestymistapa on liiketoimintakaup-pa, se on lähestymistavoista yksinkertaisempi ja mahdollistaa kaupankohteen yksilöllisen ra-jaamisen. Toinen lähestymistapa yrityksen myyntiin on osakekauppa kokonaisjakautumisen ja osakevaihdon kautta. Tämä järjestely vaatii huomattavasti enemmän aikaa ja suunnittelua, mutta kokonaisuudessaan tämä lähestymistapa muodostuu myyjälle edullisemmaksi. Tutki-mustuloksissa on lisäksi käyty molempien lähestymistapojen sopimusoikeudellisia sekä vero-tuksellisia vaikutuksia läpi. Molemmissa lähestymistavoissa onnistutaan saavuttamaan myy-jän haluama tilanne, jossa hän voi jatkaa pienimuotoista yritystoimintaa toimitilahallinvuok-raus- ja sijoitustoiminnan kautta.
Tutkimuksen aineisto on hankittu teemahaastattelun sekä yrityksen dokumenttien, kuten tilinpäätöksen, tase-erittelyn, verolipun ja aiemman suorittamani opinnäytetyön: Yrityksen arvonmääritys – Case X, avulla. Aiempi opinnäytetyöni on suoritettu samalle toimeksiantajal-le, ja sen keskeisin tarkoitus oli määrittää kohdeyrityksen arvo. Aiemmassa tutkimuksessani on lisäksi suoritettu laajempi analyyttinen tarkastus kohdeyritykseen ja siinä saatuja tuloksia on myös hyödynnetty tässä tutkimuksessa. Haastateltavana tässä tutkimuksessa oli Yritys Oy:n toimitusjohtaja, joka on myös Yritys Oy:n 100% omistaja ja toimii myös hallituksen pu-heenjohtajana. Teemahaastattelun aineistoanalyysi toteutettiin teoriaohjaavasti ja se noudat-teli teoriaosuuden viitekehystä. Teemahaastattelun pääaiheet olivat: yrityskaupan suunnitte-luvaihe, yrityskaupan toteuttamisvaihe ja yrityskaupan sopeuttamisvaihe.
Haastattelun pohjalta on ensin tunnistettu yrityksen myyntiin liittyvät motiivit sekä yrittäjän tulevaisuudennäkymät, myytävälle kohteelle on suoritettu myytävyysanalyysi, jossa on kartoi-tettu muun muassa mistä yrityksen liikearvo muodostuu ja miksi Yritys Oy näyttäytyy kiinnos-tavana kohteena ostajalle. Tämän jälkeen on pohdittu mahdollisia ostajaehdokkaita, kauppa-muodon valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä haastattelussa tunnistettujen puutteiden pohjalta yritykselle on ehdotettu yleisiä myyntikunnostustoimia.
Aineistoanalyysissa tehtyjen havaintojen perusteella kohdeyritykselle on tarkemmin esitelty kaksi yrityksenmyynnin lähestymistapaa. Ensimmäinen lähestymistapa on liiketoimintakaup-pa, se on lähestymistavoista yksinkertaisempi ja mahdollistaa kaupankohteen yksilöllisen ra-jaamisen. Toinen lähestymistapa yrityksen myyntiin on osakekauppa kokonaisjakautumisen ja osakevaihdon kautta. Tämä järjestely vaatii huomattavasti enemmän aikaa ja suunnittelua, mutta kokonaisuudessaan tämä lähestymistapa muodostuu myyjälle edullisemmaksi. Tutki-mustuloksissa on lisäksi käyty molempien lähestymistapojen sopimusoikeudellisia sekä vero-tuksellisia vaikutuksia läpi. Molemmissa lähestymistavoissa onnistutaan saavuttamaan myy-jän haluama tilanne, jossa hän voi jatkaa pienimuotoista yritystoimintaa toimitilahallinvuok-raus- ja sijoitustoiminnan kautta.