Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Väitöskirjat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Väitöskirjat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Co-creating group as a resource for customers’ value formation in a complex service : a case study on provider-driven joint building ventures

Laaksonen, Lauri (2021-11-30)

 
Katso/Avaa
978-952-476-989-1.pdf (3.740Mb)
Lataukset: 


Laaksonen, Lauri
Vaasan yliopisto
30.11.2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-989-1

Kuvaus

vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Edistääkseen asiakasarvonmuodostumista, yritykset entistä kompleksisimmilla toimialoilla kutsuvat asiakkaita mukaan tarjoaman yhteisluomiseen. Tämän myötä syntyy palveluita, joissa mukana on samanaikaisesti useita toimijoita. Hyvä esimerkki tästä on ryhmärakennuttaminen (RR), joka on inspiroinut tätä tutkimusta. Tällaisen ryhmän kompleksisuus saa kysymään, miten asiakkaille voidaan varmistaa positiivinen arvonmuodostuminen? Teoreettisesti tutkimus tukeutuu pääosin palvelumarkkinointiin (PM) ja erityisesti asiakaskeskeiseen näkökulmaan (CDL), jonka perusteella oletetaan, että asiakas toimii oman logiikkansa ohjaamana ja että arvo muodostuu aktiviteeteista syntyvistä kokemuksista. Aktiviteetit nähdään tutkimuksessa resurssien integroimisena.

Tutkimuksen tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, miten yhteisluovasta ryhmästä voi tulla resurssi asiakkaiden arvonmuodostumisessa monimutkaisessa palvelussa. Työssä käytetään abduktiivista tapaustutkimusmetodologiaa yritysvetoisessa RR-kontekstissa. Aineistonkeruumenetelmät ovat asiakkaiden narratiivihaastattelut sekä RR-tilaisuuksien havainnoinnit. Tulosten pohjalta tunnistettujen asiakaslogiikkojen avulla osoitetaan yhteisluovan ryhmän monimuotoinen resurssipotentiaali asiakkaille (Tutkimuskysymys 1). Lisäksi tunnistetaan kriittisiä ehtoja, jotka vaikuttavat ryhmän muotoutumiseen resurssiksi asiakasarvonmuodostumisessa (Tutkimuskysymys 2). Näitä ovat mm. logiikkojen ja roolien yhteensopivuus sekä asiakkaalle sopiva kommunikaatio. Suostuttelu ja sosiaalisten roolien käyttö resursseina asiakkaiden välisissä suhteissa sekä asiakkaiden relevantti ymmärrys ja projektin loppuunsaattaminen eri arvonlähteineen ilmenevät myös tärkeinä ehtoina. Tuotetut 12 propositiota luovat uutta ja jäsentynyttä ymmärrystä PM:n ja erityisesti CDL:n asiakasarvonmuodostukseen liittyvään teoriankehitykseen. Keskeisinä kontribuutioina ovat syvällisempi ymmärrys asiakaslogiikoista ja niiden suhteesta arvonmuodostumiseen sekä rikastettu ymmärrys arvon yhteisluomisesta. Liikkeenjohdolliset implikaatiot liittyvät asiakasarvonmuodostumisen edistämiseen yleisemmin ja tarjoaman yhteisluomisessa. Ideat jatkotutkimusaiheiksi kiinnittyvät asiakaslogiikkoihin ja yhteisluomiseen.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [449]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Managing customer relationships. Case: Reasons for Avotakka's customer defection 

    Niemi, Annukka (2003)
    Pro gradu - tutkielma 
    The purpose of this study is to describe and analyse customer relationships and to separately look at the roles of different elements affecting relationship longevity. The research is based on logic that by understanding ...
  • Value Co-creation and Customer Satisfaction in Business-to-Business Customer Relationships 

    Hopeaharju, Heta (2017)
    Pro gradu - tutkielma 
    Customer satisfaction is one of the key performance indicators in the case organization, and the company has recently launched a new concept to promote customer orientation and cooperation. This study aims to explain why ...
    Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
  • Network coordination of customer experience through customer and supplier involvement 

    Raitaluoto, Teemu (2017)
    Pro gradu - tutkielma 
    Customer experience has risen on top of marketing and management research. According to recent research, the industry expects to compete mainly through customer experience management. Benefits of a good customer experience ...
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste