Laadun johtaminen yksityisissä luvanvaraisissa sosiaalipalveluissa
Ritari, Pia (2021-10-11)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101150666
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101150666
Tiivistelmä
Palveluiden laatu on noussut viimeaikoina isoksi kysymykseksi julkisten hankintojen osalta sosiaalipalveluissa. Viime vuosina yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden piirissä on havaittu isoja puutteita ja laiminlyöntejä, jotka ovat päätyneet uutisotsikoihin. Yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden tulee olla luvan mukaisia ja lisäksi niitä tulee toteuttaa laadukkaasti. Lisäksi yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden tulee olla taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa ja niiden tulee päästä hankintalain mukaisista kilpailutuksista läpi, jotta ne voivat säilyttää paikkansa markkinoilla. Palvelun liian alhaiseksi painetun hin-nan on todettu vaikuttavan laatuun sitä heikentävästi.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitä erityispiirteitä on sosiaalialan johtamisessa ja mitä puolestaan yksityisten sosiaalipalveluiden johtamisessa, mistä laatu koostuu yksityisissä luvanvaraisissa sosiaalipalveluissa ja miten yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden laatua johdetaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kesällä ja alkusyksystä 2021. Haastatteluihin osallistui 11 luvanvaraisten yksityisten sosiaalipalveluiden johtajaa kohdeorganisaation eri sektoreilta, kuten lastensuojelun sekä ympärivuorokautisten asumispalveluiden piiristä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tämän pro gradu-tutkielman mukaan sosiaalialan johtamisen erityispiirteitä ovat henkilöstöjohtaminen, asiakkuuden kolmiportaisuus sekä eettiset haasteet osana johtajan tehtäväkenttää.
Yksityisten sosiaalipalveluiden johtamisessa korostui organisaation elastisuus, jatkuva kehittäminen, tiukempi valvonta, haastavammat asiakkaat verrattuna kuntapuolen toimijoihin, tiukemmat taloudelliset reunaehdot, johtajien kokonaistyöaika sekä tilaajan ja tuottajan välinen suhde, joka voi välillä näyttäytyä jännitteisenäkin. Yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden laatu koostuu asiakaskokemuksesta, henkilöstön osaamisesta, palveluprosessin laadusta sekä toiminnassa mukana olevista arvoista. Johtajan rooli sosiaalipalveluiden laadussa on erittäin keskeinen. Laatua johdetaan yksityisissä sosiaalipalveluissa ensisijaisesti hyvällä henkilöstöjohtamisella.
Laatua sosiaalipalveluissa mitataan ensisijaisesti asiakaskokemuksen kautta, kuitenkin laadun käsitteen ollessa abstrakti ja henkilön subjektiivinen kokemus, nähtiin sen käytössä yksinään laadun perustana ongelmia. Esteinä laadukkaalle sosiaalipalvelun tuottamiselle nousivat henkilöstön saatavuushaasteet, talousvaikeudet, huono johtaminen sekä asiakkaista johtuvat tilannekohtaiset haasteet. Tilaajan ja tuottajan suhde yksityisten sosiaalipalveluiden piirissä koettiin välillä jännitteisenä, sillä niiden keskinäiset tavoitteet voivat olla ajoittain ristiriidassa keskenään, kun tilaaja haluaa saada palvelut mahdollisimman halvalla ja tuottajan ei ole kannattavaa myydä niitä alihintaan.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitä erityispiirteitä on sosiaalialan johtamisessa ja mitä puolestaan yksityisten sosiaalipalveluiden johtamisessa, mistä laatu koostuu yksityisissä luvanvaraisissa sosiaalipalveluissa ja miten yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden laatua johdetaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kesällä ja alkusyksystä 2021. Haastatteluihin osallistui 11 luvanvaraisten yksityisten sosiaalipalveluiden johtajaa kohdeorganisaation eri sektoreilta, kuten lastensuojelun sekä ympärivuorokautisten asumispalveluiden piiristä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tämän pro gradu-tutkielman mukaan sosiaalialan johtamisen erityispiirteitä ovat henkilöstöjohtaminen, asiakkuuden kolmiportaisuus sekä eettiset haasteet osana johtajan tehtäväkenttää.
Yksityisten sosiaalipalveluiden johtamisessa korostui organisaation elastisuus, jatkuva kehittäminen, tiukempi valvonta, haastavammat asiakkaat verrattuna kuntapuolen toimijoihin, tiukemmat taloudelliset reunaehdot, johtajien kokonaistyöaika sekä tilaajan ja tuottajan välinen suhde, joka voi välillä näyttäytyä jännitteisenäkin. Yksityisten luvanvaraisten sosiaalipalveluiden laatu koostuu asiakaskokemuksesta, henkilöstön osaamisesta, palveluprosessin laadusta sekä toiminnassa mukana olevista arvoista. Johtajan rooli sosiaalipalveluiden laadussa on erittäin keskeinen. Laatua johdetaan yksityisissä sosiaalipalveluissa ensisijaisesti hyvällä henkilöstöjohtamisella.
Laatua sosiaalipalveluissa mitataan ensisijaisesti asiakaskokemuksen kautta, kuitenkin laadun käsitteen ollessa abstrakti ja henkilön subjektiivinen kokemus, nähtiin sen käytössä yksinään laadun perustana ongelmia. Esteinä laadukkaalle sosiaalipalvelun tuottamiselle nousivat henkilöstön saatavuushaasteet, talousvaikeudet, huono johtaminen sekä asiakkaista johtuvat tilannekohtaiset haasteet. Tilaajan ja tuottajan suhde yksityisten sosiaalipalveluiden piirissä koettiin välillä jännitteisenä, sillä niiden keskinäiset tavoitteet voivat olla ajoittain ristiriidassa keskenään, kun tilaaja haluaa saada palvelut mahdollisimman halvalla ja tuottajan ei ole kannattavaa myydä niitä alihintaan.