Seinäjoen kaupungin henkilöstön työelämävalmiudet. kehittymistarpeet, motiivit ja esteet henkilökunnan itsearviointina
Kallio, Ulla-Maija (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen kaupungin vakinaisen henkilökunnan kokemia henkilökohtaisia ja tulosalueellisia työelämävalmiuksia sekä motiiveja ja esteitä koulutuksen aloittamiselle. Tutkimus selvitti siis subjektiivista koulutustarvetta, ihmisen itsensä kokemaa tarvetta. Tutkimusta voi pitää myös motivointitekijänä koulutukseen lähtemiselle.
Koulutustarvekysely liittyi Seinäjoen kaupungin tulosalueiden eri työyhteisöjen koulutuksen, työssä jaksamisen sekä työ hyvinvoinnin kehittämistoimintaan ja vuoden 2004 koulutus-/kehittämissuunnitelmaan. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena, joka sisälsi pääasiallisesti vaihtoehtokysymyksiä.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu työntekijöiden oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun, jotka ovat tämän päivän organisaatioiden menestystekijöitä. Yleiset työelämävalmiudet ja jäsentyminen erillisiksi taidoiksi ja kyvyiksi ovat pohjana tutkimuksen kysymyksille.
Tutkimuksessa käytettävä aineisto koostui 584 vastaajasta ja se koottiin lokakuussa 2003. Tutkimus osoitti, että Seinäjoen kaupungin henkilökunta oli kiinnostunut kouluttautumaan ja koki tarvetta kouluttautua monilla yleisillä työelämävalmiusalueilla. Eniten koulutustarvetta koettiin sekä henkilökohtaisesti että tulosaluetasolla olevan tietotekniikan sekä jaksamisen alueella. Analyysin perusteella henkilöstön mielestä halutuimmaksi osaamisen ja kehittämisen menetelmiksi tuntuivat oman alan kurssit ja koulutus. Koulutusta toivottiin järjestettäväksi työajalla, lyhytkursseina ja lähellä kotipaikkaa. Myös koulutuksen tukemista toivottiin. Suurimpana esteenä koulutukselle oli se, ettei koulutus nosta palkkaa. Muita esteitä olivat työajat, lasten hoito-ongelmat, kurssien hinnat, tietämättömyys koulutuksista sekä ikä ja siihen liittyvät syyt. Koulutus haluttaisiin aloittaa joko keväällä 2004 tai syksyllä 2004. Sukupuoli, ikä ja tulosalue vaikuttivat joissakin koulutustarpeissa merkittävästi.
Koulutustarvekysely liittyi Seinäjoen kaupungin tulosalueiden eri työyhteisöjen koulutuksen, työssä jaksamisen sekä työ hyvinvoinnin kehittämistoimintaan ja vuoden 2004 koulutus-/kehittämissuunnitelmaan. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin kyselytutkimuksena, joka sisälsi pääasiallisesti vaihtoehtokysymyksiä.
Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu työntekijöiden oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun, jotka ovat tämän päivän organisaatioiden menestystekijöitä. Yleiset työelämävalmiudet ja jäsentyminen erillisiksi taidoiksi ja kyvyiksi ovat pohjana tutkimuksen kysymyksille.
Tutkimuksessa käytettävä aineisto koostui 584 vastaajasta ja se koottiin lokakuussa 2003. Tutkimus osoitti, että Seinäjoen kaupungin henkilökunta oli kiinnostunut kouluttautumaan ja koki tarvetta kouluttautua monilla yleisillä työelämävalmiusalueilla. Eniten koulutustarvetta koettiin sekä henkilökohtaisesti että tulosaluetasolla olevan tietotekniikan sekä jaksamisen alueella. Analyysin perusteella henkilöstön mielestä halutuimmaksi osaamisen ja kehittämisen menetelmiksi tuntuivat oman alan kurssit ja koulutus. Koulutusta toivottiin järjestettäväksi työajalla, lyhytkursseina ja lähellä kotipaikkaa. Myös koulutuksen tukemista toivottiin. Suurimpana esteenä koulutukselle oli se, ettei koulutus nosta palkkaa. Muita esteitä olivat työajat, lasten hoito-ongelmat, kurssien hinnat, tietämättömyys koulutuksista sekä ikä ja siihen liittyvät syyt. Koulutus haluttaisiin aloittaa joko keväällä 2004 tai syksyllä 2004. Sukupuoli, ikä ja tulosalue vaikuttivat joissakin koulutustarpeissa merkittävästi.