Alkoholimonopolin toiminnan valvonta Euroopan unionin sisämarkkinoilla
Jantunen, Tomi (2021-10-11)
Lataukset:
Jantunen, Tomi
11.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101150612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101150612
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on alkoholimonopolin toiminnan valvonta EU:n sisämarkkinoilla. Tarkastelen asiaa erityisesti eurooppaoikeuden ja viranomaisvalvonnan näkökulmista. Käytän tutkimusmenetelmänä oikeusdogmatiikkaa. Aineistonani käytän erityisesti eri oikeuslähteitä, viranomaisraportteja sekä sähköpostivastauksia. Monopolin toiminta perustuu kansanterveydellisiin argumentteihin, ja se on vuosien ajan ollut yksi alkoholipolitiikan toteuttamisen välineistä. Alkon laajat monopolioikeudet on nykyisin purettu, ja sen rooli muuttunut alkoholiviranomaisesta valvonnan kohteena olevaksi yhtiöksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yhtiön toimintaa valvotaan, ja mihin osa-alueisiin valvonta kohdistuu.
Monopolin toiminta perustuu alkoholilakiin, ja nykyinen laki tuli asteittain voimaan vuonna 2018. Alkoholilailla on sekä kansanterveydellisiä että kansantaloudellisia tavoitteita, ja käsittelen tutkielmassani näiden tavoitteiden toteutumista yhteiskunnassa. Tavaroiden vapaa liikkuvuus on yksi EU:n sisämarkkinoiden perusperiaatteita, ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta käsitellään SEUT 28-37 artikloissa. Tutkielmani kannalta tärkeimmät ovat erityisesti SEUT 34, 36 ja 37 artiklat. Osana eurooppalaista yhdentymistä Suomikin velvoitettiin saattamaan monopolitoimintansa yhteensopivaksi EU-oikeuden kanssa. Alkoholilainsäädäntö kuuluu unionin tasolla harmonisoimattoman lainsäädännön piiriin, joten unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöllä on ollut suuri merkitys perussopimusten tulkinnassa. Käsittelen tutkielmassani aiheeseen liittyviä merkittäviä unionin tuomioistuimen oikeustapauksia ja niiden vaikutuksia tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen ja monopolin toiminnan järjestämiseen.
Yhtiön sisäinen valvonta koostuu monesta eri osa-alueesta. Alkoholiyhtiö on sosiaali- ja terveysministeriön alainen erityistehtäväyhtiö, jonka edustaja edustaa valtiota yhtiökokouksessa. Yhtiöllä on alkoholilain 24 §:n mukaisesti myös hallintoneuvosto. Yhtiön hallitus vastaa toiminnan yleisestä valvonnasta, ja taloudellisen asiantuntijuuden lisäksi THL:n edustus yhtiön hallituksessa korostaa kansanterveydellisten tavoitteiden valvontaa sisäisessä valvonnassa. Yhtiön hallinnointiperiaatteiden mukaisesti vastuu yhtiön sisäisestä valvonnasta on johtoryhmällä, jonka valta ja vastuu vertautuu osakeyhtiölain mukaisesti lähinnä toimitusjohtajan vastaaviin. Koko organisaation valvonnan kokonaisuudessa korostuu yhtiön omavalvonta. Yhtiön ulkoinen valvonta kuuluu Valviralle, KKV:lle sekä myyntipaikkojen osalta aluehallintovirastoille. Valvira raportoi monopolin toiminnasta myös EU-komissiolle. Valviran raporteissa on vahvasti esillä kilpailulliset osa-alueet ja toiminnan syrjimättömyyden valvonta. Aluehallintovirastot hyväksyvät alkoholiyhtiön vähittäismyyntipaikat, ja niistä ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa asuinympäristölle. Käytännössä mahdollinen haitta ilmenee hakemusasiaa käsittelevän tarkastajan paikallistuntemuksesta tai hakemukseen pyydetystä lausunnosta.
Monopolin toiminta perustuu alkoholilakiin, ja nykyinen laki tuli asteittain voimaan vuonna 2018. Alkoholilailla on sekä kansanterveydellisiä että kansantaloudellisia tavoitteita, ja käsittelen tutkielmassani näiden tavoitteiden toteutumista yhteiskunnassa. Tavaroiden vapaa liikkuvuus on yksi EU:n sisämarkkinoiden perusperiaatteita, ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta käsitellään SEUT 28-37 artikloissa. Tutkielmani kannalta tärkeimmät ovat erityisesti SEUT 34, 36 ja 37 artiklat. Osana eurooppalaista yhdentymistä Suomikin velvoitettiin saattamaan monopolitoimintansa yhteensopivaksi EU-oikeuden kanssa. Alkoholilainsäädäntö kuuluu unionin tasolla harmonisoimattoman lainsäädännön piiriin, joten unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöllä on ollut suuri merkitys perussopimusten tulkinnassa. Käsittelen tutkielmassani aiheeseen liittyviä merkittäviä unionin tuomioistuimen oikeustapauksia ja niiden vaikutuksia tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen ja monopolin toiminnan järjestämiseen.
Yhtiön sisäinen valvonta koostuu monesta eri osa-alueesta. Alkoholiyhtiö on sosiaali- ja terveysministeriön alainen erityistehtäväyhtiö, jonka edustaja edustaa valtiota yhtiökokouksessa. Yhtiöllä on alkoholilain 24 §:n mukaisesti myös hallintoneuvosto. Yhtiön hallitus vastaa toiminnan yleisestä valvonnasta, ja taloudellisen asiantuntijuuden lisäksi THL:n edustus yhtiön hallituksessa korostaa kansanterveydellisten tavoitteiden valvontaa sisäisessä valvonnassa. Yhtiön hallinnointiperiaatteiden mukaisesti vastuu yhtiön sisäisestä valvonnasta on johtoryhmällä, jonka valta ja vastuu vertautuu osakeyhtiölain mukaisesti lähinnä toimitusjohtajan vastaaviin. Koko organisaation valvonnan kokonaisuudessa korostuu yhtiön omavalvonta. Yhtiön ulkoinen valvonta kuuluu Valviralle, KKV:lle sekä myyntipaikkojen osalta aluehallintovirastoille. Valvira raportoi monopolin toiminnasta myös EU-komissiolle. Valviran raporteissa on vahvasti esillä kilpailulliset osa-alueet ja toiminnan syrjimättömyyden valvonta. Aluehallintovirastot hyväksyvät alkoholiyhtiön vähittäismyyntipaikat, ja niistä ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa asuinympäristölle. Käytännössä mahdollinen haitta ilmenee hakemusasiaa käsittelevän tarkastajan paikallistuntemuksesta tai hakemukseen pyydetystä lausunnosta.